Cum ar trebui sa se schimbe Google pentru Europa

Joi, 16 Aprilie 2015, ora 17:53
2394 citiri
Cum ar trebui sa se schimbe Google pentru Europa
Foto: Lifehack

Google ar putea modifica radical modul in care afiseaza rezultatele cautarilor pentru a corespunde cerintelor legislatiei anti-monopol din Europa, iar acest lucru ridica noi provocari pentru compania americana.

"Pe masura ce Google dezvolta noi si noi produse nu va mai avea posibilitatea de a le promova prin intermediul motorului de cautare, ceea ce va declansa o lupta pentru evaluarea superioara a rezultatelor afisate, la fel ca pentru produsele care nu apartin companiei", afirma vicepresedintele Outsell, Randy Giusta, intr-un interviu al postului american NBC.

Criterii superioare

"Dupa mai multe chixuri date cu produsele recente ale firmei, lovitura aceasta ar putea sa fie benefica atat pentru Google, cat si pentru clienti, pe masura compania va trebui sa ridice stacheta serviciilor oferite", mai spune Giusta.

Punctul esential al acuzatiilor aduse de oficialii europeni vizeaza tocmai afisarea preferentiala a produselor si serviciilor companiei pe motorul de cautare Google.

Astfel, daca vei cauta "smartphone" vei observa ca oferta Google Shopping se plaseaza in fata uneia de la Amazon.

La fel, in cazul rezervarii unui loc pe o cursa aeriana, firma isi impinge in fata ofertele de pe Google Flights in detrimentul mult mai popularelor oferte ale Expedia.

Google nu a activat pe piata europeana in totala necunostinta de cauza fata de corsetul legislativ din domeniul concurential din UE, dar ultimele auzatii pot fi determinante pentru soarta companiei.

Mai ales daca aceasta va trebui sa recurga la schimbari semnificative ale modului in care motorul de cautare Google functioneaza.

Pericol real

"In ultimii 3-4 ani, au existat mereu amenintari care au planat asupra Google, insa acestea au capatat un caracter oficial transformandu-se intr-un pericol real", crede Mark Mahaney, analist al RBC Capital Markets.

Schimbarile ar putea lua o turnura negativa pentru soarta companiei, crede acesta, mai ales daca algoritmii care stau la baza selectiei rezultatelor afisate urmeaza sa fie stabiliti de catre altcineva.

Schimbari majore

Comisarul european pentru concurenta, Margrethe Vestager, a anuntat ca reprezentantii Comisiei Europene nu au de gand sa interfereze cu designul sau algoritmii prin care Google isi prezinta cautarile din baza de date.

Vestager insista insa ca utilizatorii motorului de cautare sa beneficieze de cele mai reprezentative rezultate pentru cautarea lor.

Lucrul acesta obliga automat compania sa isi rearanjeze modul de afisare a produselor si serviciilor promovate de Google, observa vicepresedintele Outsell.

Rivalii de la Yelp, Microsoft si Expedia au facut o campanie sustinuta in ultimii ani pentru a forta autoritatile sa oblige Google la o schimbare radicala a politicii de afisare preferentiala a rezultatelor motorului de cautare.

"Cu peste 90% din piata de cautari in baza de date a Internetului, Google este legatura dintre bazele de date ale afacerilor online si piata europeana. Este un subiect complex pentru oficialii din Comisia Europeana si acestia sunt constienti ca actiunea initiata acum poate remodela piata de comert electronic de pe continent", sustine Giusto.

Contraatac rapid

Pentru reprezentantii companiei se anunta o perioada tensionata, in conditiile in care Google nu da semne ca se va conforma din prima cerintelor UE.

Angajatii firmei au primit deja o nota interna in care sunt instiintati ca aceasta "construieste o argumentatie solida, cu probe care sa demonstreze asigurarea unui mediu concurential si oferirea unor servicii de calitate pentru clienti".

"Respectam legislatia existenta pe fiecare piata. Suntem o companie mare, de succes. Astazi am asistat la manifestarea unor ingrijorari pentru care avem raspunsuri. Nu am fost amendati, suntem doar supusi unei analize", a comentat seful de operatiuni economice in Europa al Google, Adam Cohen.

Probleme pentru Android

Pe langa modificarile pe care va trebui sa le aduca programului de baza care sta la baza motorului de cautare, Google va trebui sa opereze schimbari si in programul Android care se afla pe majoritatea smartphone-urilor din lume.

Oficialii UE au disjuns un caz separat din dosarul Google, reclamand ca "programul de operare Android a monopolizat piata mobile preluand controlul asupra datelor personale ale utilizatorilor".

Este un subiect mult mai fierbinte pentru compania americana, se arata de parere Randy Giusto, in conditiile in care utilizatorii telefoanelor inteligente nu folosesc browsere, ci aplicatii incluse in program.

Este in acelasi timp un caz complicat si pentru inspectorii de concurenta din UE: atat smartphone-urile cu sistem Android, dar si cele ale rivalilor de la Apple, prin sistemul iOS, folosesc aplicatii preinstalate in telefoane.

"Se vede o intetire a competitiei in mediul tehnologiei mobile, mai ales in randul aplicatiilor din domeniu. Toate aceste forte vor duce la deschiderea unor oportunitati mai largi pentru consumatori si la noi pasi in inovatie", considera directorul Google pentru Europa, Cohen.

#scandal Google UE, #modificari motor cautare Google, #monopol Google piata Europa, #piata comert online UE , #Cota de piata