Noua strategie Yahoo, doar un truc de marketing? - 22 Decembrie 2008

Luni, 22 Decembrie 2008, ora 17:28
901 citiri

Yahoo a anuntat miercuri ca va incepe sa stearga detalii din informatiile pe care le va colecta de la navigatorii web dupa trei luni, dupa ce le va colecta.Yahoo a anuntat miercuri ca va incepe sa stearga detalii din informatiile pe care le va colecta de la navigatorii web dupa trei luni, dupa ce le va colecta. Noua politica Yahoo micsoreaza perioada in care compania retine informatiile de identificare de la motorul de cautare a user-ilor timp de 10 luni, extinzandu-si informatiile si catre alte servicii online ale companiei, cum ar fi site-uri media si e-mail.

Si mai important de atat, prin noua strategie Yahoo respecta intimitatea utilizatorilor. In Septembrie, portalul si-a micsorat perioada de retinere a informatiilor de la 18 luni la 9.

“Speram sa punem piciorul in prag si sa schimbam aceasta situatia care a fost subiectul numarul 1 de discutie pentru o buna perioada de timp, pentru a castiga increderea utilizatorilor nostri”, a declarat vice-presedinta Yahoo, Ann Toth.

Metoda de a micsora timpul de retinere a informatiilor, poate fi o tactica de marketing, spun unii avocati privatio. Mult mai important, sunt de parere acestia, este modul in care detaliile identificatoare sunt  sterse din memorie dupa acea perioada. Atat Google cat si Yahoo, au sters doar ultimele 8 cifre ale adreselor de Ip ale user-ilor, o tactica pe care, Jeff Chester, director al Centrului de Democratie Digitala a numit-o, “pseudo-anonimizare”. Acesta considera ca, dupa mai mult timp, informatia poate fi folosita, prin alipirea identitatii user-ilor. Practic, o schimbare la suprafata.

Aceasta afirmatia ca Yahoo a luat o pozitie de conducere in termenii de intimatate, inca mai are nevoie de examinare, considera acesta.” Yahoo si alte companii ar trebuit sa distruga complet acele informatii. Chiar si cu o anonimitate partiala, intotdeauna va exista pericolul caanumite informatii sa cada pe maini nepotrivite.

Toth sustine ca anonimizarea partiala prin resturile pe care Yahoo le pastreaza sunt folosite doar pentru a gasi, modele de ansamblu ale activitatii utilizatorilor, si nu pentru urmarirea persoanelor fizice. Pe de alta parte, Marc Rotenberg, director al Centrului electronic de protejare a informatiei, sustine ca este nevoie de un alt standard, mai bun pentru anonimizarea anumitor detalii.” Consider ac decizia Yahoo semnifica un progres, dar avea nevoie de anonimitatea dovedita, o tehnica publica care poate fi examinata si discutata.

Noua stategie Yahoo bazata pe protejarea identitatii user-ilor semnifica mai mult decat bunavointa. Aceasta decizie poate fi vazuta ca un raspuns pentru a presa autoritatile europene. In timp ce guvernul SUA  a lasat motoarele de cautare si agentiile de publicitate sa-si stabileasca singure, politicile de protejare a identitatii, Comisia Europeana a indcat ca legi ale protejarii identitatii sunt pe cale de a fi adoptate: In aprilie, articolul 29 al Uniunii Europene  recomanda ca retinerea informatiei sa se rezume doar la 6 luni.

Dat fiind faptul ca mai marii web-ului, ca Microsoft, Google sau Yahoo in curand ar putea fi  fortati sa limiteze colecatrea datelor pentru respectarea user-ilor europeni, Yahoo poate sperac sa castige un extra impuls de marketing, dupa parerea specialistilor. Pentru Google, care detine mai mult de 70% din piata motoarelor de cautare, retinerea datelor poate fi un camp destul de vulnerabil pentru acesta. Gigantul Web a suferit indestul pentru perceptia ca arhivele sale uriase de informatie pot fi vzute ca o violare a intimitatii utilizatorilor sai. In ciuda devizei sale, “nu fi atat de rau pe cat poti parea”, compania a scazut de pe lista celor mai de incredere 20 de companii din America, potrivit datelor furnizate de Institutul Ponemod, axat pe protejarea intimitatii. Dimpotriva, Yahoo a crescut cu 14 locuri in lista.

Initiativa Yahoo, a venit dupa ce semnarea unui pact numit Global Network Initiative, impreuna cu Microsoft si Google, pentru respectarea liberei exprimari si protectia vietii private a drepturilor online de pe mapamond. De asemenea, se urmareste stopare intentiei Congresului Statelor Unite de a impune standarde proprii companiilor.

Initiativa Global Network le pune la dispoziotie companiilor 2 ani din momentul in care au semnat pactul pentru a-si stabili practicile interne acre sa dovedeasca faptul ca respecta regulamentul.  Mai multi membri au contribuit la crestrea bugetului grupului. Desi companiile relefonice ca Vodafone si France Telecom au participat intens la procesul de structurare al Global Network Initiative, acestia inca nu s-au laturat oficial grupului.

Atat Yahoo, cat si Google si Microsoft s-au angajat sa contribuie cu 100.000$ pe an timp de 2 ani, pentru a ajuta la realizarea obiectivelor. Astfel, Global Network Initiative are un buget de 300.000$/an.