Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Parteneriat strategic: GM ar putea cumpara 7% din Peugeot

Parteneriat strategic: GM ar putea cumpara 7% din Peugeot


PSA Peugeot Citroen ar putea anunta vanzarea unui pachet de actiuni de 7% catre General Motors, operatiune ce face parte din parteneriatul pe care urmeaza sa-l incheie cele doua companii.

Intelegerea dintre cei doi producatori auto implica si un acord prin care GM nu va incerca sa isi mareasca pachetul de actiuni ale companiei de automobile franceze fara acordul acesteia. Peugeot ar urma sa ofere actiuni aditionale printr-o emisiune de drepturi ca parte a tranzactiei, potrivit Bloomberg.

Parteneriatul GM - Peugeot presupune o stransa colaborare intre cele doua companii in ceea ce priveste proiectarea de noi motoare si chiar si realizarea unor noi modele de automobile.

GM, cel mai mare producator mondial de automobile, cauta solutii de sprijinire a brandului sau neprofitabil Opel, in timp ce Peugeot incearca sa stopeze cresterea necontrolata a datoriilor sale.

"Gigantii auto doresc sa demonstreze ca parteneriatul este unul strans, manifestandu-se nu doar pe proiecte individuale precum acordul dintre Peugeot si BMW, acord care s-ar putea intrerupe in viitor", spune Jurgen Pieper, analist la Bankhaus Metzler.

"Partenerul ideal al Peugeot, BMW, nu a fost catusi de putin interesat, acesta fiind motivul pentru care francezii s-au orientat catre GM. Aceasta alianta este o alianta de nevoie", a adaugat Pieper.

Vanzarile Peugeot de anul trecut in Europa s-au prabusit cu 8,8% la 1,68 milioane de vehicule, in timp ce vanzarile GM au scazut cu 1,9% la 1,17 milioane. Perspectivele unei redresari nu sunt foarte optimiste, cererea de automobile fiind prognozata sa scada pentru al cincilea an la rand in 2012, pe masura ce criza datoriilor suverane afecteaza puterea de cumparare a consumatorilor.

Alianta dintre Peugeot si General Motors se poate dovedi benefica pentru ambele companii, insa nu va rezolva problemele economice si financiare cu care cei doi giganti auto se confrunta pe teritoriul european, considera analistii internationali din domeniu.

CEO-ul GM, Dan Akerson, regrata ziua in care a decis sa nu vanda filiala din Europa a Opel cand a avut sansa, in 2009.

Anul trecut, compania a inregistrat un profit net atribuibil actionarilor de 6,2 miliarde de dolari. Profitul pentru trimestrul al patrulea a coborat cu 25%, la 39 de centi pe actiune, sub asteptarile de 41 de centi ale analistilor internationali.

Profitul net atribuibil actionarilor a scazut cu 48%, la 725 milioane de dolari, minimul ultimilor doi ani.

Reprezentantii companiei au precizat ca iau in calcul anumite "ajustari" pe piata europeana. Iata care sunt "suprizele" care pot veni din partea GM.

Inchiderea fabricilor

GM are 11 fabrici in sase tari europene si au aparut deja zvonuri ca fabricile GM din Bochum (Germania) si Ellesmere Port din Anglia sunt in pericol.

Akerson a lasat, insa, sa se inteleaga ca ia in discutie anumite schimbari.

"Cred ca toata lumea intelege ca exista o schimbare din punct de vedere financiar pentru intreaga economie european. Un element al strategiei noastre spune ca capacitatea de productie trebuie sa se potriveasca cu cererea, insa cererea este in scadere", a precizat acesta.

Insa, contractul incheiat intre GM si Opel nu prevede inchiderea fabricilor pana in 2014, iar compania a recunoscut ca reducerea capacitatii de productie nu-i va sterge pierderile.

In ultimii doi ani, GM a facut disponibilizari in Europa de 50.000 de persoane, ajungand pana la 39.000 de angajati in 2011. Insa, analistii din piata prevad noi disponibilizari din partea gigantului auto.

In Europa, GM are trei divizii: Opel, care vinde automobile in Europa continentala, Vauxhall, marca din Marea Britanie si Chevrolet, care si-a infiintat propriul magazin.

Acum, GM incearca sa combine operatiunile de back-office pentru toate cele trei divizii si in acelasi timp ia in considerare eficientizarea operatiunilor de inginerie.

"Pentru a redeveni profitabili, trebuie sa facem progrese pe toate planurile", a mai precizat Akerson.

In incercarea de a se reorganiza dupa faliment, GM a mai incercat in 2006 o alianta strategica cu Renault si Nissan Motor Corp, o alta miscare aparent nefericita. Carlos Ghosn, seful Nissan-Renault, a vazut o oportunitate de asociere cu GM la acel moment, care ar fi putut salva costurile celor trei parti, insa GM si-a "uimit" potentialii aliati cerand 2 miliarde de dolari.

Cu un deceniu in urma, GM s-a angajat intr-o alta alianta cu Fiat, pact care s-a incheiat cu cateva economii si o plata de 2 miliarde de dolari de la americani la italieni. Acordul a fost in cele din urma abandonat.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1370 ori