De ce pleaca Stefanel de pe Calea Victoriei? Pentru ca a devenit un brand de mall

Miercuri, 13 Aprilie 2011, ora 17:25
5065 citiri
De ce pleaca Stefanel de pe Calea Victoriei? Pentru ca a devenit un brand de mall

Anuntul inchiderii celui mai vechi magazin Stefanel din Romania a aprins din nou discutiile legate de disparitia brandurilor de lux de pe Calea Victoriei. Asa sa fie? "In Romania, Stefanel a devenit un brand de mall, pentru care traficul este cel care primeaza", a declarat pentru Bloombiz Oliver Petcu, managing director al CPP Management Consultants, singura companie companie de consultanta specializata in industria de lux din Romania.

Astfel, conform lui Petcu, este foarte probabil ca filiala din Romania a Stefanel sa fi analizat vanzarile street level versus mall, rezultatul fiind decizia de relocare a magazinului. Mai mult, este posibil sa fi contat foarte mult si faptul ca in mall-urile bucurestente chiria este cu cel putin 50% mai mica decat pe Calea Victoriei.

Pe anumite sectiuni, singurele de altfel potrivite retailului de lux, chiriile sunt la un nivel fezabil, media fiind de 50 euro/mp.

Exista si spatii, cum este cel inchiriat de Gucci in incinta Hotelului Hilton, unde chiria lunara depaseste 90 euro/mp. "Din acest punct de vedere, Va fi interesant de urmarit evolutia francizei Gucci in Romania", comenteaza Petcu.

Mutare surprinzatoare

Strategia din Romania a brandului Stefanel este in discrepanta, totusi, cu faptul ca la nivel international se duce de doi ani o campanie de repozitionare.

Acest lucru este evident in campaniile de promovare, politica preturilor, directia creativa si conceptul noilor magazine din afara, toate acestea tinzand sa duca brandul pe un segment upper medium.

"In contextul repozitionarii premium a Stefanel la nivel international, inchiderea locatiei de pe Calea Victoriei nu isi are sensul.

Inca din anii 90 cand preturile la Stefanel erau afisate in dolari, si-a mentinut o imagine de prestigiu si luxury", a mai spus Petcu.

In prezent, Stefanel are zece magazine in Romania, ajungand la vanzari anuale de 5,5 milioane de euro, nivel redus comparativ cu alte branduri din industria fashion. Ce va insemna plecarea Stefanel din centrul Bucurestiului? "Va trece neobservata", crede Petcu.

Stefanel a plecat. Vine Burberry?

In ultimii ani, industria luxului de pe Calea Victoriei a fost un subiect foarte dezbatut. In functie de numele glamour care plecau sau care veneau de pe cea mai fashion strada din Bucuresti, Calea Victoriei era damnata sau, din contra, invia.

Stefanel, cel mai vechi magazin de lux postdecembrist, si-a anuntat plecarea.Nu se stie inca unde se va muta magazinul Stefanel de pe Calea Victoriei si nici de ce nu a fost reinnoit contractul de inchiriere semnat cu SC Universal SA, proprietarul spatiului, firma controlata de oamenii de afaceri Puiu Popoviciu si Radu Dimofte. Contractul fusese semnat pe o perioada de 20 ani, Stefanel fiind primul brand strain care a intrat pe piata romaneasca imediat dupa Revolutie.

Cine va veni in locul Stefanel? Este foarte posibil ca spatiul de pe Calea Victoriei sa fie ocupat anul acesta de Burberry. Anul acesta s-a vorbit despre intentia retailerului britanic de a-si deschide un magazin in Romania, brandul urmand a fi adus in sistem de franciza de fondul de investitii Global Eye.

"Au fost discutii destul de avansate intre posibilul francizat si proprietari, insa nu sunt la curent, in acest moment, cu o finalizare a unui acord. Francizatul este o companie fara experienta in retail, cu operatiuni in IT, imobiliare, energie si constructii", mai spune Petcu.

Piata luxului a scazut cu 35%

Odata cu inceperea crizei, buzunarul iubitorului de lux nu a mai fost la fel de deschis, asa ca am asistat la aparitia de spatii goale pe Calea Victoriei. Conform lui Oliver Petcu, aceasta piata a scazut cu cate 35% in ultimii doi ani, dar piata da semne de revenire. Astfel, Petcu se asteapta la o stagnare a vanzarilor produselor de lux in 2011.

Un bilant facut de CPP Management in 2010 arata ca industria se afla inca in punctul zero, si ca numarul de clienti ai magazinelor de lux a scazut cu 20-25% anul trecut fata de 2009.

De fapt, problema principala ale acestora nu este scaderea puterii de cumparare a bogatilor romani, ci faptul ca acestia prefera sa cumpere aceste branduri din magazine din Milano sau Paris. Motivele sunt multiple.

Acele orase le ofera cumparatorilor o cu toata alta experienta, preturile sunt de foarte multe ori mai mici decat in Romania si, de ce nu, acelasi obiect este mai pretios daca este cumparat de la Paris.

Magazine noi pe Calea Victoriei

Primavara lui 2009 a facut prapad pe Calea Victoriei, bucurestenii asistand la disparitii succesive ale unor branduri de lux.

Ultimul an insa a mai slefuit imaginea celei mai luxoase stazi din Bucuresti. Aici au fost inaugurate zece magazine: Hugo Boss, Maison Haute Horologerie, Frey Ville, Belstaff, Helvetansa, Cellini, Micri Gols, Ferrari Store, Emporio Armani si Gucci.

Cine se mai anunta? Pe langa venirea Burberry, care este aproape o certitutine, mai exista cateva branduri de lux care s-au aratat interesate de piata romaneasca. Asa ca in 2011-2012 este posibil sa facem cumparaturi de la Hermes, Ferragamo, Prada sau Saks Fift Avenue.

#calea victoriei, #chirie calea victoriei, #chirie malluri, #gucci, #hotel hilton, #magazine de lux, #stefanel inchide magazinul , #stiri Hugo Boss