Produc?torii auto americani General Motors, Ford ?i Chrysler au solicitat Congresului 34 miliarde dolari, necesari pentru continuarea activit??ii pan? in ianuarie, in contextul unei ample restructur?ri a industriei auto americane in timp de criz?.
In total, "cei trei gigan?i din Detroit" au solicitat imprumuturi ?i linii de credit de 34 miliarde dolari, ceea ce dep??e?te cu nou? miliarde dolari suma pe care o negociaz? parlamentarii.
Cele trei companii au reiterat angajamentul privind o reducere a
salariilor managementului, refinan?area datoriilor, concesii sindicale,
fabricarea de ma?ini hibrid ?i electrice ?i renun?area la unele m?rci.
Pre?edintele Ford, Alan Mulally, care a primit un salariu de dou?
milioane de dolari ?i compensa?ii totale de 21,7 milioane dolari in
2007, a promis c? va ca?tiga doar un dolar anul acesta, dac? se aprob?
imprumutul.
Acela?i angajament ?i l-a asumat ?i pre?edintele GM, Rick Wagoner, in
timp ce pre?edintele Chrysler, Robert Nardelly, deja prime?te acest
salariu.
In plus, GM ?i Ford i?i vor continua planurile privind vanzarea flotei de avioane corporative.
Democratii au promis ca falimentul celor doua companii va fi evitat, fara a preciza insa modul in care vor actiona. Congresul american ar putea fi nevoit sa aloce 34 miliarde dolari pentru salvarea industriei auto, cu peste 30% mai mult decat suma solicitata de producatorii auto, in octombrie.
"Cred ca se va interveni", a declarat presedinta democrata a Camerei Reprezentantilor, Nancy Pelosi. "Falimentul este in dezavantajul tuturor, inclusiv al economiei americane, deci nu este o optiune viabila", a mai spus aceasta.
Sursa finantarilor ramane insa incerta, in conditiile in care pachetul de 25 miliarde dolari, anuntat anterior, nu mai acopera fondurile solicitate de producatorii auto americani.
Dac? se va ajunge la un acord, Senatul va vota planul de salvare a
industriei auto pe 8 decembrie, a spus liderul majorit??ii democrate
din Senat, Harry Reid. Anterior ins?, planurile vor fi supuse
dezbaterii, joi ?i vineri.
Primul pretendent a fost Ford, care a solicitat un imprumut de pan? la 9 miliarde dolari, la care va apela doar in cazul in care situa?ia
sa se va inr?ut??i.
Ford, care a inregistrat pierderi anuale din 2005, sper? s? treac? pe profit in 2011.
Planul s?u prevede, printre altele, o investi?ie de 14 miliarde dolari
in inalta tehnologie, in urm?torii ?apte ani, o cre?tere a produc?iei
de autovehicule mici, de autoturisme hibrid ?i electrice, care
func?ioneaz? cu baterie (BEV).
General Motors, care ?i-a detaliat planul pe 37 de pagini, a solicitat un imprumut
de 12 miliarde dolari ?i o linie de credit de ?ase miliarde dolari
pentru a ajunge pan? in 2010 ?i pe care o va utiliza dac? se
deterioreaz? condi?iile de pia??.
Acest plan prevede pentru 2012 o reducere a for?ei de munc? cu 20.000 -
31.000 de angaja?i, posibila renun?are la m?rcile Pontiac ?i Saturn, ?i
inchiderea a circa 1.700 de concesionari ?i a nou? instala?ii.
Chrysler a solicitat "un credit punte" de 7 miliarde dolari pentru
a face fa?? crizei de lichidit??i ?i de capital ?i pentru a-?i continua
planul de restructurare ?i viabilizare pe termen lung.
Compania dore?te imprumutul pan? cel tarziu pe 31 decembrie ?i a
afirmat c? ajutorul financiar, potrivit lui lui Nardelli, cea mai pu?in
costisitoare dintre op?iuni, va servi drept garan?ie pentru furnizorii
s?i, pentru clien?i ?i angaja?i.
?i Chrysler prevede o reducere substan?ial? a cheltuielilor opera?ionale ?i beneficiilor pentru angaja?i.
Conducerea companiei sper? ca, dup? ce va face o plat? ini?ial? de un
miliard de dolari la imprumutul pe care i-l va acorda Guvernul, "compania va avea circa 12,5 miliarde dolari pentru 2012, ceea ce va
reprezenta o baz? solid? pentru a continua plata imprumuturilor
federale".
Managerii celor trei companii, care au mers la Washington cu
autoturismul, dup? ce luna trecut? c?l?toriser? cu avioane private, au
avertizat, din nou, in leg?tur? cu situa?ia cu care se confrunt?
sectorul, situa?ie agravat? de criza financiar? global?.
Dintre cele trei companii, GM are cele mai mari probleme, dar Chrysler si Ford se tem de un efect de domino.
Gabriela Garjoaba