Cel mai iubit portal din lume, Yahoo, dar si celelalte peste 20 de site-uri pe care le patroneaza, isi trag cea mai mare parte a audientei din motorul de cautare al Google, releva un raport de analiza realizat de firma americana Hitwise.
Analistii noteaza nu doar faptul
ca fara Google traficul s-ar injumatati, daca nu si mai rau, dar ei
spun ca Yahoo se chinuie inutil cu motorul sau de cautare, cu un trafic
mediocru si care este atat de dorit de Microsoft, care vrea sa cumpere
fie si numai aceasta sectiune din Yahoo. "Yahoo ar supravietui
linistit si fara motorul de cautare", a declarat unul dintre oficialii
Hitwise. Acestea fiind zise, actionarilor Yahoo le-ar fi mai usor sa
accepte vanzarea motorului de cautare, o investitie importanta, iar
Microsoft s-ar multumi cu atat, dupa ce oferta sa de preluare integrala
a fost refuzata. Compania lui Bill Gates, dupa ce si-a vazut oferta
respinsa, a incercat si sa cumpere divizia de cautare, oferind suma
imensa de 9 miliarde de dolari pentru ea. Pe luna mai 2008, Google a
avut o cota din cautarile online mondiale de 68,29%, motorul de cautare
Yahoo a scazut la 19,95%, iar MSN a coborat la numai 5,89%, fata de
7,5% anul trecut. Singurul jucator mai mic pe aceasta piata ramane Ask.com,
dar care a crescut la 4,23%.
Daca Microsoft ar cumpara Yahoo
Search, cota ar putea creste la peste 25%, existand sanse ca traficul
sa creasca pe viitor. Deocamdata insa, conducerea Yahoo a refuzat sa
vanda separat motorul de cautare, gandidu-se ca, in timp, ar putea deveni
un concurent mai bun al Google, deci ar putea aduce venituri mai mari.
Mai multi oficiali au declarat ca, daca Yahoo si-ar vinde motorul de
cautare, site-urile companiei ar putea fi scoase din rezultate si traficul
lor ar putea cadea. Totusi, expertii Hitwise spun ca nu va exista o
influenta importanta a motorului de cautare.
Pe Yahoo, utilizatorii acceseaza
cel mai des serviciul de mail (37%), pagina principala (30%), motorul
de cautare fiind accesat doar de 12,1% din vizitatori.
Toate site-urile Yahoo, inclusiv
prima pagina, sau Yahoo Mail, au mare parte din trafic venit din Google.
Doar sase site-uri rezista singure. Cel mai mult profita Yahoo Answers,
cu 49% din trafic venit din motorul de cautare rival. Circa 20% din
trafic vine de la Yahoo Search.
Analistii spun ca datele i-au
surprins si pe ei, care credeau la inceput ca Yahoo rezista singur si
ca ar pierde mult daca vinde motorul de cautare. De fapt, traficul este
aproape neglijabil, in timp ce 9 miliarde de dolari ar putea aduce companiei
multe oportunitati de viitor.
Alta echipa de specialisti,
citata de CNN Money, spune ca Microsoft nu va renunta la achizitia Yahoo
si va obtine pina la urma ceea ce doreste. Ei sustin ca divizia online
a Microsoft nu are alte sanse decat sa continue avansul pe segmentul
cautarii, iar fara Yahoo Search este imposibil. Analistul pune "invidia"
in centrul intregii afaceri, sustinand ca Microsoft este nemultumita
de faptul ca Google a aparut practic de nicaieri creand o afacere foarte
mare si solida, pe care acum Microsoft trebuie sa o concureze fara sa
aiba sanse prea mari. Mai mult, Google a luat companiei Microsoft si
titlul de "cea mai importanta firma din IT". Iar compania
condusa de Steve Ballmer nu vede alta solutie decat sa lupte cu toate
armele cu Google, chiar daca achizitia Yahoo va duce la scaderea cotei
combinate ale celor doua companii.