Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bani din prafuri. Afacerile cu mirodenii, un nou trend pe piata

Bani din prafuri. Afacerile cu mirodenii, un nou trend pe piata


Condimentele exotice sunt, uneori, mai pretioase decat aurul si pot fi extrem de valoroase, atat in afaceri, cat si in preparatele culinare.

De la semintele de cardamon, pana la pastaile de vanilie aduse din Madagascar sau piperul Wynad, toate aduc bani frumosi antreprenorilor care au mizat pe potentialul acestei piete.

Interesul consumatorilor pentru preparate inedite, aromate pe masura, cu prafuri aduse din toate colturile lumii, a crescut constant in ultimii ani.

Mai multi oameni de afaceri au identificat aceasta nisa si au deschis magazine care vand exclusiv condimente. Criza nu si-a pus amprenta pe aceasta nisa, iar vanzarile nu au scazut cu un procent semnificativ, spun proprietarii acestor afaceri.

Se pare ca interesul major se concentreaza in special pe mancarurile indiene si chinezesti.

"Pe segmentul condimentelor din India am observat o crestere in ultima perioada. Poate ca este ceva nou sau poate ca pana acum credeau ca tot ce este indian este automat si iute. Acum au descoperit ca nu este adevarat", spune Alexandru Vasilescu, managerul Magazinului de Condimente.

El glumeste si spune ca parca a devenit o moda: toata lumea importa si vinde condimente.

Paprika si lemon grass, in top

Cel mai bine se vand paprika afumata si foarte mult lemon grass. "Daca am avea o tona de paprika, probabil ca o tona am vinde pe zi", mai spune acesta.

Acelasi lucru il spune si Andra Enculescu, reprezentant al Magazinului de Mirodenii. "Pe langa paprika, Turmericul, Schinduful, Sumacul, Pasta de Tamarind si Ierburile Provensale sunt si ele cateva din cele mai bine vandute mirodenii ale noastre".

Toate aceste condimente au preturi accesibile, dar Enculescu spune ca exista cerere si pentru condimentele mai exotice, precum Piri Piri, care este un amestec african, Jamiakan Jerk, Berbere un amestec etiopian folosit in special pentru sosuri cremoase si, nu in ultimul rand, bautura fascinanta a indienilor, Chai Masala.

"Am adus de curand si ardeiasi iuti respectiv, Chili Pasilla, Aji Amarillo, Cascabel si Naga Jolokia, toti din Mexic", precizeaza reprezentanta Magazinului de Mirodenii.

Condimente mai ieftine ca la supermarket

Foarte cautate sunt si mirodeniile cu un pret mai redus, cum ar fi anasonul stelat, cuisoarele, cimbru, oregano sau nucsoara. Amestecurile, precum "Fine Herbs, Amestecul Italian, Harissa si Pudra de roscove" sunt cele mai dorite de clientii care trec pragul Magazinului de Mirodenii.

Pe langa acestea, amestecul de 5 Condimente Chinezesti, cel de Garam Masala si orice tip de curry sunt cele mai vandute de la Magazinul de Condimente, completeaza Vasilescu.

Acesta mai adauga ca in magazinul sau exista mirodenii ori plante aromatice mai ieftine decat in orice supermarket. Frunzele de dafin, de exemplu, se vand cu 20 de bani gramul, spre deosebire de pretul de aproximativ trei lei intalnit in magazine.

Preturile incep de la zeci de bani, pana la sute de lei gramul. De exemplu, sofranul este cel mai scump condiment la ambele magazine. La fel de scumpe sunt Pastaile de vanilie, extractul de vanilie sau pasta de tamarind.

La Magazinul de Condimente sofranul costa 45 de lei gramul, in timp ce la Magazinul de Mirodenii aceasi pulbere, adusa din Iran, costa 77 de lei.

Amestecuri celebre

Condimentele si amestecurile de mirodenii vandute in Magazinul de mirodenii sunt importate din mai multe colturi ale lumii: Anglia, India, Sri-Lanka, Madagascar, Mexic, Franta, Iran si Irlanda.

Cei de la Magazinul de Condimente importa doar din Anglia si spun ca producatorul englez nu introduce niciun fel de aditivi, coloranti alimentari sau potentiatori de gust.

"Noi le trimitem recipientele noastre, iar ei ne trimit inapoi condimentele ambalate. Din pacate, nu va pot dezvalui numele distribuitorului englez", spune proprietarul Magazinului de Condimente.

Condimente importate se gasesc la Magazinul de Mirodenii, pentru ca tinta proprietarilor este sa ofere clientilor cat mai multe exclusivitati. Una dintre acestea este Piperul Wynad, un piper unic, cu o armoa speciala, adus din India ambalat intr-un saculet de bumbac pictat manual, spune reprezentanta Magazinului de Mirodenii.

O nisa neexploatata local

Pe piata locala, exista o problema, in sensul ca nu sunt producatori care sa pregateasca mirodeniile.

"Toate produsele le importam, dar este pacat, pentru ca banii nu raman in tara. Nimeni nu face acest lucru in Romania, pentru ca ai nevoie de un atestat. Nu putem cumpara de la Nea' Costel, care a crescut in spatele curtii doua randuri de patrunjel. Trebuie sa cumparam de la o ferma, iar cei care se ocupa cu acest lucru, prefera sa vanda proaspat, in ghiveci".

Producatorii locali nu sunt sustinuti in niciun fel de guvern si, mai mult decat atat, munca lor este ingreunata de o serie intreaga de pasi ce trebuie indepliniti, fiind vorba de un proces complex.

Plantele trebuie culese cu grija, sterilizate la abur, apoi deshidrate. Dar, cu un pic de "bunavointa din partea Guvernului, s-ar putea face acest lucru si la noi", iar piata ar prinde contur, conchide Vasilescu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 7824 ori