Cum se conduce un automobil Google self-driving

Duminica, 18 Mai 2014, ora 16:34
1557 citiri
Cum se conduce un automobil Google self-driving

Automobilele dotate cu sistemul de auto-conducere dezvoltat de Google pot fi vazute deja pe strazile din Mountain View, California.

Unul dintre cei care au testat acest automobile a fost ziaristul Alexis Madrigal, de la The Atlantic.

Automobilul s-a comportat ca si cand ar fi fost condus de un sofer profesionist, a schimbat benzile de rulare, s-a oprit la semafoare, a avut grija de biciclisti si pietoni. Chiar si modul in care a accelerat si cum a schimbat directia nu au dat de inteles ca nu soferul controleaza automobilul, a spus ziaristul american.

Sistemul functioneaza atat de bine incat l-a facut pe John Markoff de la The New York Times sa spuna ca este "plictisitor".

Perfect, sau aproape perfect, robotul-conducator auto ar putea reduce accidentele din trafic, extinde capacitatea de transport, iar oamenii pot renunta la condus automobilul, putand sa navigheze pe pe internet in timpul calatoriilor.

Dar exista si o mica problema. In prezent, un astfel de automobil nu poate fi condus pe oriunde, ci numai in Mountain View. De ce? Pentru ca Google a creat numai aici o sosea virtuala.

Sursa foto:The Atlantic

Cheia succesului Google este faptul ca sistemul nu este obligat sa proceseze toate datele din realitate, fiind realizata initial o harta pe unde automobilul va circula.

Aceste harti sunt foarte precise si detaliate din punct de vedere "fizic", cu toate informatiile despre traseu, cum ar fi pozitia si inaltimea fiecarei borduri.

Hartile pentru automobil au mai multe detalii pentru a putea face condusul mai usor, a spus Andrew Chatham, seful echipei Google de cartografiere, detalii pe care "robotul" le primeste in avans, si pe care le ia in calcul pentru o calatorie cat mai linistita.

Google a creat o lume virtuala pe strazile pe unde inginerii sai au trecut anterior. Datele pentru traseul stabilit au fost preincarcate in computerul automobilului inainte de pornire, iar robotul a stiut care va fi drumul.

"Decat sa fie nevoie sa identifice cum arata peisajul, mai bine sa stie deja toate detalile. Acest lucru simplifica calatoria", a mai spus Chatham.

Multe din problemele "auto-conducerii" pot fi simplificate, insa ar fi nevoie de mai mult timp pentru a se strange cat mai multe informatii reale ale traseului care va fi urmat. Mai exact, ar trebui "construita" virtual intreaga infrastructura.

Pana in prezent, Google a cartografiat 3200 de kilometrii de sosele, insa intreaga infrastructura rutiera a SUA are peste 6 milioane de kilometri.

Desi parea o problema de nerezolvat, se pare ca "masinile" pot intelege mult mai usor, la nivel aproape uman, realitatea, datorita cantitatii foarte mari de date, de neconceput in urma cu ceva timp, ce poate fi colectata in prezent.

Anthony Levandowski, un angajat Google implicat in dezvoltarea de automobile autonome, a facut prezentat proiectul celor de la Nissan, care a devenit o sesiune de discutii aprinse cu echipa din Silicon Valley a producatorului de automobile.

Fiecare vehicul are preinstalate hartile in sistem, iar aceste informatii "il ajuta sa triseze eficient", a spus Levandowski. Cu aceste date, automobilul nu trebuie decat sa stie - cu precizie, insa - unde se afla, nemaifiind nevoie de utilizarea la maxim a puterii de calcul a computerului de bord.

Dupa cum a spus si Boris Sofman, CEO Anki, cunoasterea prealabila a datelor mediului in care se desfasoara actiunea permite o sincronizare mult mai usoara a realitatii virtuale pe care o "vede" aplicatia, cu realitatea in care se deplaseaza automobilul.

Desigur, atunci cand exista biciclisti si alte masini in trafic, deplasarea nu mai este atat de usoara, automobilul fiind nevoit sa iasa de pe traseul prestabilit in lumea virtuala, refacand traiectoria pentru a evita accidentele.

Automobilele Google au in dotare mai multi senzori, pentru evitarea acestor probleme: un radar, un sistem laser pe acoperis si mai multe camere. Si toate datele transmise de acesti senzori sunt procesate la bord, aici stabilindu-se ruta optima pentru evitarea coloziunilor.

Astfel, au trebuit integrati senzorii in computerul de bord, care sa preia datele de la acestia si lsa le integreze in "lumea" pe care o are stocata, pe care apoi le foloseste pentru a se orienta in virtualul "Mountain View".

Odata ce cunoaste pozitia sa in spatiu, masina poate urmari partenerii din trafic si poate anticipa miscarile obiectelor dinamice din jur.

Cele mai multe situatii din trafic nu sunt greu de anticipat, insa sunt multe situatii neasteptate.

In calatoria facuta de ziaristul american, in automobil a fost si un sofer care putea preia controlul automobilului in cazul unei greseli facute de sistem. Iar aceste date erau inregistrate si inginerii puteau rezolva problema in afara traficului, fara a pune in pericol participantii la trafic.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#automobile google, #sistem google , #stiri Google