Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Strategii de succes care au schimbat lumea afacerilor

Strategii de succes care au schimbat lumea afacerilor

Dezvoltarea unei afaceri nu este o stiinta exacta, iar, pana acum, nu s-a inventat o reteta care sa poata garanta un succes rasunator. Cu toate acestea, putem observa cum folosirea unei metode potrivite, la timpul potrivit, cu alegerea celor mai bune resurse si a celei mai fine sincronizari, poate crea rezultate spectaculoase.

Cum puterea exemplului da intotdeauna cele mai bune rezultate, inainte de a porni pe calea succesului trebuie sa privim in urma, spre inceputurile celor mai mari si mai profitabile afaceri din lume, arata HowStuffWorks.

Dell

Cele mai multe companii se mandresc cu stocuri imense, cu depozite uriase ce ii asteapta dintr-o clipa in alta pe clienti sa dea buzna si sa le goleasca. Cum lucrul acesta nu se intampla foarte des, stocurile inseamna, de cele mai multe ori, cheltuieli in plus si bataie de cap suplimentara pentru companii.

Pana la Dell, detinerea unui inventar impresionat era considerat un rau necesar, un risc asumat cu speranata unui castig mai mare, in viitor. Dell a schimbat aceasta perceptie, imprumutand un concept folosit de Toyota inca din anii '60, denumit Just-in-Time, sau "exact la momentul potrivit", gratie caruia producatorul de calculatoare nu a mai fost nevoit sa anticipeze cererea de piese de schimb, renuntand treptat la marfa ce se uza moral, in fiecare clipa, pe rafturi.

Eliminarea stocurilor a dus la scaderea costurilor, la aparitia unor preturi extracompetitive si a unor servicii extrem de rapide.

Combinand aceasta metoda cu vanzarile directe, Dell s-a transformat, peste noapte, intr-un model ideal de afacere, reusind sa renunte treptat la retailerii intermediari si sa-si vanda produsele in mod direct, incasand si profitul intreg.

Consumatorii au ajuns, astfel, sa comande produsele dorite, iar, dupa efectuarea platii, Dell comanda piesele de schimb necesare si construia computerele solicitate. Cum firma isi plateste furnizorii o data pe luna, iar banii clientilor intra in conturi clipa de clipa, Dell reuseste sa incaseze si dobanzi la sumele platite de consumatori.

Amazon.com

La mijlocul anilor '90, antreprenorii incercau din rasputeri sa gaseasca un mod de a profita de o noua jucarie, cu potential imens pentru afaceri, aflata, pentru moment, in frageda pruncie: Internetul.

Chiar daca, la vremea respectiva, riscai sa fi considerat nebun daca investeai in Internet, Jeff Bezos, fondatorul site-ului Amazon.com, si-a asumat toate riscurile si a inceput sa construiasca de la zero ceea ce s-a transformat in una din cele mai profitabile afaceri de pe piata, in clipa de fata.

Bezos a fost primul antreprenor care a indraznit sa provoace librariile si magazinele traditionale, cumparand depozite imense pentru stocurile sale impresionante de carti, pe care le le vindea apoi, in mod direct, prin intermediul site-ului sau.

Fondatorul Amazon.com a inteles si a reusit sa-si convinga si investitorii ca trebuie sa aiba, in primul rand, multa rabdare si ca banii nu vor veni peste noapte. Scopul sau? Construirea unei comunitati imense de utilizatori ce, incantati de posibilitatile nelimitate oferite de site-ul sau si de libertatea de exprimare, continua sa verse in fiecare secunda bani in conturile Amazon, sume ce aduc dobanzi frumoase companiei.

Desi compania a devenit profitabila abia la inceputul anilor 2000, Amazon.com a reusit sa supravietuiasca exploziei domeniilor ".com", care au inchis, de exemplu, Geocities, fostul campion al Yahoo!, la vremea respectiva.

Amazon.com a inceput apoi sa vanda aproape orice, de la CD-uri cu muzica si filme, pana la electronice si haine.

De asemenea, compania a ajuns sa obtina profituri record, functionand ca un portal pentru vanzari directe, gazduind producatori cu depozite proprii, in schimbul unor sume consistente.

In cele din urma, desi criticat pentru ca a renuntat la profiturile imediate in schimbul satisfactiei clientilor, Bezos a reusit sa arate ca o afacere construita in timp, cu rabdare si prudenta, poate aduce castiguri mai mari si de durata, decat succesul unui "tun" bine tintit.

McDonald's

Cand fratii McDonald's au scos pe piata hamburgerii deliciosi si serviciul rapid ce i-a facut celebri in lumea intreaga, nu s-au gandit mai departe de micul lor restaurant de familie, ce le oferea un profit bun si sigur, fara nicio legatura insa cu ce avea sa urmeze.

La inceputul anilor '50, cei doi l-au cunoscut pe Ray Kroc, un distribuitor de mixere, care le-a propus acestora sa-si extinda afacerea, a devenit partener si, in cele din urma, a preluat controlul micutei companii, pe care a transformat-o in cea mai de succes franciza din lume.

Conceptul nu era, desigur, nou, la vremea respectiva, insa Kroc a fost cel care a reusit sa treaca la nivelul urmator, speculand la maxim imensul potential al industriei fast-food.

Pentru ca urmarea cu o strictete extrema respectarea regulilor de curatenie si preparare impuse, Kroc nu a reusit sa lucreze cu marii investitori, preferand, insa, sa-si subinchirieze spatiile existente micilor francizori interesati de McDonald's.

Cu banii obtinuti, acesta a continuat sa cumpere alte terenuri si spatii comerciale, dupa modelul unui joc de Monopoly, reusind, in cele din urma, sa construiasca cel mai mare lant de restaurante din lume.

In clipa de fata, McDonald's are peste 30.000 de restaurante, deschise in lumea intreaga, iar 85% dintre ele sunt operate in regim de franciza.

Microsoft

La inceputurile erei computerelor, Microsoft a fost acolo si a luat fata concurentei, dezvoltand, in 1981, sistemul de operare al noilor computere personale IBM.

In noua cursa pentru dezvoltarea de software accesibil utilizatorilor obisnuiti, Microsoft a dominat inca de la inceput piata, cu ajutorul sistemelor de operare prietenoase si a aplicatiilor din suita Office, usor de folosit chiar si de catre cei mai nepriceputi intr-ale calculatoarelor.

Mai mult, orice companie care produce aplicatii ce folosesc platforma patentata de Microsoft trebuie sa plateasca pentru asta.

Dominatia timpurie a pietei i-a permis companiei sa fie pe val si in anii '90, la inceputurile Internetului, desi a intrat cu oarecare intarziere in aceasta cursa, in urma Netscape, ce crease deja unul din primele browsere de navigare din istorie.

Chiar daca browserul Internet Explorer dezvoltat de Microsoft a fost considerat mai slab decat liderul de piata Netscape, implementarea lui in suita Office, aflata in culmea gloriei, a garantat succesul durabil al afacerilor companiei.

Wal-mart

La fel ca Henry Ford, Sam Walton a fost un om de afaceri care a stiut sa recunoasca o idee buna si, mai ales, sa obtina rezultate maxime de pe urma ei. In consecinta, compania pe care a fondat-o, Wal-Mart, a devenit cel mai mare retailer din intreaga lume.

Explozia supermarketurilor, din anii '30, a dovedit lumii intregi ca reducerea costurilor si oferirea unor preturi mai mici pe raft se poate transforma in profit.

Vanzatorii cu amanuntul au adoptat si ei acest model de succes, la scurt timp, reusind sa obtina venituri mai mari si sa faca economii, renuntand la cheltuielile neesentiale si reducand personalul.

Walton a adoptat acelasi model, insa, in loc sa investeasca in marile aglomerari urbane, cum au facut competitorii sai, acesta a preferat sa deschida noi magazine in asezari cu cel mult 25.000 de locuitori.

Localnicii au preferat, astfel, sa-si faca cumparaturile la noile sale magazine, decat sa mearga pana in cel mai apropiat oras. Walton a reusit sa domine piata micilor orasele cu mult inainte ca ceilalti competitori sa-si dea macar seama de potentialul acesteia.

In ziua de astazi, lantul de magazine a ajuns atat de puternic, incat un producator poate ajunge in pragul falimentului, daca nu reuseste sa ajunga la o intelegere Wal-Mart.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3114 ori
Citeste mai multe desprestrategii succes afaceri microsoft amazon