Dupa ce Google a fost tinta atacurilor unor hackeri chinezi, la "varful" companiei sunt discutii aprinse despre cum ar trebui actionat in situatia conflictului dintre gigantul web si statul comunist chinez.
CEO-ul Google, Eric Schmidt, ar fi de acord sa se supuna conditiilor impuse de cenzura chineza. El crede ca, pentru poporul chinez, un Google "filtrat" e mai bine decat nimic. In plus, un argument deloc de neglijat, il reprezinta potentialul pietei chineze, una dintre cele mai mari din lume.
De cealalta parte co-fondatorul Google, Sergey Brin, este hotarat sa scoata Google din China.
Brin, care a ramas marcat de fuga familiei sale din Rusia Sovietica, a fost reticent inca de la inceput in a face afaceri cu China.
Dupa ce hackerii chinezi au atacat serverele Google, acum o luna, a decis ca "s-a umplut paharul": Google trebuie sa plece din China.
Cine castiga din plecarea Google din China:
- Sergey Brin, pentru ca nu-si calca pe principii
- Motorul de cautare Baidu, cel mai mare rival al Google in China
- Comunismul chinez, reconfirmat de castigarea unei batalii cu un dusman "capitalist" atat de puternic
Cine pierde:
- Userii Google chinezi
- Angajatii Google din China
- Actionarii Google, care vor pierde aproximativ 600 de milioane de $ venituri si o oportunitate viitoare extraordinara, avand in vedere amploarea pietei chineze.
- Mediul de business chinez.
Istoricul celor 10 ani de Google, in China
August-septembrie 2000: Google semneaza o intelegere cu NetEase, cea mai mare companie de Internet din China si introduce search-ul in limba chineza
Septembrie 2002: China blocheaza accesul Google din cauza unui summit comunist si redirectioneaza traficul catre motoarele de cautare locale
Septembrie 2004: Serviciul de stiri al Google in China nu afiseaza rezultate din site-urile blocate de guvern.
Mai 2005: Google obtine permisiunea de a deschide un birou in China
Iulie 2005: Google il angajeaza pe Kai-Fu Lee, fost director executiv al Microsoft, pentru a conduce filiala chineza
Ianuarie 2006: Google lanseaza Google.cn si se supune cenzurii impuse de guvernul chinez
Aprilie 2006: Google lanseaza numele noului brand in chineza.
Iunie 2006: Google isi vinde actiunile pe care le detine la motorul de cautare chinez Baidu.
Ianuarie 2007: Google incheie un parteneriat cu cel mai mare provider de telefonie mobila din China, China Mobile Ltd.
Iunie 2007: Google primeste aprobarea sa furnizeze content in China
Octombrie 2007: YouTube lanseaza un serviciu in Taiwan, dar care este blocat temporar
Martie 2008: China blocheaza temporar YouTube dupa ce imaginile filmate in timpul revoltelor din Tibet devin virale
August 2008: YouTube nu primeste permisiunea de a difuza imagini de la Olimpiada. China redirectioneaza vizitatorii catre canalul controlat de stat, CCTV.
Ianuarie 2009: Guvernul chinez porneste o campanie impotriva "vulgaritatii" pe internet si ii cere Google sa excluda site-urile straine din rezultatele cautarilor.
Martie 2009: China blocheaza YouTube fara explicatii
Septembrie 2009: Kai-Fu Lee, presedintele Google China isi da demisia. Sub conducerea lui Lee, Google a reusit sa obtina 20% din piata chineza, dar este foarte departe de a concura cu Baidu, care detine 76%.
Ianuarie 2010: Se declara razboi.