Peste jumatate dintre romani intentioneaza sa achizitioneze o masina in urmatorii doi ani, comparativ cu doar 30% dintre maghiari, 33% dintre nemti, 37% dintre polonezi si 39% dintre cehi, se arata intr-un studiu realizat de GE Money in cinci tari europene - Cehia, Germania, Polonia, Romania si Ungaria.
Tot jumatate din romani declara ca, daca si-ar achizitiona o masina, aceasta ar fi una noua.
In
ceea ce priveste provenienta masinii, 39% dintre romani si 41% dintre
maghiari si-ar cumpara o marca straina de automobil, la polul opus
aflandu-se nemtii, cu doar 6%. Cu toate acestea, romanii ar fi dispusi
sa plateasca doar aproximativ 8.400 de euro pentru o masina noua.
In
toate cele cinci tari, principala sursa de finantare pentru cumpararea
masinii o reprezinta propriile economii. Urmatoarea optiune a romanilor
este finantarea printr-un imprumut de nevoi personale, ori un imprumut
auto de la o banca (36%).
Dintre cei care nu refuza
achizitionarea unei masini cu ajutorul unei institutii financiare,
romanii sunt dispusi sa plateasca cea mai mare rata lunara, respectiv
350 euro, comparativ cu doar 260 euro in cazul Germaniei, ori 230 euro
in Polonia.
Maghiarii vor sa plateasca cel mai putin, 110 euro pe luna,
acestia fiind si cei care opteaza pentru cea mai mare perioada de
rambursare, de circa cinci ani. 32% dintre romani sunt dispusi sa
ramburseze suma contractata prin leasing in 4-5 ani. Restul tarilor
opteaza pentru rambursare in patru ani, iar Germania doar in trei ani,
se mai arata in studiu.
Atat pentru romani, cat si pentru nemti,
principalele criterii de selectie a unei finantari, credit sau imprumut
auto, sunt dimensiunea ratelor lunare, posibilitatea de plata in avans
- cu sau fara penalitati - si suma pe care o vor plati in plus fata de
costul masinii.
Principalele cinci criterii pe care romanii le
iau in considerare in momentul in care isi achizitioneaza o masina sunt
conditiile tehnice (foarte importante in proportie de 78%), consumul de
combustibil (63%), vechimea (57%), pretul (52%) si in final dotarea
masinii (48%).
Potrivit studiului, in prezent in Romania una din
trei familii nu are masina, iar cea mai des intalnita marca de
autoturisme este Dacia.
Studiul, realizat de compania de
cercetare de piata TNA AISA la initiativa GE Money, a fost efectuat in
perioada ianuarie-februarie 2008 pe esantioane reprezentative
(aproximativ 600 repondenti din fiecare tara) din cinci tari din
Europa: Cehia, Germania, Ungaria, Polonia si Romania.
Persoanele
intervievate apartin exclusiv mediului urban, au varste cuprinse intre
18 si 60 de ani si sunt adulti care iau decizii sau participa in
procesul de luare a deciziei in ceea ce priveste achizitia masinii.
GE
Money, divizie a companiei General Electric, detine active in valoare
de 190 miliarde de dolari si este unul dintre cei mai mari furnizori de
servicii financiare pentru consumatori, retaileri si dealeri auto din
54 de tari.
Compania a intrat pe piata din Romania in trimestrul
al treilea al anului 2006 prin achizitionarea celor trei societati
specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV,
ce detine compania Motoractive Leasing, Ralfi IFN SA, companie care
ofera credite de consum sub numele Estima Finance, si Domenia Credit
IFN SA.