Cu o cifra de afaceri de 1,8 trilioane de euro in 2011, Family Business Network International, structura care cuprinde cele mai mari familiii detinatoare de afaceri din lume, si-a anuntat intrarea pe piata din Romania.
"Business-ul de familie este o afacere in care deciziile sunt luate de mai multi membri ai familiei si este gresit asociata cu IMM. Nu inseamna nepotism, iar succesiunea decizionala impune si un nivel de competenta care sa permita derularea afacerii respective", spune Gabriel Marin, unul dintre fondatorii Asociatiei Family Business Network in Romania.
Principalele avantaje pe care reteaua le aduce mediului de afaceri din Romania sunt: sustinerea infiintarii si dezvoltarii afacerilor de familie, consilierea familiilor implicate in afacere, intermedierea contactului cu specialistii si consultantii, sustinerea afacerilor de familie in fata autoritatilor si promovarea Romaniei si a companiilor romanesti in cadrul relatiilor cu organizatii similare nationale si internationale.
Businessul de familie este diferit de IMM-uri, continua acesta, precizand ca marele avantaj al acestui tip de afacere este dat de "taxele de mostenire". Practic, cadrul legal - in special mostenirile si impozitarea libertatilor - pare a fi favorabil afacerilor de familie, spun oficialii. Acestia recunosc, insa ca in alte state, cum ar fi Finlanda, afacerile de familie sunt complet prohibitive, in condtiile in care taxele de mostenire ajung la 90%.
In Romania, peste 65% dintre afaceri sunt de tip familial, conform unor statistici neoficiale, amintite de Marin.
Pe plan mondial, cele mai mari business-uri sunt de familie. Branduri celebre, din toate industriile de activitate, sunt administrate de mai multi membri ai familiei. Din domeniul auto, cum ar fi Ford, Tata, Hyundai Volkswagen sau Porshe, pana la sectorul cosmetic, L'Oreal sau retail, precum Carrefour, Ikea sau Walmart.