Duminica, 17 Septembrie 2017, ora 19:15
Foto: NASA

Dupa ce sonda Cassini, apartinand NASA, a fost redusa la stadiul unui sir de molecule in atmosfera lui Saturn de catre presiunea si atractia gravitationala a giganticei planete gazoase, interesul planetologilor pentru anii urmatori se va orienta asupra celei mai mari planete gazoase din sistemul nostru solar, Jupiter.

Cassini s-a prabusit prin straturile atmosferice ale lui Saturn vineri, 15 septembrie, manevra prin care a adunat o ultima serie de date si si-a incheiat misiunea de mai bine de 13 ani pe orbita planetei, conform unui material publicat duminica de SPACE.com.

NASA dispune insa de inca o sonda aflata la "datorie" pe orbita unei gigantice planete gazoase. Aceasta sonda, denumita Juno, se afla pe orbita lui Jupiter din vara anului trecut.

In plus, alte doua misiuni spre Jupiter urmeaza sa fie lansate in urmatorii cinci ani: sonda Europa Clipper, apartinand NASA, care va studia satelitul jovian Europa, unul din locurile unde ar putea exista viata extraterestra in sistemul nostru solar, precum si misiunea JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer - Exploratorul satelitilor inghetati ai lui Jupiter) care va aduna date despre Jupiter si trei dintre cei patru sateliti mari ai sai, printre care se numara si Europa.

Juno

Misiunea Juno, cu un buget de 1,1 miliarde de dolari, a fost lansata in august 2011 iar sonda s-a plasat pe orbita lui Jupiter la 4 iulie 2016. Orbita aleasa este foarte alungita (eliptica), fiind incheiata dupa 53 de zile. De-a lungul acestei orbite, sonda Juno ajunge pana la doar cateva mii de kilometri de straturile superioare ale atmosferei joviene.

In timpul acestor pasaje la distanta mica fata de Jupiter sonda aduna date despre structura giganticei planete, despre compozitia atmosferei sale, precum si despre gravitatia si campul magnetic ale planetei. Aceste informatii vor fi interpretate pentru a deslusi mai multe despre modul de formare si evolutia planetelor gazoase gigantice. Juno face si fotografii - si inca unele extraordinar de spectaculoase - prin intermediul instrumentului JunoCam.

Conform NASA, misiunea sondei Juno se va incheia in iulie 2018, dar daca totul va merge bine ar putea fi prelungita.

Europa Clipper