Alin Stanciu, antreprenorul care in 2009 lansa primul mall online din Romania impreuna cu Marius Ghenea, isi extinde businessul peste hotare. Dupa prima reusita in Bulgaria, cifra de afaceri FashionUp s-a apropiat de 2 milioane de euro, asa ca urmatoarea piata este Ungaria, care ar putea creste cifra de afaceri a companiei pana la 3,5 milioane de euro in 2013.
Primele tentative antreprenoriale le-a avut prin 1999, in zona tehnologiei si comunicatiilor (VoIP, GSM), reprezentate de o retea de magazine dealer Connex in Transilvania, el fiind din Cluj. Ulterior, odata cu plafonarea trendului abonarilor, a deviat spre partea de media & advertising. A lansat revista J'adore, s-a asociat cu grupul Realitatea Catavencu si a fost co-actionar si manager al produselor Cj24Fun, Radio Guerrila Cluj. In 2006 s-a relocat la Bucuresti lansand la nivel national revistele J'adore, Shopping Report si, ulterior, www.shoppingnews.ro sau www.proprietaticluj.ro.
Acum, dupa lansarea magazinului FashionUp in Ungaria, ia in considerarea extinderea si in Cehia si Slovacia. Recunoaste ca pe fiecare piata exista jucatori locali cu o cota semnificativa, insa notorietatea brandurilor pe care le reprezinta si numarul de produse pe care le ofera situeaza businessul sau mult in fata lor, sustine antreprenorul.
Contactul direct cu piata de moda din Romania din ultimii 10 ani l-a "marcat", intr-un mod pozitiv: "probabil am mai multe ceasuri, curele sau jeansi decat ar fi normal pentru o persoana. Sau chiar mai multe", spune Alin Stanciu, intr-un interviu acordat Business24.
Ati decis extinderea afacerii dumneavoastra pe piata din Ungaria, la doar un an dupa ce ati intrat pe piata din Bulgaria. Care a fost cifra de afaceri pe care FashionUp a inregistrat-o in 2012 (si care v-a determinat, presupun, sa continuati expansiunea)?
Ne-am apropiat de bariera celor 2 milioane de euro care era obiectivul pentru anul trecut.
Marius Ghenea vede aceasta strategie drept o oportunitate pentru intregul mediu de business romanesc. Sunteti de aceeasi parere? Ii sfatuiti pe anterprenorii romani sa ia in considerare dezvoltarea regionala?
Din cate imi amintesc, declaratile lui Marius contineau niste "daca", niste conditionari. Personal nu cred ca putem generaliza afirmatia, asa ca singurul indemn pe care l-as face e ca fiecare companie sa-si evalueze beneficiile si impactul pe care scenariul unei extinderi regionale le-ar putea avea si doar ulterior sa ia decizia internationalizarii afacerii, mai ales ca exista specificitati contingente ale fiecarei piete, chiar daca ea e in imediata proximitate.
Intr-adevar, demografic vorbind, Romania este o piata importanta din CEE si asta poate ajuta firmele sa atinga un volum de vanzari care sa le permita acumularea unui know-how care poate fi exportat sau replicat pe alte piete. Daca studiul respectiv e favorabil, daca avantajele competitive pot fi replicate si daca nu exista bariere in finantare, bineinteles ca deschiderea businessului in alte piete e o strategie de dezvoltare corecta care poate aduce, per se, cresterea bazei de clienti, a veniturilor, precum si importante economii de scala sau scop.
Ce cifra de afaceri estimati pentru 2013?
Previziunile agreate in board, pentru 2013, vizeaza cresterea cifrei de afaceri pana la 3,2 - 3,5 milioane de euro.
Ati declarat ca deja va uitati spre urmatoarele piete din regiune. Care ar fi acestea?
Vizam doar pietele intracomunitare, cel mai probabil Cehia si Slovacia.
Care sunt concurentii dumneavoastra in regiune si care sunt avantajele dumneavoastra in fata lor?
Exista, in fiecare dintre tari, jucatori locali cu o cota de piata semnificativa. Pe langa acestia in regiune sunt prezente 4-5 retele internationale, cu HQ in tari din vest, care sunt principalii competitori. Fata de ei, FashionUp are avantajul gamei de produse mai extinse, de la branduri mai notorii, vorbim aici de peste 30.000 de produse de la aproximativ 500 de branduri interne si internationale.
De unde a pornit ideea de a pune bazele primului mall online din Romania, in 2009?
Ideea mi-a venit prin 2006, cand principalul business in care eram implicat tinea de zona publishing-ului, insa abia in 2008 cand incepuse sa fie clara directia descendenta a print-ului, am trecut la concretizarea ei.
Cum ati inceput colaborarea cu omul de afaceri Marius Ghenea si cum a influentat acest parteneriat evolutia businessului dumneavoastra?
Am decis, dupa ce am facut un prim draft de proiectii financiare pentru proiect, ca e nevoie de un "equity-partner" pentru a finanta aceasta investitie. Dintre toate variantele, cooptarea lui Marius in proiect mi s-a parut cea mai buna idee, mai ales din punct de vedere strategic, deoarece, pe langa cunostintele mele din piata de fashion sau de media, expertiza indubitabila a lui Marius in zona de e-commerce completa veriga lipsa din planul meu.
Cred ca ne-am intalnit de doua ori ca sa terminam business plan-ul si in maxim doua luni de la prima discutie infiintasem compania. Ulterior, si pana in ziua de azi, am luat impreuna fiecare decizie strategica pentru companie, ceea ce-mi confirma ca alegerea initiala a fost cea corecta.
Ati putea spune ca sunteti pasionat de cumparaturi sau a fost doar o idee buna de business?
Probabil ca daca m-as raporta la media barbatilor din Romania ar trebui sa ma recunosc pasionat de cumparaturi, altfel nu ma consider un pasionat "shopaholic".
Totusi cei 10 ani in care, sub o forma sau alta, am fost aproape de piata de fashion din Romania, au lasat urme, asa ca probabil am mai multe ceasuri, curele sau jeansi decat ar fi normal pentru o persoana. Sau chiar mai multe. Revenind la idee, a fost specularea unei oportunitati intr-o piata imatura, mai degraba decat o pasiune personala.
Ati cumparat si dumneavoastra produse de pe FashionUp?
Da, in mod constant, pentru ca nu prea ai cum sa lucrezi la FashionUp si sa nu cumperi, colegii mei pot confirma.
Care este cea mai profitabila industrie pentru un business, din punctul dumneavoastra de vedere, in acest moment?
Probabil, industria contractelor cu statul roman. Lasand gluma deoparte, experienta mea se leaga strict de cateva domenii specifice (internet, media, retail) asa ca nu va pot da o parere generala si pertinenta asupra profitabilitatii industriilor. Pot sa va spun, insa, legat de domeniile in care eu am activat, ca ecommerce-ul nu e o industrie cu profitabilitate ridicata, din contra.
Business-urile din new-media (dezvoltare de apps, servicii online, etc.) pot fi extrem de profitabile daca sunt inovative sau daca gasesc moduri de a raspunde unor nevoi specifice ale pietei, dar chiar si in cazul lor exista acel downside legat de rata de succes.