Cine va fi cel mai mare constructor de masini?

Luni, 23 Noiembrie 2009, ora 09:21
2402 citiri
Cine va fi cel mai mare constructor de masini?

In timp ce General Motors, fostul lider mondial al pietei auto, abia a scapat de faliment si se zbate sa-si revina dupa criza economica, batalia pentru primul loc in ierarhia producatorilor de masini se da intre japonezii de la Toyota si nemtii de la Volkswagen.

Ultimele evolutii ale pietelor mondiale arata insa ca suprematia unui asa-zis lider global poate fi oricand contestata de nou-veniti, deorece criza si recesiunea nu au facut altceva decat sa echilibreze balanta, reamintindu-le gigantilor ca nu sunt de neinlocuit si, in niciun caz, nu sunt singuri pe lume, arata revista Forbes.

Volkswagen este puternic in China si Europa, Toyota dicteaza in Japonia si Statele Unite, iar Fiat se vinde bine in Brazilia. Ford se vinde oriunde, dar incepe sa se clatine usor, sub presiunea noilor concurenti, pentru prima data in ultimele decenii. Hyundai si Kia vand masini ieftine in India si zona asiatica, avand curajul totodata sa incerce patrunderea in nisa limuzinelor.

Toti isi doresc insa o felie cat mai mare din piata mondiala si sunt dispusi pentru asta sa diversifice si sa-si asume riscuri, deoarece costurile au ajuns atat de mari in clipa de fata incat un volum al vanzarilor care sa garanteze profitul nu mai poate fi obtinut dintr-un singur loc.

Desi este greu sa pariezi pe castigator, in acest moment, o privire de ansamblu asupra pietelor lumii ne poate oferi o imagine destul de clara a sanselor si asteptarilor fiecaruia.

In China, de pilda, doua treimi din piata sunt controlate de producatorii straini, insa chinezii n-au deocamdata motive de ingrijorare, in conditiile in care toti producatorii straini sunt obligati sa lucreze cu un partener autohton.

Liderul pietei chineze este Volkswagen, anul acesta, fiind urmat de coreenii de la Hyundai.
General Motors, aflat pe locul 3 in topul vanzarilor de masini din China, mizeaza anul acesta pe vanzari de pana la 12 milioane de unitati, fata de numai 9,1 milioane, vandute in 2008.

Ford a pierdut startul de aceasta data, insa anunta lansarea celei de-a treia fabrici din China, in 2012, ce ii va mari capacitatea de productie cu 600.000 de unitati pe an.

Exporturile companiilor chineze sunt minuscule, pentru moment, situandu-se sub pragul de 200.000 de vehicule, in opt luni de zile, cele mai multe dintre ele trimise in Algeria, Vietnam si Siria.

Desi extrem de ambitioase, Chery si Geely, marile companii autohtone dovedesc astfel ca nu sunt inca pregatite sa intre pe pietele internationale.

India, pe de alta parte, este complet diferita de China. Desi piata auto se afla si aici in crestere, ea reprezinta doar o mica parte din cea chineza, iar companiile occidetale au un rol prea putin important.

Suzuki si Hyundai au cele mai mari cote de piata, urmate de marii producatori autohtoni, Tata Motors si Mahindra.

Infrastructura subdezvoltata reprezinta aici principala problema, iar veniturile mici ale majoritatii populatiei nu permit desfacerea unor cantitati importante de produse occidentale, scumpe si nepotrivite pentru drumurile proaste ale tarii.

Din postura de vechi producator autohton, Tata incearca insa sa se adapteze acestor conditii, construind o masina de 2.500 de dolari.

Desi este inca prea devreme pentru a aprecia daca aceasta va avea succesul scontat, alianta Nissan Renault tocmai a anuntat ca va construi o masina similara pentru piata indiana, pe care o va construi chiar in India.

Vanzarile au scazut mult in Japonia, fata de recordurile inregistrate pana acum de uriasa masinarie de export a japonezilor, in principal din cauza intaririi surprinzatoare a yenului.

In vestul Europei, vanzarile de masini vor resimiti din plin, in 2010, efectele programului Rabla, care desi a generat varfuri de vanzari in tari ca Germania si Franta, i-a obisnuit in acelasi timp pe cumparatori cu masini noi la preturi de nimic, cu care nu se vor mai intalni anul viitor.

In pietele est-europene, vanzarile de masini inregistreaza rezultate mixte. Daca Polonia, Cehia si Slovacia se descurca in continuare de minune, in tarile baltice, Ungaria, Romania si alte tari grav afectate de criza economica, vanzarile masinilor noi sunt la pamant.

Vanzarile de automobile usoare au scazut si in Rusia, care asteapta anul acesta vanzari de maxim 1,4 milioane de unitati, fata de cele 3,2 milioane vandute anul trecut.

Batalia se da aici intre firmele straine, ca VW si Ford, care incearca sa acapareze o cota de piata cat mai mare, inainte ca producatorii autohtoni, AvtoVAZ si GAZ, sa devina competitivi.

Rezultatele inregistrate in Statele Unite au fost groaznice, anul acesta, si nici macar varianta americana a programului Rabla n-a reusit sa revitalizeze vanzarile, in timp ce piruetele pe marginea prapastiei facute de GM au inrautatit si mai mult situatia.

Cu toate acestea, poate pentru prima data in istorie, americanii ar putea sa-si revina gratie exporturilor catre China, coreenii pot da lovitura cu masinile de lux, iar europenii isi pot reveni vanzand masini ieftine in India si Rusia. Totul este posibil, ramane numai de vazut.

Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Premierul Marcel Ciolacu confirma faptul ca olandezii de la Damen au dat in judecata Romania, aratandu-se in acelasi timp optimist in ceea ce priveste rezolvarea pe cale amiabila a disputelor...
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput în colaborare cu unii dintre cei mai buni jucători de esports, inclusiv Zachary „zekken” Patrone, campion și MVP al turneului...
#constructor, #masini, #auto, #producator, #masini, #general, #motors , #stiri General Motors