Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

China isi pierde stralucirea pentru companii ca IBM si Nike. Vezi cauzele

China isi pierde stralucirea pentru companii ca IBM si Nike. Vezi cauzele


Companii precum IBM, Nike sau Starbucks se confrunta cu noi obstacole in China, in conditiile in care oficialii Partidului Comunist se contrazic in privinta directiei si profunzimii reformelor economice.

Presa chineza de stat a acuzat saptamana trecuta Starbucks ca practica preturi prea mari la cafea, iar Samsung Electronics a fost criticata pentru functionarea defectuoasa a smartphone-urilor, relateaza Bloomberg.

Veniturile IBM in China au scazut cu 22% in trimestrul al treilea, contribuind la primul declin al vanzarilor diviziei grupului pentru pietele cu dezvoltare rapida.

"Mediul operational s-a inrautatit semnificativ in ultimul an, pentru companiile straine. In cei 16 ani de activitate in China, increderea in randul directorilor straini este printre cele mai scazute", a declarat Shaun Rein, director general al China Market Research Group in Shanghai.

Directorii de companii americane reclama in primul rand cresterea costurilor si a birocratiei din China, potrivit unui sondaj realizat de Consiliul de Afaceri SUA-China, din Washington.

Circa 70% din peste 100 de companii incluse in studiu anticipeaza stagnarea sau scaderea marjelor de profit. Numai 39% dintre aceste companii sunt optimiste in legatura cu perspectivele in China, in urmatorii cinci ani. In 2011, 58% dintre cei intervievati s-au declarat optimisti.

De la deschiderea economiei chineze pentru investitii straine, in anii '70, China a fost un motor de crestere care a generat multinationalelor venituri de ordinul miliardelor de dolari. Mediul de afaceri din aceasta tara s-a imbunatatit dupa aderarea Chinei la Organizatia Mondiala a Comertului, in 2001.

Recent insa, cresterea costurilor cu forta de munca a determinat unele companii sa isi transfere fabricile in alte tari. In prezent, incetinirea cresterii economice ii determina pe guvernantii chinezi faca eforturi sa accelereze tranzitia de la o crestere sustinuta de exporturi la una generata de consumul intern.

Pentru deceniul actual, China a redus estimarile de crestere economica la un ritm mediu de 7%, fata de 10,5% in deceniul anterior. Chiar si mentinerea ritmului de 7% va fi dificila. Liderii chinezi incearca sa combata o bula speculativa imobiliara, in timp ce cresterea creditarii in ultimii cinci ani a adus gradul de indatorare aproape de nivelul inregistrat in Japonia si alte tari asiatice inaintea unor crize de amploare.

"Actualul model economic ramane fara carburant. Daca nu se vor reforma nu vor putea sa creasca in continuare", a declarat James McGregor, presedinte pentru China la firma de consultanta APCO Worldwide.

Incetinirea cresterii economice a Chinei a afectat vanzarile Coca-Cola in primul semestru, iar vanzarile Nike si Yum! au fost influentate negativ de intensificarea concurentei, in trimestrul al treilea.

Vanzarile McDonalds in China, in termeni comparabili, au scazut cu 3,2% in trimestrul al treilea, acesta fiind al patrulea declin consecutiv.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Mediafax
Articol citit de 1863 ori