Povestea romanului care face 165.000 de euro din arhitectura de retail

Sambata, 28 Februarie 2015, ora 00:00
7210 citiri
Povestea romanului care face 165.000 de euro din arhitectura de retail
Foto: Matius Ichim (Arhiva personala)

Matius Ichim face pionierat in Romania prin buticul sau de arhitectura de retail. El vede spatiul comercial ca un derivat contemporan al agorei grecesti, "in care se impartaseau comunitatii valori materiale dar si spirituale, deopotriva" si s-a dedicat in totalitate analizei si dezvoltarii sale.

Arhitectul si echipa sa indeplinesc cele mai exigente cerinte pentru brandurile din centrele comerciale romanesti in ceea ce priveste designul magazinelor lor, iar pentru realizarile lor brandurile aloca si 15 milioane de euro.

"Lancel Paris, Frey Wille, Lacoste, Killtec sunt primele nume de branduri in care am intalnit cele mai exigente reguli de lucru", recunoaste antreprenorul.

Astfel, pasiunea sa pentru grafica din copilarie s-a transformat intr-un business de familie de 165.000 de euro in 2014, cifra de afaceri pe care spera sa o mentina si in 2015.

Ce este arhitectura de retail, ce exigente au marile branduri, cum s-a nascut si cum s-a dezvoltat primul butic de arhitectura de retail, explica Matius Ichim, intr-un interviu acordat Business24.

Haideti sa vorbim, mai intai, despre conceptul de "arhitectura de retail". Ce inseamna?

Prin comparatie cu alte profesii, precum medicina sau dreptul, un arhitect poate alege o specializare in functie de aptitudinile si deschiderile pe care le intuieste ca practicant chiar din timpul studiilor.

Arhitectura de retail este o nisa din arhitectura civila, ce organizeaza functional, concepe structural si compune estetic spatiile din care se distribuie catre societate bunuri si servicii: magazine, standuri expozitionale, farmacii, piete, banci.

Un butic de arhitectura de retail se adreseaza in special comerciantilor, negustorilor, retailerilor.

Ce traditie are arhitectura de retail in strainatate? Dar in Romania?

Am colaborat cu arhitecti de retail (germani, irlandezi, greci, turci, polonezi) in prag de pensionare si asta ma face sa cred ca in afara tarii, aceasta specializare se intinde pe cel putin trei generatii.

In Romania, MATIUS & co (autorii), sunt pionieri. MATIUS este singurul studio de arhitectura care deseneaza in exclusivitate spatii destinate comertului si prestarii de servicii, iar dupa 15 ani de activitate a reusit sa adune in portofoliu intre 3 si 15 procente din brandurile existente in fiecare mall, centru sau galerie comerciala din Romania.

Cat investesc marile branduri din Romania in arhitectura de retail?

Prin buget, se aloca spre arhitectura de retail intre 5 si 10% din valoarea investitiei.

Brandurile solide (Noriel Toys, Farmaciile Dona, Benvenuti), care au traversat criza si vor sa ramana in continuare lideri in segmentul lor de piata, fac investitii chibzuite in asigurarea viitorului.

De pilda, bugetul retelei de farmacii DONA pentru care biroul nostru asigura segmenul de proiectare arhitectura si specialitati, este de cca 15 milioane de euro, suma ce va fi investita in decursul a 4-5 ani pentru un numar estimat de 300 de puncte de lucru.

Care sunt brandurile cu care ati lucrat si despre care puteti spune ca sunt deosebit de exigente la acest capitol?

Lancel Paris, Frey Wille, Lacoste, Killtec sunt primele nume de branduri in care am intalnit cele mai exigente reguli de lucru.

Codurile de culoare, tipul de finisaj al pardoselii, temperatura de culoare a luminii sunt printre cele mai predictibile, dar: alinierea rosturilor foilor de sticla ale fatadei cu rostul de montare a gresiei si un obiect de mobilier din planul secundar accesului, ori armonizarea cotei de montaj a unui corp de iluminat cu gulerul unui costum de pe manechin, sunt cele care fac deliciul specializarii.

Care este, pana acum, proiectul dumneavoastra preferat? De ce?

Fara tagada, ma gandesc la Autograf, unica retea de papetarii din Romania. Ce poate fi mai placut pentru un arhitect (de retail) decat sa deseneze un spatiu de comercializare pentru creioane, stilouri, hartie, caiete si ustensile de birou?

E un paradis in care mi-am desfacut aripile si am planat impreuna cu beneficiarul Vector International (Marius Avram) si mandrul autor al numelui, Innerpride (George Nisioiu).

Cum s-a nascut ideea de a infiinta un butic dedicat arhitecturii de retail?

Experienta intensa, total inedita de la Technical Universiteit din Eindhoven (eram student in anul III de studii, in anul 1999), suprapusa ca o foaie de calc peste viziunea mea despre arhitectura ca liant social au fost exact ingriedientele care m-au convins: clientii mei nu vor fi "domestici".

MATIUS era un mugure de idee, cautand lumina si solul prietenos sa-si intinda crengile pentru a rodi.

Iar prima floare a aparut in aprilie 2000, cand se inaugura, in Iasi, primul mall din provincie si al doilea din Romania (in ordine cronologica).

MATIUS n-a stat pe ganduri si a facut primii pasi in profesie, din fata plansetei direct 'pe santierele patriei', direct in culoare, direct in mediul cel mai competitiv al arhitecturii: arhitectura "de retail".

Am avut bucuria de a investi in MATIUS pasiune si mult credit de la cei trei colegi de facultate cu care am machetat un mic atelier, de la fiecare beneficiar si de la sute de profiluri de tamplari, zugravi, sudori, instalatori, soferi cu care am interactionat in anii de dinainte si de dupa criza.

Investitiile financiare strict in brandul MATIUS sunt de cca 44.000 de euro.

Cum v-ati hotarat sa transformati acest business intr-unul de familie?

In 2007 mi-am indeplinit visul de a compune un studio, care sa ofere beneficiarilor si alte servicii complementare arhitecturii de retail (proiectarea instalatiilor, urmarire de santier, avizarea si obtinerea de autorizatii).

Pentru asta aveam nevoie de un parteneriat solid si extrem de apropiat: Alina Andries (managing partner MATIUS).

In 2009 si in 2011 am primit noi ajutoare, cei doi asociati Filip (5 ani) si Teodor (3 ani). Cu ei dezvoltam scenarii de experienta a clientului.

Inainte de toate, insa, cum s-a nascut pasiunea dumneavoastra pentru arhitectura?

Am descoperit in copilarie un apetit pentru grafica, am cultivat aceasta inclinare catre exprimarea prin desen a emotiilor si ideilor. Imi place deopotriva ciclismul, inotul, peratologia.

Cred ca obarsia cu nume de targ (orasul Tg. Frumos, jud. Iasi), aflat foarte aproape de zona unde am descoperit, copil fiind, jocul misterios si linistitor al luminii din vatra pe peretii albi si pe tavanul din scandura batuta au avut o insemnatate covarsitoare in felul meu de a ma apropia de cei din jur si de povestile lor.

Am continuat apoi studiile la Universitatea Tehnica Gh. Asachi din Iasi (facultatea de arhitectura G.M. Cantacuzino), umplandu-ma de bucuria vietii intr-un oras de granita, o comunitate complexa si inca plina de poezie.

Iasul este un oras in care, din Copou si pana in Lunca Bahluiului, te scufunzi si inoti in aromele de tei si istorie.

In facultate am cizelat pasiunea pentru analiza profilului uman si am decis sa ma dedic analizei si dezvolarii spatiului public al arhitecturii, alegand un segment cu care simt ca rezonez cel mai bine: spatiul comercial, un derivat contemporan al agorei grecesti, in care se impartaseau comunitatii valori materiale dar si spirituale, deopotriva.

Daca un tanar absolvent de arhitectura v-ar cere indrumarea si sfaturile cu privire la viitorul sau profesional, ce i-ati spune?

Nu sta pe ganduri, apuca-te de treaba! Fa-ti un plan si tine-te de el!

E loc pe piata pentru noi buticuri de arhitectura retail?

Desi e plin internetul de idei, desi piata din Romania e inca in proces de maturizare, cred ca vor mai aparea buticuri de arhitectura de retail. Este inevitabil si sanatos sa fie asa.

Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2014? Ce estimari aveti pentru 2015?

In 2014 am inregistrat 165.000 euro si incercam ca in 2015 sa o mentinem la acelasi nivel.

Ce planuri de business aveti pentru 2015? Ce obiective v-ati propus?

Consolidarea pozitiei in piata, intarirea echipei, optimizarea fluxului de procesare a datelor si redesenarea formatului de livrare.

Imi propun ca in maxim doi ani sa desenez exclusiv din placere.

Va mai ramane timp si pentru planurile personale? Cum va veti relaxa anul acesta?

Mie nu-mi ramane timp pentru planurile personale, fac totul din mers, ca majoritatea celor pe care ii intalnesc.

Anul acesta ma voi relaxa facand sport zilnic macar 30 de minute (obiectiv in derulare cu succes deja), iar cu putina sansa, mici excursii egoiste, solitare si departe de tehnologie.

Marile orașe europene, într-o criză a locuirii. ”Clujul rămâne doar al bogaților și al turiștilor”
Marile orașe europene, într-o criză a locuirii. ”Clujul rămâne doar al bogaților și al turiștilor”
Oameni din întreaga Uniune Europeană se confruntă cu o criză a locuirii fără precedent, agravată de inflație, sărăcie energetică și risc de excluziune socială. Un raport de la vârful...
Ce actualizări aduce Apple pentru noua tabletă iPad Air
Ce actualizări aduce Apple pentru noua tabletă iPad Air
Apple se pregătește să lanseze o nouă generație de iPad Air, care, pentru prima dată, va include două dimensiuni diferite, urmând exemplul liniei iPad Pro. Potrivit ultimelor rapoarte,...
#studio arhitectura Matius, #afaceri arhitectura, #Matius Ichim arhitect , #Afaceri pentru tineri