Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cristian Cismaru, despre turismul de continut in Romania: Asta se cere!

Cristian Cismaru, despre turismul de continut in Romania: Asta se cere!
Cristian Cismaru a renuntat la cariera sa din banca pentru a transforma in afacere pasiunea sa de o viata, turismul. A ales o varianta inedita in Romania, turismul alternativ, ce ii vizeaza in principiu pe strainii curiosi sa descopere tara noastra.

"Momentele petrecute prin sate si in natura sunt foarte reconfortante si adevarata hrana pentru suflet. E un mod foarte bun de deconectare daca te simti bine alaturi de alti oameni si daca esti o persoana mai activa", spune omul de afaceri, intr-un interviu acordat Business24.

Proiectul sau de suflet este acum My Transilvania, recent lansat de Reky Travel, prin care ii aduce si pe turistii romani sa cunoasca regiunea cuprinsa intre Sibiu, Agnita si Sighisoara.

"De exemplu, Picnic in Cindrel este, asa cum ii spune si numele, un picnic in care pregatim turistilor o traista ciobaneasca cu produse si preparate locale din Marginimea Sibiului pe care ii invitam sa le savureze.

Dupa o scurta drumetie pe drumul branzei, turistii sunt recompensati cu o frumoasa priveliste asupra imprejurimilor, iar pentru cei interesati organizam si o vizita la unul din mestesugarii din sat", spune proprietarul Reky Travel, un om de afaceri ce dovedeste ca si in Romania se pot face afaceri profitand, in cel mai bun sens, de patrimoniul cultural de care dispunem.

Ati lucrat cativa ani intr-o banca. Cum s-a produs schimbarea catre turism alternativ, de continut?

Munca intr-o banca a fost rezultatul logic al parcursului scolar pe care il avusesem, cel putin asa parea la momentul respectiv, dupa ce am studiat economia cativa ani buni. Hobby-ul meu era insa dinainte turismul si mult timp nu vedeam cum as fi putut trai din acest domeniu.

Cand mi-am dat seama cum si aveam deja niste bani economisiti am facut pasul spre agentia de turism.

Ce inseamna mai concret turismul de continut? Este o practica frecventa in Romania?

Turismul de continut inseamna ca te adresezi vizitatorilor in functie de interesele, hobby-urile si curiozitatile acestora si sa structurezi o zi de calatorie pe una sau mai multe teme clar stabilite.

Aceste teme pot fi cele clasice (protectia patrimoniului, istorie, arhitectura, religie) sau altele mai noi (gastronomie, ecologie, sport, etc.).

Cum majoritatea vizitatorilor nostri sunt straini, e usor sa aplici aceasta forma de turism, ba mai mult asta se cere.

Din pacate, in Romania, sunt cam putini cei care stiu dinainte ce vor sa descopere sau ceea ce ii intereseaza cu adevarat. Sunt insa tot mai multi si asta ma bucura foarte tare.

Reky Travel este, asadar, un business de familie pe care il conduceti alaturi de sotia dvs. de 13 ani. Cat de dificil sau usor este sa conduci un business de familie?

Un business de familie este in mare masura solutia ideala daca ai aceleasi interese si bucurii cu partenerul de viata. Atunci cand poti trai satisfactia unui eveniment rural impreuna e o mare bucurie pe care alte cupluri nu o pot experimenta des.

Avand un business de familie, e important sa te autodisciplinezi si sa nu renunti la un program riguros,. De asemenea, e important sa separi, in masura in care se poate, relatia de munca de cea privata. Trebuie sa poti dezbate anumite aspecte de la serviciu fara a influenta relatia de familie.

De curand, ati lansat My Transilvania. Ce este de fapt acest concept?

My Transylvania este o agenda de evenimente alternative in sudul Transilvaniei, care sunt pe de-o parte publice, iar pe de alta parte se pot realiza la cerere [avem cereri pentru teambuilding-uri, de exemplu].

Evenimentele au loc in zona podisului Hartibaciului , zona Tarnavelor si Marginimea Sibiului, adica regiunea cuprinsa intre Sibiu , Agnita si Sighisoara.

Pe lista noastra se regasesc toate evenimentele gastronomice si culturale pe care fie le organizam noi direct, fie le recomandam. Sunt cinci evenimente care se adreseaza fiecare unui alt tip de public, de obicei concepute in functie de interesele vizitatorilor.

De exemplu, Picnic in Cindrel este, asa cum ii spune si numele, un picnic in care pregatim turistilor o traista ciobaneasca cu produse si preparate locale din Marginimea Sibiului pe care ii invitam sa le savureze.

Dupa o scurta drumetie pe drumul branzei, turistii sunt recompensati cu o frumoasa priveliste asupra imprejurimilor, iar pentru cei interesati organizam si o vizita la unul din mestesugarii din sat.

Pe de alta parte, electric camping este pentru cei care vor sa petreaca pe timp de noapte. Aici alegem un loc fain de campare, la poalele muntilor sau intr-un sat din Valea Hartiaciului, numai bun pentru o cina cu produse locale, in ambianta muzicii mixate de un DJ si sarbatorim toata noaptea.

Dimineata ne bucuram de asemenea de produsele locale la micul dejun.

Insa cel mai cunoscut eveniment este Transilvania Brunch, unde pregatim pentru turistii nostri un mosaic cultural si gastronomic autentic: retete vechi si uitate sunt gatite de bucatareasa satului impreuna cu vecinatati sau familii, folosind doar produse locale si de sezon.

Alegem cel mai frumos loc si mancam impreuna in aer liber. Ii invitam apoi pe turistii nostri sa descopere cultura locala intr-o drumetie sau o plimbare prin sat.

Cum arata o zi din viata turistului care participa la unul dintre evenimentele pe care le organizati?

Majoritatea evenimentelor au in principiu doua parti. Prima parte este cea gastronomica in care este prezentat rodul muncii noastre in sat dupa ce am gatit cu o vecinatate, mai multe familii sau chiar intreaga comunitate.

In timpul acestei parti gastronomice gazdele povestesc despre mancarea gatita si socializeaza cu vizitatorii, astfel incat se creaza imediat o legatura naturala intre oaspete si gazda.

Dupa momentele culinare urmeaza "desertul cultural". Foarte des propunem vizitarea locului unde suntem sub forma unui tur ghidat cu o tema anume: povestea unui personaj istoric, ale unei orgi sau altar din biserica, a unor traditii sau locuri deosebite. Cateodata completam aceste informatii si cu muzica locala: cantece din zona, concert de orga, cor sau o fanfara sateasca.

O drumetie intr-un canion, o tura cu caruta pe dealuri sau o plimbare cu ciclodrezina pe linia mocanitei sunt alte variante fericite cu care terminam un eveniment.

Ne puteti vorbi despre cifra de afaceri sau profit, pe 2013, spre exemplu?

Cifra de afaceri a agentiei se realizeaza prin activitatea de incoming. Adica aducem turisti din tari unde se vorbeste limba germana (Austria, Elvetia, Germania) in Romania si le propunem diverse activitati pline de continut.

Sejurul mediu pe care il vindem costa intre 500 si 650 de euro de persoana, iar anual vin aproximativ cinci sute de turisti.

Marja de profit pe care incercam sa o obtinem din organizarea acestor tururi este de 12%, insa nu intodeauna o putem obtine, depinde foarte mult de pachetele pe care le vindem.

Spuneti-ne mai multe despre dumneavoastra si despre primii pasi in mediul antreprenorial. Cum ati ales acest domeniu? Cum s-a nascut ideea?

Startul in acest domeniu fusese luat cu multi ani inainte: inca din liceu eram membru in clubul de turism cu care am participat la targuri din alte tari, scriam monografii ale satelor si eram ghizi de oras pentru oaspetii liceului.

Apoi, in facultate, am continuat sa lucrez ca ghid pentru grupe vorbitoare de limba germana. Trecerea de la banca la agentia de turism a fost asadar doar o reconfirmare a unei alegeri anterioare.

Ce schimbari asteptati de la 2014, din punctul de vedere al mediului de business in care activati?

Nu cred ca vor fi mari schimbari, anul se anunta unul obisnuit fara diferente notabile fata de 2013. Numarul evenimentelor creste in general si speram ca originalitatea si autenticitatea celor organizate de noi sa atraga mai multi vizitatori.

V-ati propus schimbari si pe plan personal, in 2014?

Pe plan personal, vreau sa ma implic in cat mai multe proiecte unde sa fiu voluntar si sa pot oferi din experienta mea si in alte activitati.

Am deja cateva mici proiecte unde sunt implicat si sper sa-mi pot gasi energia pentru a continua aceasta munca in paralel cu agentia de turism.

In acelasi timp. incerc sa am mai mult timp si pentru a continua manifestul impotriva explorarii/exploatarii gazelor de sist.

Daca ar fi sa deschideti o noua afacere in 2014, care ar fi aceasta?

Momentan nu mi-am pus aceasta problema, poate si pentru ca nu cred ca este un moment bun pentru a deschide o noua afacere.

Ce pasiuni aveti si cum alegeti sa va deconectati, de obicei, de afaceri?

Momentele petrecute prin sate si in natura sunt foarte reconfortante si adevarata hrana pentru suflet. E un mod foarte bun de deconectare daca te simti bine alaturi de alti oameni si daca esti o persoana mai activa.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3792 ori