Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Agricultura bio in Romania: Cat de profitabile sunt afacerile in acest segment?

Agricultura bio in Romania: Cat de profitabile sunt afacerile in acest segment?


Agricultura bio prinde teren in Europa, iar in Romania se transforma deja intr-un business profitabil.

Agricultura ecologica nu inseamna doar sursa de hrana sanatoasa, ci si o sursa foarte buna pentru producatorii de cosmetice, sustine Ana Maria Murariu, repezentant Weleda, una dintre companiile care au intrat puternic pe piata bio din Romania.

Dimensiunea investitiei depinde de foarte multi factori inca un lucru e cert: timpul de amortizare nu este unul scurt, daca iti doresti un proiect serios.

Alergiile si problemele cauzate de stilul de viata nesanatos ii determina pe cumparatori sa se reorienteze, spune Marketing Managerul Weleda, care recunoaste, insa ca Romania se afla inca la inceput de drum.

"Tendinta achizitionarii de produse naturale, bio, este evidenta, nu numai la nivelul segmentului mediu-premium, ci si la nivelul mass-market. Totusi, consumatorii in anasamblu devin din ce in ce in ce mai pretentiosi si educati si de aceea isi doresc o crestere a calitatii produselor pe care le cumpara", a declarat oficialul pentru Business24.

Considerati ca agricultura bio este un segment profitabil de business?

Agricultura bio este un segment de business profitabil din mai multe motive. In ultima perioada, inmultirea alergiilor si a diverselor probleme legate de un regim de viata bazat in mare parte pe substante sintetice a sporit grija oamenilor pentru consumul de produse cat mai naturale si pure. Este ceea ce se cheama "intoarcerea la natura".

Din acest punct de vedere, Romania se afla la inceput de drum, in momentul de fata, insa cresterea si diversificarea lui este evidenta, iar potentialul pentru agricultura bio este unul foarte mare. Weleda are de altfel, un parteneriat cu Romania in ceea ce priveste recoltarea de arnica, din muntii Apuseni. Proiectul este bazat pe sustenabilitate si implicarea in viata comunitatii din zona.

Un astfel de proiect pe care Weleda l-a sprijinit financiar a presupus dezvoltarea unui sistem de exploatare a speciei Arnica Montana in folosul biodiversitatii si a populatiei locale si a avut mai multe componente: cercetarea ecologiei speciei, metodele de uscare (investitii in echipamente), pentru ca prin transportul materialului verde floarea isi pierdea din calitate si reducerea lantului economic, care era mult prea lung, astfel ca pana ajungea la procesare, recolta de arnica trecea pe la trei sau patru firme private.

In cadrul proiectului s-a construit un uscator, iar transportul se face acum direct, astfel ca si motii din Apuseni nu mai primesc pentru recoltarea arnicii montane doar 10.000 de lei vechi pe kilogram, ci 40.000.

Cat de mare este investitia intr-un astfel de sistem si in cat timp se amortizeaza ea?

Investitia variaza in functie de suprafete, puritatea solului, culturile ce se doresc a se obtine, numarul de oameni implicati in proiect, resurse si multi alti factori. Timpul de amortizare deasemenea este dependent de diversitatea sistemului, insa nu este unul scurt, atunci cand se doreste implementarea un proiect serios. Pentru Weleda ceea ce e important in acest moment este sanatatea consumatorului si pastrarea calitatii produselor la standardele pentru care este recunoscuta.

Considerati ca produsele cosmetice naturale castiga teren (in Europa) in fata celor consacrate pe piata?

Da, in Europa, cu precadere in Europa Centrala si de Nord, produsele naturale nu mai reprezinta o nisa, asa cum inca se intampla in Romania. Acest lucru se datoreaza in special informarii mai corecte, complexe si constante a consumatorului.

Dermo-cosmeticele si produsele organice au devenit foarte populare, acest lucru putand fi observat cu usurinta datorita vanzarilor mari ale acestor produse in farmacii, dar si prin prima cresterii numarului de retaileri in domeniul frumesetii ( magazinele bio-naturiste).

Ce inseamna sa ai culturi biodinamice proprii pentru o companie care produce cosmetice?

Inseamna sustenabilitate, siguranta in asigurarea materiei prime, inseamna controlul aspura calitatii materiei prime si implicit asupra calitatii si eficientei produselor. In ceea ce priveste conceptul de sustenabilitate la Weleda, acesta inglobeaza: folosirea de materii prime ecologice ( fertilizatori naturali), economisirea apei si a energiei, sustinerea biodiversitatii plantelor, protectia mediului prin pastrarea fertilitatii solului si a calitatii apei, folosirea de materiale reciclabile pentru ambalajele produselor, etc.

Weleda isi procura materiile prime preponderent din culturi biologice atent controlate si certificate (NaTrue, Demeter), sustinand astfel pastrarea fertilitatii solului si a calitatii apei. Plantele salbatice sunt culese doar atunci cand specia lor nu este pusa in pericol de disparitie, prezervarea acestora fiind promovata activ prin cultivare si recultivare.

Credeti ca se poate face business protejand in totalitate natura?

Desigur, poti incerca sa faci acest tip de business dar inca nu s-a ajuns la performanta de a proteja natura in totalitate.

La Weleda acest tip de business exista inca de la infiintare si se reflecta in toate actiunile sale incepand cu asigurarea de materie prima din propriile gradini, economisirea maxima a resurselor naturale ( apei si energiei) si reducerea surselor poluante.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3816 ori