Microsoft "pe moarte", Google se reformeaza. De ce dispar gigantii din business?

Sambata, 12 Februarie 2011, ora 23:31
5327 citiri
Microsoft "pe moarte", Google se reformeaza. De ce dispar gigantii din business?

Acum 10 ani, Microsoft era lider necontestat, acum e prins in capcana propriului succes si cred ca o sa dispara.  Asta nu inseamna ca o companie precum e Google sta bine. Acum 3 ani parea ca 'sky is the limit', acum si-a dat afara CEO-ul, pentru ca de 10 ani modelul sau de afaceri sta pe aceeasi inventie a lui Larry Page. Nu-i deloc usor sa te reformezi din interior", a declarat Adrian Stanciu, managing partner Human Synergistics in cadrul emisiunii Business Adviser. Consultantul crede ca organizatiile gresesc prin faptul ca perpetueaza metode de conducere invechite.

"In urma crizei a ramas un val de scepticism impotriva notiunii de capitalism", a subliniat Stanciu.

Potrivit consultantului, corporatiile nu au suflet si sunt preocupate doar de profit si de cresterea valorii actionarilor.

"Exista un codicil la acest 'contract social'. Organizatiile orientate spre profit nu vor avea niciodata succes. E un paradox al afacerilor", a subliniat Stanciu.

In opinia sa, orice organizatie are 3 constituenti majori care trebuie tinuti intr-o relatie de armonie: actionarii, clientii si angajatii.

Stanciu considera ca organizatiile moderne au ramas in urma, ele bazandu-se pe legile de baza ale conducerii scrise la sfarsitul secolului XIX.

" Daca cei care le-au scris s-ar ridica maine din mormant, nu ar fi foarte surprinsi. Ceea ce ar vedea ca se intampla in organizatii nu ar fi foarte diferit de ceea ce au scris ei. De exemplu,  functiunile de tip prevedere-planificare-organizare-comanda si control pe care le-a postulat Fayol, sunt folosite pe scara larga si astazi", a declarat Adrian Stanciu.

In opinia sa, cea mai mare problema cu care se confrunta organizatiile in ziua de azi este faptul ca schimbarile strategice se fac greu, de aceea ele devin inerte.

Stanciu spune ca modelul potrivit caruia omul este folosit ca o resursa de management este invechit, desi a avut destul de mult succes in trecut.

"Henry Ford spunea la un moment dat 'de ce de fiecare data cand cer o pereche de maini, primesc atasat si un creier?'. Omul acesta s-a facut milionar si a revolutinat industria cu acest model de conducere, insa el are doua mari hibe. In primul rand, produce produse de calitate slaba.  In al doilea rand, a produs o gama larga de masini model T, negre. Era un fel de Dacie a Americii, o masina robusta, ieftina, pe care orice familie si-o putea permite. In lumea in care traim, lucrul asta nu se mai poate", a afirmat Stanciu.

Potrivit specialistului, cele mai multe organizatii au viata scurta.

"De exemplu, acum 10 ani, Microsoft era lider necontestat, acum e prins in capcana propriului succes si cred ca o sa dispara.  Asta nu inseamna ca o companie precum e Google sta bine. Acum 3 ani parea ca 'sky the limit', acum si-a dat afara CEO-ul, pentru ca de 10 ani modelul sau de afaceri sta pe aceeasi inventie a lui Larry Page. Nu-i deloc usor sa te reformezi din interior".

Specialistul spune ca organizatiile gresesc prin faptul ca perpetueaza metode de conducere care nu mai functioneaza.

"Sunt fan Apple dar nu mi-as cumpara actiuni la Apple, pentru ca aceasta companie este condusa de un vizionar paranoic, care in lipsa lui nu stiu ce va face. Nu am incredere ca Apple, asa cum a fost ea construita, poate sa reziste fara Steve Jobs".

"Nu e nevoie ca Google sa se reinventeze in Facebook. Poate ca o sa vina urmatoarea nebunie care o sa-l darame pe Facebook si o sa apara altcineva".

"Avem o nevoie fundamentala de a trai in medii umaniste. Organizatiile ne-au luat chestia asta. Ele ne-au luat-o acum 100 de ani si acum trebuie s-o dea inapoi", a afirmat Adrian Stanciu.

In opinia consultantului, instrumentul de baza al managementului este coercitia, care are 3 componente: definirea asteptarilor, definirea metricilor si definirea stimulentelor.

Acesta considera ca in ziua de azi, succesul vine din transcedentalitate, din capacitatea de a face lucruri pe care nu le-ai planificat, nu din focalizare.

"Conducerea cu fata umana se bazeaza pe paradigma atractiei. Ea foloseste energiile interioare ale oamenilor, foloseste motivatia intrinseca. Creeaza-mi un spatiu in care sa vreau sa ajung, creeaza o baza comuna de valori pe care sa ne conectam, creeaza-mi un spatiu la care sa vreau sa ajung si alinieaza energiile pe drumul acesta", spune Stanciu.

Potrivit acestuia, paradigma atractiei este mult mai grea, managerii nu-si pun intrebarea cum isi pot motiva angajatii.

"Cand m-am angajat la Xerox, mi s-a spus ca printre valorile de comportament care se asteapta de la mine este entuziasmul. N-am reusit sa-i fac sa inteleaga ca entuzismul e ceva ce se obtine. Nu pot sa vin cu el de-acasa. Sunt entuziast daca mediul ma entuziasmeaza. Nu pot sa fiu entuziast la orice".

In opinia acestuia, organizatiile trebuie sa se fereasca de persoane care se entuziasmeaza din orice. Firmele trebuie sa invete sa faca diferenta intre responsabilitatea companiei in motivarea angajatilor si calitatile cu care angajatul vine de acasa.

Consultantul spune ca organizatiile care sunt conduse coercitiv sunt predictibile, insa nu si flexibile. In opinia acestuia, va urma o perioada de mare volatilitate pentru companii, in care vor aparea si vor disparea multi lideri in perioade scurte de timp.

Acesta este de parere ca vectorul tehnologiei, al ubicuitatii informatiei, va cere un nou model de business.

"Oamenii nu inteleg ca traim intr-o lume in care informatiile sunt pe toate gardurile. Accesul la resursele care inainte erau putine si valoroase, acum este extrem de facil. Vectorul o sa accelereze tendinta de schimbare", a subliniat Stanciu.

Acesta este de parere ca organizatiile au nevoie de culturi constructive in care oamenii creeaza, inteleg ceea ce fac si sunt personal angajati emotional.

Stanciu considera ca astfel de organizatii pot deveni maximaliste intrucat energia vine din interior.

"O mare problema a conducerii prin coercitia este faptul ca astfel de organizatii sunt minimaliste. Oamenii de frica inceteaza sa faca diverse lucruri. Marea problema este ca frica a devenit un factor motivational. De aceea, managerii sunt dependenti de frica, folosind-o ca un instrument de motivare, fiindca functioneaza minimalist".

In opinia consultantului, fiinta umana este in cautare de semnificatie. Acesta este de parere ca fiecare angajat simte nevoia sa faca parte din ceva mai impozant decat ei insisi.

Potrivit acestuia, in urmatorii 20 de ani, organizatiile sunt cele care se vor schimba, nu angajatii.

"Oamenii sunt oameni, angajatii vor fi mai putin schizoizi. Trebuie sa tinem cont de factorul de deconectare, noi il numim 'conflict de rol'. Ii intrebam pe oameni in ce masura organizatia le cere sa se comporte asa cum sunt ei, cum simt. Va trebui sa producem alte tipuri de companii care sa-i ajute pe oameni sa se regaseasca in ceea ce fac".

"Combinatia de cunostinte si de capital genereaza o efervescenta de inovare de jos in sus fenomenala. Sa ai o companie evaluata la 500 de miliarde care acum nu exista deloc, cu un proprietar de 27 de ani, e un fenomen, sunt 600 de milioane de oameni conecati la ea.

Sa ai astfel de fenomene care explodeaza cu astfel de viteza si care vor muri cu aceeasi viteza si o sa se nasca altele in locul lor creeaza o presiune fenomenala pe organizatii de a se comporta altfel".

Emisiune realizata de Oana Dumitroiu

#companii, #google, #microsoft , #stiri Google