Curaj si viziune: Italienii reinventeaza industria de fitness cu inovatii desprinse din filmele SF

Marti, 10 Iunie 2014, ora 17:08
2677 citiri
Curaj si viziune: Italienii reinventeaza industria de fitness cu inovatii desprinse din filmele SF
Sursa foto: The Economist

Intr-o cladire din sticla, inconjurata de verdeata si de muzica ambientala, se testeaza de zor diferite echipamente pentru fitness. Aparatele cu design elegant genereaza suficienta electricitate pentru a se autoalimenta, dar si pentru a contribui la iluminarea camerei. Un monitor incorporat permite contactul utilizatorului cu un antrenor personal aflat la mare distanta, iar cu ajutorul unor casti conectate la Google Glass, tot ce este in incapere poate fi controlat prin comenzi vocale.

Un startup din Silicon Valley care incearca sa gaseasca succesul pe piata de fitness? Nu, totul se intampla in sediul Technogym, o firma italiana veche de 30 de ani, aflat la marginea Cesenei, un mic oras italian cunoscut pentru produsele sale agricole. Cu venituri de peste 400 de milioane de euro, dintre care 90% generate in strainatate, Technogym este numarul doi pe piata de 4,7 miliarde dolari a echipamentelor de sport si una dintre cele mai mari povesti de succes din Italia ultimilor ani, conform The Economist.

Daca ar fi fost in America, aceasta companie ar fi crescut mai mult si ar fi ajuns si mai puternica, crede Nerio Alessandri, fondatorul si directorul executiv al firmei. El a construit primul echipament de sport in garajul tatalui sau, la 22 de ani, intr-un moment in care astfel de echipamente erau folosite pentru dezvoltarea fizica.

"Hack Squat" a fost primul aparat de genuflexiuni, care facea exercitiile mai sigure. Alessandri a inceput vanzarile catre o sala de sport locala, iar compania s-a dezvoltat.

Americanii domina industria

Intr-o industrie dominata de americani - in special de Precor si Lifefitness - originea italiana a Technogym a fost, odata, considerata un handicap. De trei decenii, 35 de milioane de oameni din 100 de tari folosesc echipamentele "made in Italy", tara unde estetica este la fel de importanta ca si functionalitatea. Produsele Technogym au participat la zece "Salone del Mobile", la Milano, unul dintre cele mai mari targuri de profil din lume.

Comparativ cu multe alte firme italiene, dintre care multe se concentreaza mai mult pe produs decat pe branding, marketingul a fost important pentru Technogym inca din prima zi. Printre "campionii" sai se numara Sylvester Stallone si Madonna. Compania a fost sponsor al AC Milan, al echipei de Formula 1 Ferrari, dar si a ultimelor cinci editii ale Jocurilor Olimpice. Cel mai recent fan este energicul prim-ministru al Italiei, Matteo Renzi, care a vizitat sediul central in luna mai.

Dar principalul motiv al succesului Technogym este cercetarea si dezvoltarea, fiind considerata cea mai inovatoare companie din industrie. O mare parte din veniturile sale sunt investite in cercetare-dezvoltare, mai mult decat orice alt concurent, a spus Rick Caro de la Management Vision, o firma de consultanta pentru managementul fitness-ului. Technogym are mai mult de 200 de patente, printre cele mai recente fiind si sistemul "my wellness-on-the-go", care permite conectarea echipamentului la aplicatii mobile, de exemplu.

Campusul firmei, care a fost deschis in 2012, exemplifica toate cele spuse. Complexul, creat de Antonio Citterio, un arhitect italian care a mai proiectat, de asemenea, si unele echipamente produse de Technogym, vrea sa atraga cluburi sportive, hoteluri, spitale si companii, care alcatuiesc baza de clienti a companiei. In spatioasele birouri, mingile de exercitii servesc pe post de scaune. Pe usile lifturilor sunt anunturi care recomanda folosirea scarilor. Pe langa acestea, in complex mai sunt si un spa si o sauna.

Fabrica merge ceas. Pentru productia fiecarui echipament este nevoie de aproximativ doua ore. Panouri digitale, la sfarsitul fiecarei linii de asamblare, amintesc lucratoriilor indeplinirea planului de productie. Echipamentele facute la comanda acopera 85% din productie.

Technogym nu se opreste aici

Dar nu totul merge struna la Technogym. "Este mai greu in aceste zile", spune Alessandri. Concurenta este mult mai puternica, in prezent. Producatorii chinezi si taiwanezi le copiaza produsele, iar o moneda euro puternica face concurenta mai grea. O solutie pentru a depasi aceasta problema este sa ofere produse mai bune. "Vrem sa fim Apple pentru sala de sport", a adaugat Alessandri.

O alta masura este de a extinde oferta de servicii. Firma este in proces de rebranduire, "The Wellness Company" aratand ca nu doar vinde echipamente. In prezent, serviciile reprezinta aproximativ un sfert din veniturile companiei.

"Universitatea" Technogym, de exemplu, ofera instruire pentru personalul din salile de gimnastica si organizeaza conferinte pentru profesionistii din fitness si nutritie din intreaga lume. Compania lucreaza, de asemenea, cu firme de asigurare, astfel incat acestea sa poata oferi asigurari mai bune firmelor care utilizeaza produse Technogym pentru a monitoriza exercitiile.

Pentru Alessandri, astfel de oferte sunt doar inceputul. Asa cum obezitatea devine o problema sociala din ce in ce mai mare, wellness-ul va trebui sa fie integrat in viata fiecaruia dintre noi, este de parere el. Liverpool, unul dintre orasele din Marea Britanie cu cei mai multi obezi, este un exemplu: in 2006, aparate Technogym au fost instalate la biblioteca publica a orasului, astfel incat cei de acolo au putut face exercitii fizice in timp ce citeau. Daca Alessandri are dreptate, aparatele de fitness pe care le produce vor cuceri toata lumea.

#Technogym produse, #echipamente fitness, #Technogym fitness , #Produse