Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piperea despre taxa auto: Romanii trebuie sa dea in judecata statul

Piperea despre taxa auto: Romanii trebuie sa dea in judecata statul

"In loc sa protejeze mediul, actuala taxa de poluare protejeaza <<gioarsele>> din Romania. In continuare se pastreaza discriminarea. Toti cei care au platit aceasta taxa in ultimii trei ani ar trebui sa faca plangere,(...) altfel acest abuz de putere politica se va perpetua", a declarat intr-un interviu acordat Bloombiz.ro, Gheorghe Piperea, managing partner Piperea si Asociatii. Avocatul spune ca statul roman risca procedura de infringement, daca nu va respecta decizia Curtii Europene de Justitie.

Ministerul Mediului si Padurilor (MMP) sustine ca decizia CEJ se refera la forma initiala a legii prin care aceasta a fost introdusa si nu la cea modificata in 2010...

In 2010 a fost o modificare a ordonantei 50/2008 privind taxa de inmatriculare, rebotezata "taxa de poluare".


De la 1 ianuarie 2011, taxa de poluare se percepe la prima inmatriculare a oricarei masini, inclusiv la cele din productia interna.


In loc sa protejeze mediul, actuala taxa de poluare protejeaza "gioarsele" din Romania.


Mai precis, daca ai o "gioarsa de acum 300 de ani" o poti inmatricula fara sa platesti taxa respectiva, in timp ce daca aduci din import o masina care este de aceeasi vechime se considera ca este o prima inmatriculare.


Intr-adevar nu mai vin in tara rable din Europa, dar in acelasi timp se protejeaza cele 3-4 milioane de rable care sunt in Romania.


In continuare se pastreaza discriminarea.


Taxa de prima inmatriculare, denumita acum "de poluare" depaseste in multe cazuri valoarea masinii...


Nu este normal.


Atunci cand taxa depaseste valoarea reziduala a masinii sau depaseste cu 30% valoarea masinii, este un act discriminatoriu.


Ce trebuie sa faca romanii pentru a-si recupera taxa de poluare?


Romanii trebuie sa dea in judecata statul.


Nu putem astepta ca statul roman sa fie intelept si sa dea inapoi banii pe care i-a luat pana acum din taxa de prima inmatriculare, fiindca nu va face asta.


Mai mult decat atat, dupa ce se va fi obtinut o hotarare judecatoreasca, statul roman va spune "n-am bani, in consecinta iti aman plata prin ordonanta de urgenta".


Statul n-are nici un chef sa respecte hotararile judecatoresti atat vreme cat nu respecta nici hotararile Curtii Europene de Justitie.


Ministrul Mediului a declarat deja ca nu se va desfiinta taxa de prima inmatriculare.


Cum se vor putea folosi de aceasta decizie a unei instante europene si alti cetateni romani aflati intr-o situatie similara? Ce proceduri ar trebui sa urmeze?


Orice cetetean al Uniunii Europene care se afla intr-o astfel de situatie poate sa se bazeze pe o hotarare, iar instantele din Romania sau din alt stat al UE sunt obligate sa tina cont de aceasta hotarare.


Judecatorul roman, in baza articolului 148, alineatul 2 din Constitutie, trebuie sa faca aplicarea directa a dreptului comunitar in forma in care a fost interpretata de Curte.


Este o simpla formalitate pentru romani sa dea in judecata statul si sa obtina o hotarare de restituire a taxei.


Problema este ca, daca se obtine o hotarare judecatoreasca, romanul s-ar putea sa se trezeasca cu o Ordonata de urgenta de reesalonare a platii.


Toti cei care au platit aceasta taxa in ultimii trei ani ar trebui sa faca plangere.


Ceilalti ar putea sa se loveasca de problema prescriptiei.


Nu cred ca se pot folosi de aceasta dispozitie cei care au cumparat dupa 1 ianuarie 2011 masini noi.


Romanii trebuie sa dea in judecata statul roman, altfel acest abuz de putere politica se va perpetua.


Cum ar trebui sa arate legea taxei auto pentru a fi in conformitate cu normele UE?


Pentru a fi in conformitate cu normele UE, nu ar trebui sa existe nici un fel de discriminare.


Ar trebui sa se plateasca o astfel de taxa de poluare ori de cate ori o masina se vinde la mana a doua, a treia sau a patra.


Ideea este ca aceasta taxa sa sanctioneze poluatorul.


Ceea ce inseamna ca, te obliga practic sa nu mai vinzi ci sa casezi masina second hand, cu grad de poluare mare si sa cumperi masini noi care se presupune ca sunt mai prietenoase cu mediul.


In aceste conditii, taxa ar fi corecta si sustinuta de societatea civila.


Cum afecteaza actuala taxa de poluare importurile din Romania?


Daca ne referim la importurile de masini de mana a doua, acestea nu mai exista in momentul de fata.


In ceea ce priveste importurile de masini noi, acestea nu sunt afectate.


Taxele nu sunt foarte mari decat pentru masini de 2000-3000 cm, iar cine isi cumpara astfel de masini ar trebui sa se astepte si la taxe pe masura.


Cum arata legea taxei auto din Romania in comparatie cu aceeasi lege a altor state din Uniunea Europeana?


La momentul de fata, nu mai exista legi asemanatoare.


Au fost doua tari din UE, Polonia si Ungaria, care aveau aceeasi taxa, dar au fost sanctionate printr-o procedura de infringement pana cand au restras aceasta taxa.


Mai exista o taxa auto in Bulgaria, dar nu atat de ridicata. Vecinii nostri practica o taxa unica de aproximativ 300 de euro pe fiecare masina.


Legea noastra este foarte prost conceputa.


Pe de o parte incalca principiile tratatului, pe de alta parte este facuta fara pic de ratiune.


Daca vrei sa protejezi mediul, trebuie sa extinzi taxa respectiva la toate masinile de mana a doua, dar si la camioane pentru ca acestea sunt mai poluante chiar si decat o masina de 25B.


Ce risca statul roman prin mentinerea acestei taxe auto?


Statul roman risca o procedura de infringement.


Asta inseamna ca poate fi sanctionat drastic cu retragerea unor finantari europene.


Interviu realizat de Oana Dumitroiu



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4891 ori