Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Suntem ceea ce cautam pe Google

Suntem ceea ce cautam pe Google
Bill Tancer, seful diviziei de cercetare din cadrul firmei de analiza online Hitwise, detine informatii despre 10 milioane de utilizatori Web - istoria completa a fiecarui click si a fiecarui termen de cautare. Aceste date au fost extrase din inregistrarile utilizatorilor la diferite servicii de Internet oferite de provideri din intreaga lume (ISP), care fie le-au vandut catre Hitwise fie le-au oferit pentru analiza gratuita.


Adunate la un loc si fara sa contina date de identificare precum numele si numerele de telefon, log-urile ii arata lui Tancer chiar mai mult decat modalitatea in care oamenii folosesc Internetul.



In “Click”, cea mai recenta carte a sa, vanduta intr-un timp record si care a fost lansata la inceputul acestei luni, el sustine ca “mormanul” de date oferite de ISP-isti ne poate furniza informatii relevante despre nevoile consumatorilor, poate prezice viitorul economic si poate chiar sa ofere indicii despre natura umana.



“Ceea ce mi se pare cu adevarat fascinant este cantitatea mare de date pe care le “dezvaluim” motoarelor de cautare – mai mult chiar decat ceea ce completam in chestionare, mai mult decat ceea ce spunem membrilor familiei”, a declarat el. “Astfel de informatii despre activitatea online ar putea reprezenta unul dintre elementele esentiale pentru a ne intelege pe noi insine.”



Drumul de la Google la previziuni




Tancer spune ca, inca din 2005, de exemplu, cautarile pentru “rochii de seara” cresc in luna ianuarie, cu mult inainte ca retailerii sa inceapa sa faca publicitate tinutelor. Atunci cand a vorbit pentru prima data despre aceste date, clientii lui din retail le-au considerat eronate.



Cercetatorul Hitwise i-a crezut, la momentul respectiv – pana cand un executiv din zona de publishing i-a explicat, in cadrul unei conferinte, ca revistele pentru tineret si adolescenti promovau tinutele de seara mult mai devreme decat ar fi fost cazul pentru a prelungi sezonul de publicitate atat de avantajos care urma sa inceapa.  



De asemenea, cercetatorul online sustine ca poate sa prevada marile trenduri economice, lucru care a atras un numar mare de clienti la firma pentru care lucreaza.



De exemplu, prin numararea cautarilor dupa termenii “beneficii pentru persoanele fara slujba” prin intermediul Google, Yahoo! si MSN si a vizitelor “adunate” de site-urile dedicate persoanelor somere sau casnice, Tancer a declarat ca poate previziona, deseori, cresteri ale ratei persoanelor neangajate cu trei sau patru zile inainte de rezultatele oficiale.



Urmarind accesarile de pe site-urile de tip e-commerce, analistul poate “ghici” volumul de vanzari ale companiei inainte ca aceasta sa isi raporteze castigurile.



Analiza online - o obsesie



Acest tip de cercetari reprezinta motivul pentru care a devenit un entuziast in domeniul Internetului. In anul 2002, Bill Tancer, un fost procuror in cadrul marinei americane, lucra pentru compania care detine motorul de cautare LookSmart, moment in care a descoperit Hitwise, companie recent aparuta pe piata la acea data.



Astfel, el a inceput sa utilizeze datele oferite de Hitwise pentru o mai buna promovare a LookSmart. La putin timp dupa aceasta, cercetatorul a devenit obsedat. “Stateam treaz in timpul noptilor, concentrandu-ma asupra datelor”, declara el. “Inainte sa ma angajeze, utilizam deja serviciul mai mult decat orice alt client si chiar mai mult decat oricare angajat al Hitwise.”



Datele furnizate de Hitwise, asa cum sustine seful de cercetare in cartea sa, nu l-au condus intotdeauna in directia corecta. In cadrul unei emisiuni televizate din vara anului 2007, el si-a sustinut  parerea despre volumul  vanzarilor de case, informatie bazata pe cautarile de tip “casa de vanzare”.



Acum, Tancer isi da seama ca numarul cautarilor declarat de el la acea data era, probabil, mai mare decat cel real fiind “umflat” de incercarile userilor de a determina valoarea caselor lor si nu de intentia acestora de a achizitiona o casa. “Ideea e ca, intotdeauna, sa gasesti corectitudinea termenilor de cautare”, a admis Tancer. “Este mai mult o arta decat o stiinta.”



Dar, chiar daca datele despre comportamentul online nu functioneaza intotdeauna ca un indicator economic perfect, reprezinta cu siguranta o oglinda fascinanta asupra psihicului uman. O lista de cautari care incep cu “teama de” pare sa releve temerile utilizatorilor web. Printre acestea se numara teama de zbor, teama de inaltimi, teama de clowni, teama de intimitate si teama de moarte.

 

In cautarile care incepau cu termenii “cum sa”, frazele de genul “cum se face nodul la cravata” sau “cum se saruta” ocupau primele locuri. O analiza a cautarilor care incepeau cu “de ce…” arata ca cele mai multe criterii de cautare se afla in stransa legatura cu proiectele scolare. Analiza este relevanta si din prisma faptului ca, in perioada vacantelor de vara sau de Craciun, acest tip de cautari scadeau semnificativ. In aceste perioade, erau mai frecvente intrebarile existentiale precum “de ce m-a parasit?” sau “ce am facut sa merit asta?”.



Analiza cautorilor online, o problema de legalitate



In ciuda naturii intime a acestor cautari, sustinatorii informatiilor private au ramas tacuti in legatura cu Hitwise si cu utilizarea datelor oferite de ISP-isti de catre companie.  Dar Tancer sustine ca viziunea de ansamblu a Hitwise asupra activitatii Web tine firma departe de problemele legate de intimitate.



“Nu e ca si cum cineva ar fi urmarit in drumul spre casa”, spune Tancer. “Ceea ce fac eu este, mai degraba, similar contorizarii masinilor in trafic.”



Chiar daca are acces la cautarile efectuate de americani pe Internet, reprezentantul Hitwise nu poate raspunde la una din cele mai importante intrebari: rezultatele finale ale alegerilor din luna noiembrie din SUA. Asta pentru ca persoanele cu drept de vot din Statele Unite tind sa caute informatii despre candidatii pentru care nu vor vota la fel de des ca despre candidatii preferati.



Totusi, nu se poate spune ca lui Tancer ii lipseste perspicacitatea in previziunile lui asupra sectorului politic. In primul capitol din “Click”, el descrie obiceiurile utilizatorilor privind navigarea pe site-urile pornografice. Care este legatura? De exemplu, republicanii tind sa viziteze site-uri pentru adulti care pun la dispozitie servicii de webcam si voyeurism, in timp ce democratii prefera site-urile focusate pe animatori profesionisti pentru adulti. Contorizand totalul vizitelor inregistrate pe site-urile pentru adulti, statul Ohio isi revendica titlul de a fi statul care “iubeste” cel mai mult pornografia pe Internet.



Tancer nu interpreteaza aceste rezultate, dar isi permite un singur comentariu: nu sunt genul de informatii pe care sa le gasesti in chestionare sau studii



Articol de Georgiana Niculescu

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3889 ori