Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce s-ar fi putut face in Romania cu miliardul de euro daruit companiei Bechtel

Ce s-ar fi putut face in Romania cu miliardul de euro daruit companiei Bechtel


Ministrul Dan Sova a anuntat ca pana la sfarsitul lui aprilie se va negocia cu Bechtel modalitatea de incetare a contractului pentru Autostrada Transilvania.

Un contract incredintat direct in 2003. Dupa noua ani, azi trebuia sa avem 415 kilometri de autostrada. Avem doar 52! Pentru aproape nimic am platit firmei Bechtel 1,3 miliarde de euro.

Business24.ro prezinta cateva proiecte de interes national, care ar fi putut fi realizate cu un miliard de euro, plecand de la considerentul ca cei 52 de kilometri de autostrada si santierele deschise au costat 300 de milioane de euro.

2.500 de scoli

Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) are fixat ca referinta pentru stabilirea standardelor de cost a unei cladiri pentru invatamantul preuniversitar, de nivel gimnazial, suma de 360.000 de euro. Suma a fost calculata cu posibilitati de amplasare atat in mediul rural cat si urban, cu o suprafata desfasurata de 935 mp si un regim de inaltime P+1E. In pret nu intra si terenul aferent, ceea ce ne obliga sa mai adaugam o suma de maxim 40.000 de euro. Asta ar insemna ca pretul final, cu dotari cu tot, este de 400.000 de euro.

Foto: Scoala174.ro

Cu miliardul de euro oferit companiei Bechtel, Romania ar fi avut azi 2.500 de scoli.

3.330 de gradinite

261.000 de euro este costul calculat de Ministerul Educatiei pentru construirea unei gradinite. Pentru ca si in acest caz nu a fost luat in calcul pretul terenului aferent si utilitatile, adaugam o medie 40.000 de euro, astfel ca pretul final pentru o gradinita ajunge la maxim 301.000 de euro.

Suma "acopera" o gradinita cu o suprafata construita de 614,84 mp, cu patru sali de grupa pe un singur nivel. Gradinita standard este prevazuta cu filtru, izolator cu grup sanitar propriu, vestiar, sali de grupa, grupuri sanitare pentru fiecare clasa, spatiu multifunctional, cancelarie, vestiar cu grup sanitar profesori si centrala termica.

Foto: Prinbrasov.com

Un calcul simplu arata ca, "afacerea Bechtel" ne-a costat 3.330 de gradinite.

Modernizarea retelei nationale de irigatii

Conform analistilor,investitiile strategice in agricultura ar fi insemnat pentru Romania un important motor economic. O astfel de investitie, evaluata la un miliard de euro, este modernizarea retelei nationale de irigatii.

Foto: Gazetafermierului.ro

"Daca s-ar reabilita intregul sistem de irigatii, ce reprezinta aproximativ 30% din suprafata Romaniei, ar insemna acoperirea necesarului de hrana la nivel intern. Practic, indiferent de capriciile naturii, noi vom putea fi, intr-o oarecare masura, la adapost, deci nu vom mai depinde de importuri", declara, recent, Laurentiu Baciu, presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania.

In momentul de fata, Romania se afla in negocieri avansate pentru a contracta un imprumut in valoare de un miliard de euro de la Comisia Europeana pentru Agricultura. Suma a fost calculata de expertii Bancii Mondiale intr-un studiu privind refacerea si modernizarea sistemului de irigatii din tara noastra. Daca suma pierduta in conturile Bechtel ar fi fost investita in sistemul national de irigatii, agricultura romaneasca de azi ar fi fost una dintre cele mai perfomante din Europa.

Metrou, magistrala Universitate - Drumul Taberei

Constructia liniei de metrou Universitate-Drumul Taberei costa intre 1 si 1,2 miliarde de euro. Daca banii pierduti in "afacerea Bechtel" ar fi fost investiti in acest proiect, Romania nu ar mai fi fost obligata sa obtina finantare de la Banca Europeana de Investitii (BEI) sau sa foloseasca fonduri guvernamentale.

Foto: Nasul.tv

Cu o lungime totala de aproximativ sase kilometri, tronsonul de metrou va avea zece statii, la Raul Doamnei, Valea Argesului, Valea Ialomitei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militara, Eroilor, si va acoperi, in principal, un bazin cu un numar de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 si 6 ale Capitalei.

Primele trenuri pe linia 5, de la Raul Doamnei si de la statia Valea Ialomitei, pana la Eroilor, ar trebui puse in functiune in cursul anului 2015.

Un important tronson de cale ferata - 500 de milioane de euro

In 2011, in strategia Ministerului Transporturilor una din prioritati era onstructia liniei de cale ferata care scurteaza cu 117 kilometri distanta dintre Bucuresti si Sibiu. Costurile proiectului sunt de 500 de milioane de euro, adica jumatatea din suma data firmei Bechtel pentru nimic. Este vorba de linia de cale ferata Valcele - Ramnicu Valcea, un mai vechi proiect al statului roman de dinainte de Revolutie.

Foto: Stirileprotv.ro

Aceasta linie ar scurta distanta intre Bucuresti si Arad cu 60 kilometri, ar descongestiona traficul de pe magistralele 300 si 200 (Bucuresti-Brasov-Sibiu-Deva-Arad), 900 (Bucuresti-Craiova-Orsova-Timisoara) si sectiile 900/201/200 (Bucuresti-Craiova-Targu Jiu-Deva-Arad), dar ar crea si o legatura mai directa si rapida intre Bucuresti, Pitesti si Ramnicu Valcea, Valea Oltului si Sibiu.

Traseul acestei linii incepe din nordul orasului Pitesti din statia Valcele si se termina in nordul orasului Ramnicu Valcea in statia Bujoreni Valcea. Mai mult, traversarea Carpatilor s-ar realiza la o cota de inaltime mai mica, de la 1030 de kilometri in prezent(statia Predeal), la 450 de metri (tunelul Plostina).

Cadastrarea digitalizata a Romaniei- 500 de milioane de euro

La inceputul anului trecut, guvernul aproba, printr-un memorandum, proiectul de cadastru national, ce ar trebui realizat in baza unui Parteneriat Public - Privat. Costul proiectului - 500 de milioane de euro, adica jumatate din suma pierduta in urma contractului pentru Autostrada Transilvania. Proiectul are o importanta strategica, Romania confruntandu-se cu un adevarat haos cadastral.

Foto: Blog.blitz-imobiliare.ro

"Nu mai sunt bani pentru autostrada"

Ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Sova, a intrebat, saptamana trecuta, la dezbaterea din Comisiile de buget-finante, despre situatia contractului cu Bechtel si solutiile privind Autostrada Transilvania.

Sova a aratat ca fondul necesar pentru finalizarea tronsonului Suplacu de Barcau, Gorj este de 250 de milioane de euro, bani care nu sunt la buget.

"Opinia mea, si este opinia personala, si vom discuta si cu reprezentantii Bechtel, este incheierea definitiva a acestui contract asumandu-ne toti greselile (...) cred ca singura solutie pe care o avem la dispozitie in acest moment este sa terminam acest contract si sa gasim o solutie de finantare viabila", a precizat Sova.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 4518 ori