Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

FMI zoreste Romania sa-si privatizeze companiile: Ce pierdem

FMI zoreste Romania sa-si privatizeze companiile: Ce pierdem


FMI impune Romaniei sa privatizeze companiile de stat pana la sfarsitul lunii aprilie, dar tara noastra poate pierde zeci de milioane de euro in urma acestor masuri, potrivit analistului economic Ionel Blanculescu.

Aprilie este un termen realist pentru privatizarea si listarea companiilor de stat, crede totusi analistul, desi este impotriva acestei masuri.

"Cred ca in doua, trei luni s-ar putea face asa ceva, numai pentru pachetele mioritare, cu toate ca nu este indicat, pentru ca preturile sunt jos de tot", a declarat pentru Business24, analistul Ionel Blanculescu.

Analistul spune ca anul acesta nu-i un moment propice pentru stat sa vanda sau sa listeze actiuni ale companiilor sale. Transelectrica, a spus Ionel Blanculescu, a avut un pret de pornire de 45 de lei pe actiuni, iar in prezent s-a ajuns la 12 lei pe actiuni.

Oferta Transelectrica s-a incheiat la sfarsitul lunii lunii martie 2012.

15% din actiunile Transelectrica, listate pe bursa. Vezi ce conditii au investitorii

Guvernul promisese FMI ca va derula oferte publice secundare, pana la sfarsitul lui 2012, pentru Transelectrica (15% din actiuni) si Transgaz (15% din actiuni).

Listarea Transgaz nu a mai fost facuta intrucat in noiembrie 2012 presedintele Traian Basescu si premierul Victor Ponta au convenit sa o amane, apreciind ca momentul nu este prielnic. Din acelati motiv nu a mai fost scoasa la privatizare nici CFR Marfa.

Privatizarea CFR Marfa, spune analistul, "ar fi una din marile gafe pe care statul le-ar produce".

"Pana la urma, si statul trebuie sa-si consolideze niste participatii, iar in conditiile lipsei de autostrazi si de sosele, CFR Marfa poate sa fie superprofitabila, daca ar avea un manager profesionist", a spus Ionel Blanculescu.

In opinia analistului, inainte ca CFR Marfa sa fie privatizata, ar trebui incercata solutia unui manager privat, care sa incerce eficientizarea companiei.

"Operatorul privat care o va cumpara, o va pune pe profit imediat . Este normal sa fie asa. CFR Marfa este aproape o forma de monopol", afirma Ionel Blanculescu.

De ce vrea FMI ca Romania sa-si privatizeze companiile



Motivul pentru care FMI impune statului roman privatizarea companiilor publice este acela de a introduce elementul privat in acele companii, in opinia economistului.

Avantajul privatului care cumpara de la stat este dat de posibilitatea de a participa la Adunarea Generala a companiei.

"Este un lucru bun, dar platim noi, statul. De ce sa platesc eu acum 10% din acea companie, pe care o vand cu 20 milioane, cand peste cativa ani as putea-o vinde cu sute de milioane de euro?", a spus Ionel Blanculescu.

Potrivit acestuia, statul are capacitatea de a eficientiza companiile publice.

"As fi de acord sa spuna FMI ca obliga statul sa scoata la listare 1%, pentru ca prin acest procent reusesti sa introduci privatul in companie", a spus Ionel Blanculescu.

"Dar sa scoti 10-20%, pretul e prea mare".

Economistul a spus ca nu a existat nicio strategie sau criteriu dupa care s-a ajuns la decizia de a fi listate 15-20% din actiunile companiilor de stat.

"Ar trebui sa mai asteptam pana in 2015-2018 si atunci sa tintim sa castigam bani, dar ar trebui sa ne consolidam un capital de stat", a zis Ionel Blanculescu.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, marti, dupa intalnirea cu reprezentantii FMI, ca privatizarea CFR Marfa a devenit "prioritatea numarul 1", dupa ce saptamana trecuta spunea ca va solicita ca aceasta companie sa nu mai fie trecuta in proprietate privata.

Potrivit ministrului, privatizarea companiei va incepe din februarie si nu poate dura "sub nicio forma" mai mult de sase luni. Statul va ceda 51% din titlurile companiei.

Premierul Victor Ponta a afirmat, saptamana trecuta, ca statul nu dispune de banii necesari pentru a investi in companie astfel incat sa faca fata concurentei cu firmele private.

Guvernul s-a angajat fata de FMI, in cadrul acordului de tip preventiv aflat in derulare, sa vanda participatii detinute de stat la companii strategice din domeniile energiei si transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrala), CFR Marfa (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare si cele trei companii de distributie ale Electrica (participatii majoritare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2353 ori