Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bucurestiul, gata de orice pentru a proteja Dacia

Bucurestiul, gata de orice pentru a proteja Dacia
Romania sfideaza Bruxellesul taxand importul automobilelor de ocazie. "Daca nu va place termenul «taxa de prima inmatriculare», il putem schimba in «taxa pentru o Romanie curata» sau «taxa pentru protejarea locurilor de munca», dar il vom pastra pe primul". Aceasta fraza a prim-ministrului Calin Popescu-Tariceanu a fost pronuntata cu 10 zile in urma la Congresul primarilor romani, destinatarul ei fiind bineinteles Comisia Europeana.

La trei luni de la intrarea sa in Uniunea Europeana, Romania are prima disputa cu Comisia pentru o taxa considerata "discriminatorie". De la 1 ianuarie 2007, taxele asupra automobilelor importate trebuiau suprimate, dar Romania le-a inlocuit cu masuri care penalizeaza masinile cele mai vechi. Astfel, cineva care cumpara din strainatate o cilindree mare mai veche de 10 ani poate plati pana la 8.000 de euro taxe, desi masina nu costa decat 1.500 de euro! Comisia ameninta ca va trimite Romania in fata Curtii Europene de Justitie.

Guvernul roman expune o dubla argumentatie. Cea economica: Romania face parte dintre tarile producatoare de automobile, in primul rand datorita Daciei si faimoasei sale Logan, vanduta in aproape 50 de tari din lume. Aceasta industrie ofera locuri de munca pentru un milion de persoane, aproape 20% din populatie. Daca ar fi sa-l credem pe Francois Fourmont, directorul general de la Dacia, abandonarea de catre guvernul roman a acestei «taxe de prima inmatriculare» ar echivala cu invadarea pietei de catre masinile de ocazie, prabusirea vanzarilor la Logan si concedierea unui salariat din trei in uzine.

Dosarul are si un capitol ecologic: parcul de automobile romanesc este de 3,5 de milioane de unitati, dintre care 60% au mai mult de 10 ani. "Romania trebuie sa caute solutii pentru a-si intineri parcul, nu pentru a-l face si mai batran", estimeaza ministrul Economiei, Varujan Vosganian. "O masina noua elimina in atmosfera 130 g de CO2/km. Pentru un vehicul mai vechi de 10 ani, aceasta cifra este de patru ori mai mare". "De aceea Romania nu trebuie sa devina pubela de automobile a Europei", accentueaza prim-ministrul. Autoritatile romane dau exemplul Poloniei, intrata in Uniune in mai 2004. Tara a fost instantaneu invadata de automobile de ocazie: 2,5 milioane, dintre care 75% cu o vechime mai mare de zece ani. In acelasi timp, piata automobilelor noi a scazut cu 35%.

Va putea castiga Romania aceasta disputa? "Nu este sigur, estimeaza un oficial european. Dar mai are doua luni sa negocieze o reducere a acestei taxe. Totul este sa se gaseasca un compromis inainte ca sa ajunga cazul in fata Curtii Europene de Justitie".

Sursa: Rador



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 986 ori