Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

OUG 50/2010: Ce mai pot face clientii? Ce risca bancile?

OUG 50/2010: Ce mai pot face clientii? Ce risca bancile?

"Bancile au facut acele modificari in actele aditionale pe riscul lor. Daca bancile considera ca un act normativ in Romania nu trebuie respectat, este riscul lor. In momentul in care constatam incalcari ale unui act normativ aplicam sanctiuni. In momentul de fata, avem reclamatii de ordinul sutelor la adresa bancilor", a declarat Irina Vasile, reprezentant al ANPC, intr-un interviu acordat Bloombiz.ro.

Ce ar trebui sa faca un client al unei banci daca a semnat actul aditional si isi da seama ca Ordonanta 50/2010 nu a fost respectata de catre banca?

In primul rand, trebuie sa depuna o reclamatie la sediul unitatii bancare in care sa mentioneze ca actul aditional semnat nu corespunde Ordonantei de Urgenta 50/2010.


Dupa ce va primi un numar de inregistrare, trebuie sa depuna o reclamatie la Comisariatele Judetene pentru Protectia Consumatorilor impreuna cu o copie a actului aditional si a contractului initial de credit.


Este sau nu acceptare tacita faptul ca a trecut perioada si clientul nu a primit nici o notificare?


Este acceptare tacita numai asupra clauzelor care respecta Ordonanta de Urgenta.


Ordonanta 50/2010 mentioneaza faptul ca orice alta clauza inserata in actul aditional care nu este in conformitate cu prevederile ordonantei este nula, de drept.


Bancile au dreptul sa considere tacit un act nesemnat de catre client daca acest act este realizat conform prevederilor Ordonantei.


Mai poate un client sa faca ceva astazi pentru a beneficia de ordonanta 50/2010?


Ordonanta spune clar ca obligatia de 90 de zile pentru adaptarea contractelor revine creditorilor.


Consumatorii care nu au incheiat pana acum acte aditionale le pot incheia si de acum incolo.


In schimb, in cazul in care se depune o reclamatie sau se efectueaza un control, creditorul trebuie sa faca dovada ca incepand cu data de 19 septembrie, cand s-a terminat acel termen de 90 de zile, contractul consumatorului respectiv este adaptat conform prevederilor legale.


La ce anume trebuie sa fie atenta o persoana in discutia cu banca privind OUG 50/2010?


In primul rand, trebuie sa fie atenta la clauzele referitoare la costuri.


Trebuie sa vada cum i s-a transformat clauza referitoare la variatia dobanzii in cazul in care a existat o dobanda variabila in contractul initial, sa vada ce comisioane i s-au pastrat din contractul initial.


De asemenea, trebuie sa fie atenta ca anumite comisioane care erau mentionate in contractul initial si nu mai sunt permise de Ordonanta 50, sa nu fie adaugate sau redenumite.


Conteaza foarte mult ca in momentul in care se studiaza actul aditional, consumatorul sa aiba si o copie a contractului initial, pentru a putea face comparatia.


Era posibil ca intr-o perioada atat de limitata sa fie “corectate” practic cateva milioane de contracte de credit?


Termenul este de 90 de zile.


Bancile au avut timp destul ca sa modifice respectivele contracte, mai ales ca nu contractele difera intre ele.


Sunt contracte pe un anumit tip de produs.


Difera doar costurile contractului, dar clauzele sunt aproape identice.


Actul aditional trebuie sa fie personalizat, nu tip. Fiecare consumator are alte costuri in contractul lui.


Actul aditional trebuie sa fie personalizat pe numele respectivului consumator si pe conditiile de cost.


Unde a gresit statul si institutiile sale?


Statul nu a gresit.


Bancile spun ca ele nu inteleg OUG 50/2010 desi, din discutiile pe care le-am avut, se vede ca au inteles cum se aplica. Si consumatorii au inteles cum se aplica aceasta Ordonanta.


Statul a emis Ordonanta avand in vedere si transpunerea directivei dar si crearea unui cadru de protectie mai bun pentru consumatori.


Bancile au facut acele modificari in actele aditionale pe riscul lor. Daca bancile considera ca un act normativ in Romania nu trebuie respectat, este riscul lor.


In momentul in care constatam incalcari ale unui act normativ aplicam sanctiuni.


In momentul de fata, avem reclamatii de ordinul sutelor la adresa bancilor.


Are puterea ANPC sa castige acest razboi cu bancile? Vor accepta marile grupuri bancare sa piarda?


Nu stiu daca vor accepta sau nu sa piarda. Este un act normativ care trebuie respectat.


Ordonanta spune ca se dispune o sanctiune complementara de restituire a sumelor incasate fara temei legal.


Daca se ajunge la instanta, se va da acest verdict.


Cum se va incheia acest razboi?


Speram ca bancile sa inteleaga ca acest act normativ produce efecte, este in vigoare si trebuie respectat.


Nu stiu daca este intr-adevar un razboi.


Pentru a nu ajunge in instanta, bancile trebuie sa respecte legea.


Acele acte aditionale produc efecte doar asupra clauzelor care sunt in conformitate cu OUG.


Celelalte clauze sunt nule de drept.


Daca se va ajunge la instanta, aceasta nu poate sa declare altceva decat ca acea clauza a bancii este nula.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5308 ori