Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Google, pe cale sa devina "Made in China". Plusurile si minusurile pietei chineze

Google, pe cale sa devina "Made in China". Plusurile si minusurile pietei chineze


Google copiaza modelul de succes al rivalilor de la Apple, care si-au mutat aproape toata productia in China. Gigantul motoarelor de cautare este tot mai tentat sa-si mute productie in tara asiatica, in mare parte datorita costurilor foarte mici de productie, dar si a nivelului de salarizare extrem de redus.

Atunci cand Google a decis sa construiasca dispozitivul de divertisment Nexus Q in Silicon Valley, in detrimentul unui parteneriat cu un producator ieftin din China, decizia a fost legata nu de rata de profit obtinut, ci de rapiditatea lansarii pe piata a gadgetului.

"Am vrut sa iesim repede pe piata cu acest dispozitiv, fiindca este primul nostru produs hardware destinat utilizatorului final", a declarat John Lagerling, director la divizia de parteneriate globale de la Google Android.

Costurile de productie ale lui Q Nexus, un fel de amestec intre un aparat de video streaming la fel ca Apple TV si un amplificator stereo, nu au reprezentat o prioritate", a spus Lagerling. "Am vrut sa vedem daca puteam scoate pe piata produsele mai repede, cu inginerii nostri, decat sa relocam productia in China sau alta zona ieftina de pe mapamond", a mai spus oficialul Google. "Insa, aceasta initiativa nu inseamna ca pe viitor absolut toate produsele vor fi asamblate in fabrici de pe teritoriul Statelor Unite ale Americii", a mai spus el.

Apple, un exemplu pentru Google

Decizia Google de a forma un parteneriat cu un producator local, reprezinta in mod cert o influenta generata de modelul "Made in China", pe care Apple si alti mari producatori de echipamente electronice de consum il considera esential pentru competitivitatea lor.

In prezent, la Google se manifesta o tendinta mutare a operatiunilor de fabricatie din Statele Unite. In timp ce astfel de actiuni sunt in mare masura determinate de costurile reduse ale fortei de munca din China, alte beneficii de productie la nivel local sunt date de perioadele scurte de livrare, de parteneri de afaceri mai receptivi si o mai buna protectie a proprietatii intelectuale.

Q Nexus se va vinde, probabil, in cantitati limitate, motiv pentru care Google nu a luat in calcul un parteneriat cu un producator ieftin. Specialistii sustin ca Google nu va vinde mai mult de 100.000 de dispozitive, din cauza ca acestea sunt mult mai scumpe, in comparatie cu produse cum ar fi Apple set-top box.

Lumea devine Made in China

China a devenit, in ultimii 20 de ani, un fel de "fabrica mondiala", pentru ca cine vine aici descopera costuri cu salarizarea extrem de mici, in raport cu restul lumii, iar intrarea statului asiatic in Organizatia Mondiala a Comertului a facut sa devina un "atelier" extrem de eficient pentru orice, de la pantofi la electronice.

Un exod al locatiilor de productie americane a creat tensiuni politice in Statele Unite, din cauza cresterii alarmante a somajului, si a pus presiune asupra companiilor americane, obligate sa recunoasca aceasta problema.

In luna mai, directorul executiv al Apple, Tim Cook, declara ca si-ar dori sa vada mai multe dintre produsele companiei sale asamblate in Statele Unite si nu in China, insa s-a declarat ferm convins ca, cel putin in prezent, exista o lipsa de experienta in acest domeniu in America de Nord.

Economia, si nu politica statului chinez, pare sa fie parghia care ar putea duce la schimbari radicale in ceea ce rpiveste volumele de productie si nivelul de salarizare in China. Intr-o fabrica chinezeasca, salariul mediu era de 52 de centi pe ora, la nivelul anului 2000, iar pana in 2015 acesta este asteptat sa creasca la 4,51 de dolari pe ora, potrivit Boston Consulting Group. Pana in 2015, totalul fortei de munca ieftine din fabricile chinezesti se va ridica la aproximativ 10-15%.

Totusi, reteaua complexa de furnizori de componente, care sunt o parte integranta a procesului de fabricatie la produsele electronice, va ajuta la mentinerea contractelor firmelor chineze cu corporatii precum Apple.

Companiile se confrunta cu costuri ridicate la transportul maritim in China, mai ales daca produci in cantitati mici, dar nici in aceasta situatie analistii nu vad o "reintoarcere" a productiei in SUA.

Beneficiile de a construi pe plan local

Analistii au estimat ca Google cheltuielile 150 dolari pentru componentele lui Q Nexus asamblate in SUA, in timp ce o companie mare din Asia a propus gigantului american un contract de productie cu un cost de 8 dolari per dispozitiv. Q Nexus se comercializeaza cu 299 de dolari.

Producatorul american de LED-uri NeuTex se afla in etapa finala a mutarii productiei la produse de baza, in Houston, Texas. Compania a asamblat componente intr-o fabrica din China pentru mai mult de patru ani, iar printre multele considerente care au dus la relocarea productiei in SUA s-au numarat revenirea la fabricatia de calitate si numarul mare de marfuri care erau deteriorate in timpul transportului.

Cofondatorul companiei, John Higgins, a spus ca va vrea sa introduca cat mai multe sisteme de automatizare la fabrica sa, pentru ca in SUA cheltuie cu 30% mai mult pe salariile angajatilor decat la fosta locatie din China.

Higgins are in vedere sa reduca nivelul costurilor cu 4% prin perioade mai reduse de transport pe mare al produselor, prin defecte de fabricatie mai putine si prin cresterea productivitatii, datorata implementarii sistemelor de automatizare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1618 ori