Doi asteroizi au primit nume romanesti

Miercuri, 10 Mai 2017, ora 15:26
Doi asteroizi au primit nume romanesti
Foto: Arhiva Pixabay

Doi asteroizi au primit numele presedintelui Agentiei Spatiale Romane (ROSA), Marius-Ioan Piso, si al primului si singurului cosmonaut roman, Dumitru-Dorin Prunariu, a anuntat Uniunea Astronomica Internationala.

Potrivit unui comunicat de presa al Agentiei Spatiale Romane, propunerea privind cele doua nume a venit din partea Institutului Astronomic al Academiei Romane.

" (10466) Marius-Ioan este un asteroid descoperit in 1981, pe 1 martie. Are un diametru de 2,6 km, semiaxa mare de 2.332 unitati astronomice (U.A.) si o perioada de revolutie de 1.301 zile. Asteroidul poate ajunge la o distanta minima de Pamant de 1,13 U.A.

Numele actual a fost ales pentru a onora activitatea profesionala a domnului dr. fizician Marius-Ioan Piso. De numele sau se leaga infiintarea Agentiei Spatiale Romane (ROSA) in 1991 si obtinerea statutului acesteia de organizatie independenta 4 ani mai tarziu, fondarea Institutului de stiinte Spatiale, dar si startul cooperarii dintre Romania si Agentia Spatiala Europeana (ESA) ", sustine sursa citata.

In prezent, Marius-Ioan Piso este presedintele si directorul executiv al Agentiei Spatiale Romane (ROSA), precum si membru al Consiliului Consultativ al Academiei Internationale de Astronautica IAA (din 2006), reprezentant national in Comitetul stiintific NATO (din 2004) si membru al bordului Grupului Consultativ pe Tehnologii Spatiale din cadrul Organizatiei pentru Cercetare si Tehnologie din NATO (din 2005), reprezentant al Romaniei la Agentia Spatiala Europeana (din 1998).

"Asteroidul (10707) Prunariu a fost descoperit in acelasi an (in 1981), pe 24 octombrie. Cu un diametru de 6 km si semiaxa mare de 2.431 U.A., acest asteroid face o rotatie in jurul Soarelui in 1.385 de zile. Asteroidul poate ajunge la o distanta minima de Pamant de 0,87 U.A.

Numele asteroidului este acum legat de primul si singurul cosmonaut roman care, la varsta de 28 de ani, a zburat la bordul Soyuz 40 pana la complexul orbital Salyut 6 intr-o misiune cosmica ce a durat aproximativ 8 zile", afirma ROSA in comunicatul de presa.

Dumitru-Dorin Prunariu este presedinte onorific al Agentiei Spatiale Romane si vicepresedinte al Comitetului de Relatii Internationale al Agentiei Spatiale Europene (ESA).

Dumitru-Dorin Prunariu, prin Comitetul ONU pentru utilizarea Pasnica a Spatiului Extra-atmosferic (UN COPUOS) si cu sustinerea Asociatiei Exploratorilor Spatiali (ASE), a fost implicat activ in adoptarea Declaratiei ONU ce proclama 30 iunie ca fiind ...citeste mai departe despre "Doi asteroizi au primit nume romanesti" pe Ziare.com