Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Idei de afaceri

O idee care nu produce bani nu valoreaza nimic - interviu Peter Barta

O idee care nu produce bani nu valoreaza nimic - interviu Peter Barta


Cum vedeti ecosistemul antreprenorial din Romania si cum credeti ca va evolua in viitorul apropiat?

Este un sistem dinamic si evolueaza catre o directie buna, insa din pacate exista foarte multe initiative separate care nu fac nimic altceva decat sa canibalizeze aceasta zona. Fiecare are pretentia ca este mai bun decat celalalt, fara sa poata demonstra acest lucru.

Personal, cred ca programele noastre sunt mult mai bune decat multe din cele existente pe piata. De ce? Pentru ca aducem oameni valorosi, oameni recunoscuti in mediile lor ca fiind etalon si referinta pentru ceea ce fac. Nu este usor, dar cred ca se impune coagularea acestor demersuri astfel incat sa nu se suprapuna.

Din pacate, aici a contribuit si modul in care au fost finantate multe proiecte din fonduri structurale care au mizat pe cantitate si nu calitate. Noi ne concentram pe calitate si mai putin pe cantitate.

Exista o reala nevoie de un cadru care sa permita aducerea la aceeasi masa atat a antreprenorilor cu idei, cat si potentialilor finantatori.

Necesitatea de a incuraja crearea unor structuri de tip angel investors este foarte importanta, deoarece acestia sunt cei care pot asigura necesarul de finantare pentru o initiativa antreprenoriala. In acest sens se pot gandi o serie de facilitati care pot fi oferite acestor persoane asa cum s-au concretizat in Portugalia, Spania, Scotia si multe alte tari.

Care sunt schimbarile care ar trebui sa apara in educatia de tip antreprenorial din tara noastra?

Cred ca cei care ofera asemenea programe ar fi bine sa se concentreze pe calitate in detrimentul cantitatii. Mai mult decat atat, incurajarea antreprenorilor sa participe la asemenea programe este un alt element care ar trebui dezvoltat.

Din pacate, si in aceasta piata sunt multi cei care promit ca salveaza afaceri si cer sume incredibile pentru educatie si formare, dar in final nu ofera nimic.

Ganditi-va care sunt sansele ca un antreprenor sa se intalneasca cu un fost Vicepresedinte de la Amazon sau sa stea de vorba cu un expert in social media care scrie si pentru Harvard Business Review? Aceste persoane costa, dar noi am promis sa le aducem la un pret net mai mic decat daca ar fi fost sa plateasca un antreprenor pentru a merge in afara si a le intalni in conferinte.

Mai mult decat atat, poate beneficia de expertiza lor pe durata celor 8 luni in care se desfasoara School for Startups. Consider ca un antreprenor ar trebui sa analizeze mult mai bine optiunile si sa priveasca aceste participari la programe ca investitii in viitor si nu ca un cost.

Care este sfatul pe care il oferiti cel mai des tinerilor antreprenori si care este reactia acestora?

Nu stiu daca am un sfat pe care-l ofer foarte des, dar ceea ce subliniez de fiecare data este importanta existentei unui produs sau serviciu, a pietei si ulterior a banilor.

Multi antreprenori au impresia ca ideea lor este originala, si mai mult decat atat cred ca este fezabila fara sa fi facut nici cea mai mica analiza de piata. Mai intalnesc si antreprenori care imi spun ca ideea lor este unica, insa as vrea sa le spun tuturor celor care cred acest lucru, ca este fals.

O idee care nu este pusa in aplicare si care nu produce bani nu valoreaza nimic. Sa nu uitam ca in lume suntem 7 miliarde de oameni, daca nu mai mult. Daca ar fi sa facem o segmentare pe varsta si experienta, sa spunem ca reducem numarul la 3 miliarde, daca cineva are impresia ca nimeni nu se gandeste sau macar sa se fi gandit la aceeasi idee se inseala amarnic.

O alta recomandare pe care o fac, este crearea unui plan, nu ma refer neaparat la un plan de afaceri detaliat, ci la conceperea unuia cu obiective specifice, astfel incat sa stie catre ce directie se indreapta. Daca nu ai un plan sau un obiectiv inseamna ca orice rezultat obtii este acceptabil, si nu cred ca este bine sa-ti construiesti afacerea pe aceasta filosofie.

Cum arata antreprenorul perfect in viziunea dumneavoastra? Ce calitati ar trebui sa aiba?

Sunt cateva lucruri esentiale care nu ar trebui sa lipseasca unui antreprenor, fara a pretinde ca lista este completa. Printre acestea se numara: capacitatea de inovare, forta de munca, energia, inteligenta, business acumen, sa faca ceea ce-i place, sa fie un bun planificator si un bun manager, sa-si asume riscuri, sa fie creativ, flexibil, optimist, increzator, un bun comunicator, sa invete din greseli, sa fie responsabil, capabil sa reziste la stres, sa anticipeze noi tendinte si lista poate continua.

Eu as vrea sa vad intr-un antreprenor un autodidact, care sa invete din greseli, sa fie un inovator, muncitor, disciplinat, tolerant la risc si atent la detalii. Oricum, este greu sa faci un portret al antreprenorului perfect, pentru simplul motiv ca acesta nu le stie pe toate, din aceasta cauza mai degraba m-as orienta catre echipe antreprenoriale care se completeaza.

Care au fost rezultatele editiilor trecute ale School for Startups si Business Mentoring Program?

Depinde din ce punct de vedere vorbim. Daca ne referim la participanti as spune ca am avut un succes remarcabil, cumulat am avut aproximativ 250 de participanti in ambele programe, ceea ce nu este putin.

Daca vorbim din punct de vedere al impactului economic, as spune ca este prematur sa analizam dat fiind necesitatea unui ciclu normal care se impune in viata oricui, dar cred ca si din acest punct de vedere vom putea vorbi de reusite. Unii dintre participanti si-au ajustat afacerile pe masura participarii la program, unii au acumulat informatii noi pe care le-au implementat imediat in companiile lor, ceea ce sunt sigur ca a produs modificari pozitive.

Care sunt asteptarile pentru editiile din acest an ale S4S si BMP si care sunt elementele de noutate pentru 2012?

Noi ne-am propus sa imbunatatim aceste programe, de fiecare data sa venim cu ceva nou. Pentru anul acesta, de exemplu, dorim sa introducem elemente noi, cum ar fi un simulator de business prin care antreprenorii vor invata cum sa construiasca o afacere globala. Este un program foarte puternic care simuleaza in mod real evolutia unei companii.

Personal ma astept ca participantii de la program sa aprecieze calitatea invitatilor, si mai mult decat atat, m-as bucura sa vad ca afacerile lor evolueaza mai bine datorita programelor noastre.

Cum contribuie Fundatia Post-Privatizare la crearea unui sistem antreprenorial sanatos pe plan local?

FPP este o institutie care, pana in 2006, era cunoscuta pentru participarea alaturi de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si GED Capital in constituirea Fondului Roman Post Privatizare. Din 2007 incercam sa punem bazele unui ecosistem antreprenorial care sa-i ajute pe cei care doresc sa se lanseze intr-o initiativa antreprenoriala de succes.

In acest sens, am conceput o serie de programe menite sa contribuie la acest aspect. Prin lansarea School for Startups Romania sau Business Mentoring Program, dedicate exclusiv educatiei antreprenoriale, sau prin implementarea unor proiecte cu finantare europeana destinate tot zonei antreprenoriale dorim sa instruim o comunitate de antreprenori romani, capabili sa faca fata cu succes provocarilor mediului de business.

Care sunt principalele programe pe care le recomandati antreprenorilor?

Programele initiate de noi sunt School for Startups, conceput in Marea Britanie de catre Douglas Richard, si pe care noi l-am adus in Romania si am incercat sa-l adaptam la piata locala, la realitatile de aici. Am hotarat sa-l implicam si pe Marius Ghenea, care poate oferi, din perspectiva unui antreprenor roman, detalii asupra modului in care se pot dezvolta afacerile pe plan local.

Este un program care se axeaza foarte mult pe experienta practica, formatul acestuia este in asa fel conceput incat participantul sa interactioneze cat mai mult cu mentorul, are parte de exemple practice si analiza pentru propria afacere din partea unor oameni cu experienta de business.

Un alt program realizat impreuna cu profesori de la MIT Sloan School of Management este destinat antreprenorilor cu experienta, dar, in egala masura, si intraprenorilor, adica celor care lucreaza si contribuie, prin proiectele pe care le deruleaza, la dezvoltarea companiei.

In cadrul acestui program participa antreprenori care doresc sa-si dezvolte afacerea la un alt nivel, de la cel local la unul global. Particularitatea programului consta in faptul ca modul de transfer al cunostintelor catre participanti se face dupa studii de caz elaborate de cei de la Harvard Business School, de exemplu.

In afara de aceste programe, sprijinim si altele care aduc o calitate exceptionala in sistem, cum ar fi Pilkington Ratiu Business School, unde vin profesori emeriti de la INSEAD, precum si alte universitati de renume. Din strategia noastra viitoare face parte si crearea unui centru de antreprenoriat in care sa aducem sisteme noi de formare care sa contribuie la profesionalizarea mediului economic romanesc si a modului in care se fac afaceri in Romania.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2682 ori