Raluca Dobrovolschi: Am realizat ce avantaj imi ofera stapanirea acestui limbaj al imaginii

Sambata, 18 Octombrie 2014, ora 00:00
4765 citiri
Raluca Dobrovolschi: Am realizat ce avantaj imi ofera stapanirea acestui limbaj al imaginii

Raluca Dobrovolschi este o tanara care a transformat pasiunea ei pentru "limbajul imaginii" intr-un business care poate genera o cifra de afaceri de 30.000 de euro anual, daca este facut "ca la carte".

Tanara antreprenoare este acum un specialist in eticheta sociala si de afaceri (acreditat de catre Minding Manners, Londra), absolventa a Swiss Image Institute si membra a celei mai importante asociatii de acreditare si dezvoltare profesionala a consultantilor de imagine, la nivel mondial, Association of Image Consultants International.

Cu toate acestea, inceputurile nu au fost tocmai usoare nici pentru ea. "Consultanta de imagine era privita ca un serviciu exclusivist, dedicat persoanelor publice sau industriei spectacolului", isi aminteste tanara despre primii sai pasi in acest domeniu, in 2011.

Cun s-a nascut pasiunea pentru un domeniu putin cunoscut pe piata romaneasca si cum a ajuns sa ofere consultanta de imagine pentru peste 50 de clienti individuali in 2014, vorbeste Raluca Dobrovolschi, intr-un interviu acordat Business24.

Tot aici, tanarul antreprenor le da cateva sfaturi profesionale celor ce sunt tentati sa porneasca pe aceasta cale antreprenoriala, dar si cateva sfaturi de imagine pentru manageri si antreprenori.

Cum s-a nascut aceasta pasiune pentru o imagine corecta?

Am fost un copil si un adolescent fascinat de culoare, de forme si texturi pe care, cel mai adesea, le regaseam in albumele de arta, colectiile muzeelor, sau pur si simplu in numeroasele iesiri in natura pe care le-am facut de-a lungul copilariei, impreuna cu parintii.

In acelasi timp, am avut dintotdeauna un intens simt al observatiei: amanunte vestimentare, gesturi, nuante cromatice si de limbaj, pe care le analizam la cei din jur, atribuindu-le semnificatii. Propriul meu aspect exterior influenta reactiile si atitudinea celorlalti fata de mine.

In timp, am realizat ce avantaj extraordinar imi ofera stapanirea acestui limbaj al imaginii, am invatat sa-i apreciez elocventa si expresivitatea.

In 2011 ati transformat pasiunea pentru imaginea personala in profesie. Mai exact, in business. Spuneti-ne mai multe despre momentul in care ati luat decizia de a porni pe cont propriu in lumea antreprenoriala.

Inspiratia si motivatia mea au reprezentat-o oamenii de langa mine: educati, inteligenti, cu cariere de succes, dar care faceau eforturi pentru a-si face cunoscute ideile, pentru a fi apreciati. Imaginea lor nu reflecta oamenii care erau la interior.

Actiunile spuneau ca sunt oameni inovatori, ancorati in prezent, pasionati de perfectiune, insa aspectul exterior era unul depasit, nepotrivit. Mi-a devenit clara nevoia de a-i face vizibili pe acesti oameni valorosi, de a le alinia aspectul exterior la potentialul intelectual.

Ce piata ati intalnit atunci, in 2011, in Romania, pentru astfel de servicii? Cati clienti ati avut in primul an de activitate?

Consultanta de imagine era privita ca un serviciu exclusivist, dedicat persoanelor publice sau industriei spectacolului. Bugetele inca erau distribuite departamentelor si actiunilor considerate vitale. Primii clienti au fost din randul prietenilor, care m-au recomandat contactelor lor profesionale.

Cum a evoluat piata pana in 2014?

Companiile mari si managerii de top au fost primii care au inteles ca nu ne putem sustrage unei stari de fapt: pe masura ce contactele sociale si profesionale sunt din ce in ce mai superficiale si deciziile se iau cu mai multa rapiditate, aspectul exterior devine, in prima instanta, mai important decat orice strategie sau abilitate, pentru ca el este cel care ne face relevanti in fata clientilor.

Anul acesta am lucrat cu peste 50 de clienti individuali.

Cat de profitabil este un business de consultanta de imagine?

In functie de numarul de clienti si disponibilitatea de lucru, cifra de afaceri medie a unui business solid, cu o vechime de cel putin patru ani, este in jurul a 30.000 euro anual.

Ii sfatuiti si pe alti tineri antreprenori cu inclinatii spre acest domeniu sa porneasca un astfel de business? Ce sfaturi aveti pentru ei?

Consultanta de imagine presupune, in primul rand, o responsabilitate majora fata de cel care isi incredinteaza astfel un aspect esential al succesului sau.

Disponibilitatea ridicata, atat financiara, cat si ca timp, pentru instruire continua, cunoasterea temeinica a publicului tinta si cunostinte din domenii conexe (comunicare, psihologie) sunt doar cateva dintre aspectele ce trebuie luate in considerare inainte de a incepe un business in acest domeniu.

In luna octombrie sustineti, alaturi de Fundatia Calea Victoriei, o noua editie a atelierului de Stil Vestimentar Masculin, dar si Stil Vestimentar Feminin. Din experienta dumneavoastra, ce este mai greu: sa ajuti o doamna sa-si defineasca stilul vestimentar sau sa-l ajuti pe un domn sa faca asta?

Domnii tind sa gandeasca intr-un mod abstract, conceptual si raspund foarte bine argumentelor, in timp ce doamnele prefera exemple particulare si situatiile concrete.

Pe de alta parte, doamnelor le place mai mult sa vorbeasca despre preferintele si asteptarile lor, ceea ce-mi ofera posibiltatea de a-mi adapta discursul in functie de caracteristicile individuale (sau generale, de grup).

Ce alte planuri aveti in efortul dumneavoastra de a-i sustine pe managerii romani, si nu numai, sa-si contureze o imagine curata?

Am sustinut deja seminarii in companii din industrii variate: IT, avocatura, finante, adaptate obiectivelor si rolurilor diverselor categorii de angajati. Pe langa sesiunile de pregatire de specialitate, seminariile de imagine personala sustin obiectivele companiilor de a transmite un mesaj unitar si consistent catre publicul extern (clienti, parteneri), dar si catre publicul intern (angajati).

Considerati ca orice manager de top are nevoie de un consultant de imagine?

Atunci cand ai certitudinea ca aspectul tau exterior este aliniat cu statutul si obiectivele tale ca profesionist, ca ceea ce porti iti intareste discursul si actiunile, te poti concentra exclusiv pe ceea ce stii sa faci cel mai bine, ceea ce este echivalent cu eficienta.

In plus, a fi manager in 2014 ar trebui sa fie sinonim cu a fi un leader, un model, iar un model este responsabil pentru orice tip de influenta asupra echipei sale.

Cum arata tinuta ideala in toamna lui 2014 pentru un manager?

In mediul profesional, domeniul de activitate si publicul caruia ne adresam dicteaza gradul de formalitate al tinutei si nivelul de integrare al tendintelor. Avocatura, politica, finantele, aduc cu sine ideea de rigoare si autoritate, prin urmare, costumul este o piesa esentiala pentru un manager care activeaza intr-un astfel de domeniu.

Tendintele sezononului rece 2014-2015 impun costumul din trei piese (sacou-pantaloni-vesta), pantalonii cu mansete (rezervati insa domnilor inalti si supli), sacourile la doua randuri de nasturi, dungile verticale subtiri si carourile. Noutatile cromatice sunt verdele pin si contrastul alb-negru.

Un antreprenor sau un manager intr-un domeniu creativ are ca variante in tendinte: helanca din cashmere, pantalonii slim cut din lana, jacheta matlasata, pantofii cu perforatii ornamentale, suprapunerile: helanca-blazer-jacheta.

Dar pentru o doamna?

Doamnele isi pot indrepta atentia fie catre tinute austere, inspirate de curentul normcore: pantaloni tigareta, cu lungime pana la glezna, purtati cu pantofi oxford, mantouri cu croiala masculina si o accesorizare minimala (bijuterii de mici dimensiuni, in numar cat se poate de restrans), fie catre stilul anilor saizeci: fuste model A, helanci din mohair fin, sacouri din tweed, cizme pana la genunchi, din piele intoarsa.

Desigur, tinuta nu este completa fara o atitudine si niste maniere pe masura. Ce sfaturi aveti in acest sens pentru manageri/antreprenori?

Consideratia pentru timpul celorlati, folosirea apelativului de politete, tratamentul egal al superiorilor si subalternilor, stapanirea de sine in situatii tensionate reprezinta maniere esentiale pentru dezvoltarea unor relatii sanatoase de business.

Radu Scarlat (Bento) la Quarterly Report 3: ”Rezultatele din 2023 au fost un record pentru noi”
Radu Scarlat (Bento) la Quarterly Report 3: ”Rezultatele din 2023 au fost un record pentru noi”
Radu Scarlat, Director General & Președinte al Consiliului de Administrație Bento, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de...
Investiții inteligente în mobilierul pentru camera copilului
Investiții inteligente în mobilierul pentru camera copilului
Când vine vorba de amenajarea camerei copilului tău, fiecare piesă de mobilier pe care o alegi joacă un rol crucial în crearea unui spațiu atât funcțional, cât și primitor. Mai mult...
#Raluca Dobrovolschi imagine, #consultanta imagine, #business consultanta imagine, #Raluca Dobrovolschi imaginea vorbeste , #Afaceri pentru tineri