Cum se ''antreneaza'' francizatii? (II)

Marti, 02 Mai 2006, ora 10:37
1323 citiri

Una din caracteristicile francizei este tocmai transmiterea de la francizor la francizat a know-how-ului - un pachet de cunostinte privind operarea afacerii, care nu se reduce doar la procesele de fabricatie sau la metodele de livrare a unui serviciu, ci trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare pentru ca francizatul sa poata avea succes.Transmiterea acestui know-how se face in cadrul unui program de pregatire, training, conceput si realizat de catre firma francizoare. Acest program poate avea o durata de la o zi pina la doua luni, in functie de complexitatea si de amploarea afacerii. De multe ori existenta, structura si toate detaliile privind acest program sunt discutate de catre francizor cu potentialul francizat inaintea semnarii contractului de franciza. De asemenea, in cele mai multe cazuri, contractul prevede, mai mult sau mai putin detaliat, existenta si modul de desfasurare a programului. Este de preferat un astfel de contract, altfel francizatul se poate gasi in situatia de a fi cumparat doar o afacere, un magazin, restaurant, etc si nimic mai mult.

Cit costa A"antrenamenteleA"?

Unii francizori ofera gratuit acest training, altii solicita plata a diferite sume pentru ca francizatul sa poata urma programul. De obicei, depinde de cheltuielile pe care le presupune pregatirea fiecarui francizat in parte; de exemplu: daca francizorul are o echipa special alcatuita pentru pregatirea francizatilor sau daca se inchiriaza locatii speciale (sali de curs, etc), daca sunt utilizate echipamente speciale sau materie prima, toate aceste cheltuieli trebuie acoperite cumva. Alti francizori practica un sistem combinat: programul de training de baza este gratuit, dar se plateste pentru programele ulterioare, care devin mai mult sau mai putin obligatorii, avind in vedere ca, pentru a avea succes si a putea merge mai departe, francizatul trebuie sa fie la curent cu ultimele noutati din domeniu. Unii francizori ofera contra cost materialele pentru acumularea know-how-ului, etc.

In general, pentru francizor, operatiunea de training presupune dezvoltarea si implementarea unei echipe de training, crearea unui centru de training si dezvoltarea programului de training, incluzind in acesta filosofia, cunostintele, experienta si abilitatile pe care trebuie sa le dobindeasca francizatul dupa terminarea acestui program. De asemenea, francizorul trebuie sa traseze si metodele utilizate pentru transmiterea know-how-ului in cadrul training-ului.

Unde se A"antreneazaA" francizatii?

Si acest aspect depinde foarte mult de amploarea afacerii, de profilul acesteia si de dimensiunile companiei francizoare. Francizorii mai mici conduc sesiunile de training, care nu dureaza mai mult de citeva zile, la sediul companiei. Alti francizori creeaza centre de training care, de obicei, sunt localizate aproape de sediul companiei. La fel, in functie de domeniul de activitate si de marimea companiei, aceste centre de training pot fi de la o simpla unitate pilot pina la adevarate complexe, cu clase de studiu si locuri de cazare. Unii francizori de talia McDonald's sau DunkinDonuts au creat asa numitele universitati, precum A"Hamburger UniversityA" si, respectiv, A"DunkinDonuts UniversityA".

Avind in vedere dezvoltarea tehnologiilor din prezent, unii francizori ofera training online, prin intermediul unor web site-uri dedicate si la care au acces doar cei care s-au inscris (gratuit sau contra cost), cu alte cuvinte, potentialilor francizati. Francizorii prefera ca viitorii francizati sa urmeze pregatirea la sau in apropierea sediului companiei francizoare, dar exista, de asemenea, si exceptii. Unii francizori realizeaza training-ul prin intermediul unor materiale filmate si/sau audio, unde francizatul poate vedea si auzi cum se desfasoara procesele implicate in operarea afacerii. Aceste procedee se utilizeaza mai mult in cadrul francizelor care ofera servicii, precum servicii financiare, de business coaching, etc.

Majoritatea, atit francizori, cit si francizati, dar si specialisti din domeniu recomanda insa ca programele de pregatire, cel putin cele de baza, sa se desfasoare in centrul special creat de catre francizor sau intr-o unitate detinuta de catre un francizat mai vechi. Aceasta deoarece programele de pregatire, in marea lor parte se bazeaza prin invatarea prin practica.

Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group

email: imooffice@gmail.com

Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro

Vreti sa primiti ultimele noutati despre francize? Abonati-va la Newsletter - FBB.ro

Aici puteti citi:

Cum se ''antreneaza'' francizatii? (I)

Cum se ''antreneaza'' francizatii? (III)

Cum se ''antreneaza'' francizatii? (IV)

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...