Miza electorala va face din 2014 un an inselator pentru mediul de afaceri

Marti, 14 Ianuarie 2014, ora 16:06
2113 citiri
Miza electorala va face din 2014 un an inselator pentru mediul de afaceri

In 2014, romanii isi vor alege un nou presedinte si pe parlamentarii care ii vor reprezenta in Europa. De asemenea, vor decide cu privire la propunerea de modificare a Constitutiei. Mizele electorale ale acestor schimbari isi vor lasa puternic amprenta asupra evolutiei economice, care va fi, cel mai probabil, "inselatoare" pentru mediul de afaceri, avertizeaza analistii intervievati de Business24.

Marile sperante ale mediului de afaceri in privinta acestor alegeri este restabilirea normalitatii, prin stabilitate si predictibilitate. Totusi, riscul este ca razboaiele politice sa arunce din nou economia in haos, avand recentele si dureroasele exemple ale suspendarii presedintelui si a schimbarilor legislative care au descurajat investitiile.

"Este timpul ca fiecare sa isi faca treaba. A mea este sa fac bani si sa platesc impozite, a lor este sa asigure stabilitate si predictibilitate. Am depasit faza in care ne pasa despre doctrine, despre cine a declansat o problema sau alta. Acum am ajuns intr-o situatie in care ne este periclitata supravietuirea, vrem doar sa inceteze", a declarat femeia de afaceri si vicepresedintele UGIR 1903, Lucretia Voinescu.

Analistii financiari avertizeaza mediul de afaceri in legatura cu fluctuatiie pe care le va inregistra cursul valutar, in urma evenimentelor de pe plan politic: "Statistica ne-a demonstrat ca in perioada preelectorala, leul are tendinta sa se supraaprecieze, iar in perioada postelectorala si mai ales dupa alegerile prezidentiale, ne asteptam la o depreciere puternica a leului", a spus analistul financiar Dragos Cabat.

2014, un an "inselator"

Totusi, 2014 nu va duce lipsa de stralucire, in conditiile in care oamenii politici se vor stradui sa fabrice o perspectiva cat mai luminoasa asupra evolutiei economiei, avertizeaza analistul economic Mircea Cosea. El considera ca laitmotivul acestui an este caracterul de "micro" in economie: microcrestere economica, microrelansare a creditarii, microcrestere a consumului etc.

"In 2013 am avut o crestere economioca conjucturala, iar 2014 nu poate fi miraculos. Mediul de afaceri va avea dreptul la sperante mai mari care nu se vor consolida insa, pentru ca tot ce obtin in acest an vor plati in 2015", considera Mircea Cosea.

El prognozeaza o crestere marginala a consumului, care va fi datorata "cadourilor electorale", precum cresterea pensiilor si a salariilor. De asemenea, eforturile Bancii Nationale se vor reflecta intr-o crestere foarte mica a implicarii bancilor care sunt nevoite sa intre in jocul economic, prin relansarea creditarii. Pe piata imobiliara, analistul vede o continuare a trendului de scadere a preturilor (cu 3-5%).

In acest an, Guvernul nu va veni nici cu vesti rele, dar nici cu vesti bune, ceea ce se traduce prin renuntarea la planurile de crestere a accizei la motorina, dar si la reducerea CAS.

#alegeri electorale mediu afaceri, #prognoze 2014 mediu de afaceri , #Politica interna