Cel de-al patrulea producator de computere la nivel mondial, grupul chinez Lenovo a anuntat pe trimestrul al doilea din 2008 un profit in crestere cu 65% fata de aceeasi perioada a anului anterior, care ar fi putut fi mai mare, dar cutremurul devastator din provincia chineza Sichuan si problemele din economia americana au mai temperat vanzarile.
Profitul net al companiei chineze
a fost de 110,49 milioane de dolari, fata de 66,84 milioane de dolari
in trimestrul doi din 2007. Cifrele sunt peste estimarile realizate
de analistii financiari. Sigur, exista si unele opinii negative: marginile
de profit au continuat sa scada, in timp ce concurenta la nivel global
este tot mai mare, rivalii companiei, printre care Hewlett Packard (HP)
sau Dell, fiind foarte agresivi. Acer are de asemenea o performanta
peste medie, iar achizitia de anul trecut a Gateway si Packard Bell
permite compniei taiwaneze sa ramana pe locul trei la nivel mondial.
Marja de profit pe piata din
Statele Unite a scazut de la 3,4% anul trecut la 0,3% in trimestrul
2 al 2008, iar pe piata chineza marja a scazut la 6,8 procente in aprilie-iunie
2008 comparativ cu 7,3% in aceeasi perioada a anului trecut.
"Scaderea marjelor vine
din crestere competitiei si reducerile de preturi promotionale, legate
si ele de Jocurile Olimpice", a explict directorul financiar al
companiei Wong Wai Ming. "Ne asteptam ca marjele de profit
sa ramana stabile pe parcursul acestui an", a mai asigurat el.
Conform analistilor independenti,
Lenovo a avut pe trimestrul al doilea din 2008 o cota de piata globala
de 7,9%, in scadere de la 8% pe trimestrul al doilea din 2007. Este
pentru prima oara in ultimele sase trimestre (18 luni) cand compania
pierde cota de piata de la un trimestru la altul.
Analistii estimeaza ca Jocurile
Olimpice nu doar ca erodeaza marjele de profit, dar vor reduce vanzarile
pe piata din China, oamenii preferand sa cheltuie banii in plus pe bilete
la evenimentele sportive. "Impactul va fi negativ in privinta vanzarilor
de computere, iar impactul va fi important pentru ca evenimentul dureaza
saptamani si sunt concursuri in toate orasele mari", a declarat
un analost al JP Morgan Chase.
Lenovo a confirmat faptul ca
exploreaza alte potentiale achizitii dupa ce Acer a cumparat Packard
Bell, una din tintele vizate de chinezi. Lenovo a devenit un brand global
abia dupa ce a cumparat in 2005 divizia de PC-uri a International Business
Machines (IBM), pentru care a platit 1,25 miliarde de dolari.
Compania va investi mai mult
in cercetare si dezvoltare, se va implica mai activ pe pietele in curs
de dezvoltare, dar si pe segmentul business, pentru a obtine cresteri
mai importante in urmatorii ani, a declarat presedintele Yang Yuanqing.
Lenovo va lansa un model de laptop ieftin care sa intre pe segmentul
dominat acum de Eee PC al Asus.