Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cand e momentul oportun sa faci afaceri din sport

Pasionat de sport? Iata cum se naste o idee de business

Pasionat de sport? Iata cum se naste o idee de business


Aleksandar Tzankov este un om de afaceri pasionat de sport, care a facut din aceasta pasiune un business in adevaratul sens al cuvantului. Cunostintele sale in domeniu l-au indemnat sa intre pe aceasta nisa, iar dupa sapte ani de tatonari a intrat puternic pe piata.

"Momentul nu e niciodata perfect (n.red - pentru a intra intr-un business), oportunitatile trebuie create", spune acesta, intr-un interviu acordat Business24.

A investit 120.000 de euro pentru a deschide cel mai mare magazin de echipamente fitness din Romania si mai are de gand sa investeasca inca 60.000 de euro pana in octombrie.

Investiile se bazeaza pe un aspect pe care il cunoaste din experienta personala: "Sportul, indiferent sub ce forma, iti da un plus de energie si tonifiere, iar impactul lui pozitiv asupra sanatatii fizice si psihice e indiscutabil", sustine acesta.

In plus, pentru primele 12 luni estimeaza afaceri de 400.000 de euro pentru magazinul Sportpartner.ro.

Ati declarat ca ati inceput activitatea in urma cu sapte ani, cu doua articole de fitness listate intr-un hypermarket din Bucuresti. Atunci, pe piata de fitness activau sase-sapte firme. Treptat, ati devenit principalul jucator pe segmentul fitness in hypermarket-uri. Puteti sa ne detalitati aceasta evolutie?

Prin atentia la detaliu si transparenta modului de a face business - atat cu selectia articolelor si calitatea lor, cat si prin respectarea stricta a angajamentelor precum termene, service, documentatie - am reusit sa castigam increderea partenerilor si respectiv sa crestem ponderea articolelelor noastre la raft.

Cu inceperea "crizei" si scaderea vanzarilor pe acest tip de produse, din nefericire inca privite drept articole de lux, profitabilitatea a scazut brusc si multe firme fie n-au facut fata, fie s-au orientat spre domenii mai profitabile.

Sunteti si dumneavoastra pasionat de sporturi? Obisnuiti sa investiti in echipamente si activitati sportive pe plan personal?

Am practicat sport din copilarie - baschet si tir sportiv, faceam si exercitii pentru forta si masa musculara. Dupa ce m-am casatorit (cum se intampla cu cei mai multi dintre noi) au fost patru-cinci ani in care m-am oprit, ceea ce s-a vazut in conditia mea fizica. Daca o perioada mai lunga de timp te-ai obisnuit cu o viata activa, cu un consum mare de energie si o alimentatie pe masura, dupa intreruperea brusca a consumului de energie nu poti ajusta imediat si alimentatia.

Cu alte cuvinte, nu mai faci miscare, dar mananci la fel de mult ca inainte. Excesul de energie se depune, iar cu inaintarea varstei devine tot mai greu sa controlezi acest proces pentru ca si metabolismul incetineste. Am reinceput sa fac sport acum sase-saptei, acum practic tenis si squash, ocazional baschet si exercitii de forta.

Nu am timp sa merg la sala, am acasa o bicicleta eliptica, banca de abdomene si cateva seturi de gantere cu greutate diferita pe care le foloseste toata familia. Experienta mea arata ca e suficient sa faci sport activ de trei ori pe saptamana, cate o ora, pentru a te mentine intr-o conditie aproape acceptabila, fara diete neplacute.

Sportul, indiferent sub ce forma, iti da un plus de energie si tonifiere, iar impactul lui pozitiv asupra sanatatii fizice si psihice e indiscutabil.

Ce experienta aveti in mediul de business? Mai aveti si alte afaceri in acest moment?

In momentul de fata, suntem concentrati pe articolele de fitness si sport - atat sa continuam colaborarea cu retelele de hypermarket-uri, cat si sa dezvoltam magazinul, vanzarile online si sa promovam brandul Tunturi, cel mai vechi si inovator brand de fitness european, pe piata locala.

Din 2014 devenim reprezentant oficial Speedo, cel mai important brand mondial pentru articole de inot si vom investi in reteaua de distributie in Romania, care in momentul de fata este inexistenta.

Ce v-a determinat sa deschideti cel mai mare magazin de fitness din Romania acum, in 2013? A fost un calcul exact pentru a determina momentul oportun?

Dorinta de a valorifica cunostintele pe care le avem in materie de fitness si sport. Am vazut o nisa pentru o gama larga de articole care nu pot fi comercializate cu succes numai prin canalele pe care le aveam anterior. Am incercat sa cream o oferta diversificata, consistenta si unica pe piata acoperind, in special pentru fitness, toate segmentele de pret - de la standard, la mediu, pana la premium. Daca am reusit sau nu - asta o vor spune clientii. Momentul nu e niciodata perfect, oportunitatile trebuie create.

Care sunt competitorii dumneavoastra pe piata locala? Care sunt atuurile dumneavoastra in fata lor?

In formatul in care este realizat magazinul si modul in care a fost creata gama de articole - atat fitness cat si pentru celalte sporturi - nu intram in concurenta directa cu nimeni dintre jucatori principali. Nici nu ne putem permite acest lucru - o mare parte dintre ei sunt clientii nostri.

Sortimentul Sportpartner.ro difera in proportie de peste 95% fata de retelele de hypermarket-uri si de specialitate. Am tintit alt segment de consumatori care credem ca a fost neglijat pana in acest moment. Atuurile principale ale Sportpartner.ro sunt diversitatea articolelor pentru fitness si raportul corect calitate-pret.

Ne-am propus ca orice client care intra in magazin sa gaseasca articolul care i se potriveste, indiferent de bugetul sau preferintele lui personale. Nu in ultimul rand, vom crea o relatie mai apropiata cu clientii, care ii va ajuta sa aleaga produsele potrivite pentru nevoile lor specifice.

Vom oferi consultanta pentru programe de antrenament si exercitii prin colaborarea cu antrenori profesionisti de fitness.

Am inteles ca ati investit peste 120.000 de euro, pentru aceasta inaugurare. Mai aveti si alte investiti in plan?

Este inevitabil. Datorita specificul acestui tip de business, mai concret datorita perioadei mari de aprovizionare si gamei largi de articole, e necesar sa ne cream stocuri suficiente. Pana la sfarsitul lui octombrie vom investi inca 60.000 de euro, in special in stocuri de produse. Astfel, acoperim progonza facuta pentru primele sase-opt luni.

Ce cifra de afaceri estimati pentru primul an de activitate?

Pentru primele 12 luni estimam 400.000 de euro.

Ce planuri aveti pentru Sportpartner.ro?

Din 2014 vom incepe comercializarea gamei profesionale Tunturi destinata pentru salile de fitness. Tot incepand cu februarie 2014 vom avea deja pe stoc produsele Speedo si incepem distributia acestora.

Avem deja contracte semnate cu retelele de specialitate si cu hypermarket-urile principale. Dupa sase luni de la deschiderea magazinului vom analiza rezultatele.

Daca anticiparile noastre au fost corecte si daca vom considera oportun, in urmatorul an vom deschide inca unul sau doua magazine. Orasele vizate sunt Cluj, Timisoara si Constanta. Dupa cum o spune si numele Sportpartner.ro, ne bazam foarte mult si pe vanzarile online. In afara de Tunturi, care se pozitioneaza in segmentul premium, toate celelate marci se pot comercializa cu succes si online.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 5249 ori