Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum poate GM sa "recucereasca" Europa

Cum poate GM sa "recucereasca" Europa


Producatorul auto american General Motors (GM) ia in considerare orice strategie pentru a incerca sa-si restabileasca operatiunile europene, a declarat directorul executiv al General Motors, Dan Akerson.

Cu toate ca rezultatele divizei din America de Nord au crescut pana la 7,2 miliarde de dolari, ca urmare a imbunatatiii vanzarilor in SUA, operatiunile din Europa ale GM, inclusiv Opel, au pierdut 747 milioane de dolari. Cu toate ca pierderile au fost reduse comparativ cu 1,76 miliarde de dolari in 2010, activitatile din Europa nu au ajuns pe zero, asa cum planifica GM anul trecut.

In ciuda rezultatelor slabe din Europa, vanzarile la nivel global au urcat cu 7,6% anul trecut, pana la 9,03 milioane de masini.

GM a inregistrat in 2011 un profit de 9,2 miliarde de dolari, motiv pentru care va plati angajatilor prime de performanta de pana la 7.000 de dolari.

Anul trecut, compania a inregistrat un profit net atribuibil actionarilor de 6,2 miliarde de dolari. Profitul pentru trimestrul al patrulea a coborat cu 25%, la 39 de centi pe actiune, sub asteptarile de 41 de centi ale analistilor internationali.

Profitul net atribuibil actionarilor a scazut cu 48%, la 725 milioane de dolari, minimul ultimilor doi ani.

Reprezentantii companiei au precizat ca iau in calcul anumite "ajustari" pe piata europeana. Iata care sunt "suprizele" care pot veni din partea GM.

Inchiderea fabricilor

GM are 11 fabrici in sase tari europene si au aparut deja zvonuri ca fabricile GM din Bochum (Germania) si Ellesmere Port din Anglia sunt in pericol.

Akerson a lasat, insa, sa se inteleaga ca ia in discutie anumite schimbari.

"Cred ca toata lumea intelege ca exista o schimbare din punct de vedere financiar pentru intreaga economie european. Un element al strategiei noastre spune ca capacitatea de productie trebuie sa se potriveasca cu cererea, insa cererea este in scadere", a precizat acesta.

Insa, contractul incheiat intre GM si Opel nu prevede inchiderea fabricilor pana in 2014, iar compania a recunoscut ca reducerea capacitatii de productie nu-i va sterge pierderile.

Consolidarea operatiunilor

In ultimii doi ani, GM a facut disponibilizari in Europa de 50.000 de persoane, ajungand pana la 39.000 de angajati in 2011. Insa, analistii din piata prevad noi disponibilizari din partea gigantului auto.

In Europa, GM are trei divizii: Opel, care vinde automobile in Europa continentala, Vauxhall, marca din Marea Britanie si Chevrolet, care si-a infiintat propriul magazin.

Acum, GM incearca sa combine operatiunile de back-office pentru toate cele trei divizii si in acelasi timp ia in considerare eficientizarea operatiunilor de inginerie.

"Pentru a redeveni profitabili, trebuie sa facem progrese pe toate planurile", a mai precizat Akerson.

Inovatie pe piata europeana

De-a lungul timpului, inginerie tehnologica de care dispunea Opel a fost eclipsata de multe ori de cea a autovehiculelor GM din Statele Unite.

Opel GT ramane optiunea preferata de fanii masinilor sportive europene de la mijlocul secolului. Modelele Opel au avut intotdeauna o reputatie mai putin senzationala, masinile fiind cumparate de fermieri si oameni de afaceri si mai putin de finantisti si bancheri. Nu a existat niciodata insa un Opel care sa cucereasca piata, cum s-a intamplat in cazul Mini, Fiat 500 sau BMW Seria 3.

Acum, GM trebuie sa aduca inovatie prin masinile pe care intentioneaza sa le scoata pe piata in Europa, mai ales ca in prezent cota sa de piata a scazut la 8,6% mult in urma Volkswaggen.

Exista o oarecare cerere pentru Ampera, iar GM are mari sperante pentru Astra GTC.

Insa piata europeana este exigenta si "inundata" de masini. GM nu poate conta pe sentimentul nationalist in Europa, piata care va trebui sa devina principala sa tinta.

Dintre constructorii auto, singurele grupuri mari care au inregistrat cresteri sunt cele germane precum Volkswagen, BMW si Daimler. Inmatricularile de autoturisme noi Volkswagen au crescut anul trecut in UE cu 7,5%, la 3,04 milioane de unitati, urcand cota de piata a grupului la 23,2%.

Un al doilea mare constructor european, PSA Peugeot Citroen, a inregistrat in 2011 o scadere de 9%, la 1,64 milioane de automobile.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1670 ori