Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Inca o vara fara reduceri adevarate

Inca o vara fara reduceri adevarate
Ajunse intr-un centru comercial de tip outlet, hainele costa chiar si cu 80 la suta mai putin decat in timpul sezonului. Si in acest an suntem nevoiti sa mergem in strainatate dupa haine ieftine, intrucat nu avem outleturi suficient de bogate in oferte.


O lege invechita a reducerilor, marfa
insuficienta si goana dupa profit a comerciantilor de imbracaminte fac din Romania
o piata atipica pentru cumparaturi.



 



Magazinele de haine din Romania nu cunosc
ideea de chilipir. Se vand fie „chinezarii", fie haine foarte scumpe, daca
raportam pretul la puterea de cumparare. Conceptul de „outlet" - magazine in
care sunt vandute mai ales haine din sezoanele trecute, la preturi cu pana la
80% mai mici -, se dezvolta cu mare lentoare, in principal din cauza preturilor
mari ale terenurilor, dar si pentru ca un astfel de business nu pare sa fie
foarte rentabil in Romania.



 



Industria de imbracaminte - redusa ca volum
si ca vanzari, o legislatie restrictiva si preferinta retailerilor de a-si
deschide propriile magazine monobrand cu haine la preturi reduse fac din Romania
cea mai inapoiata tara din perspectiva comertului cu produse de marca iesite
din sezon.



 



Francizele nu se lasa



 



Majoritatea producatorilor de articole de imbracaminte
au preferat sa intre pe piata locala prin intermediul francizelor, pentru care
ideea de outlet este echivalenta cu un profit mai mic. "Proprietarul unei
francize va accepta cu greu sa duca hainele din sezonul trecut intr-un outlet.
Nu este avantajos pentru afacerea lui", considera Florin Oprea, directorul
general al Stefanel in Romania.



 



Pe de alta parte, companii precum Inditex,
cel mai mare retailer de imbracaminte din Europa, proprietarul marcilor Zara,
Pull&Bear sau Bershka, nu obisnuiesc sa faca parte dintr-un outlet. "Cand
se intampla totusi, in cazuri foarte rare, preferam sa trimitem hainele din
sezoanele trecute in centre mari, precum cel de langa Viena", explica
Lucian Dorobantu, country manager al Inditex in Romania.



 



Retailerii isi fac propriile outleturi



 



Unii dintre retaileri, precum Elmec Romania,
importatorul marcilor Nike, Converse si Miss Sixty, au decis pe de alta parte sa
mearga pe cont propriu in dezvoltarea outleturilor. "Avem doua astfel de
centre pana acum si vom mai deschide inca doua anul viitor, cel mai probabil
tot in Bucuresti", ne-a declarat Malina Soare, directorul de marketing al
Elmec Romania.



 



Si Stefanel vinde hainele intr-un outlet de
mici dimensiuni, in cadrul galeriei comerciale Auchan din cartierul bucurestean
Titan. Aici ajunge circa 15-20% din marfa prezentata initial in Stefanel.



 



Pe de alta parte, nici volumul marfurilor
nu este suficient de mare, astfel incat "resturile" sa fie insemnate
cantitativ. "Daca exista un punct comun al retailului de haine si de mobila,
cu siguranta tine de inexistenta unor astfel de centre comerciale", ne-a
declarat Dan Sucu, proprietarul lantului Mobexpert. "Se explica prin lipsa
unui volum suficient de marfa. Spre deosebire de haine insa, mobila are in Romania
cel mai mic pret din Uniune", continua el.



 



Legea nu le permite



 



O problema legislativa restrictioneaza functionarea
outleturilor in forma in care au devenit ele celebre in alte tari. Conform
legilor care reglementeaza comertul, nu poti sa scazi pretul produselor sub cel
de achizitie decat in perioada de 90 de zile destinata reducerilor, adica la inceputul
anului si din august pana in septembrie.



 



"Legislatia este invechita, asemenea
prevederi nu mai exista in alte state europene. Aceasta lege loveste in primul
rand in centrele comerciale de tip outlet, unde pretul afisat este frecvent sub
cel de achizitie", ne-a declarat managerul de la Stefanel. In iarna vor fi
inaugurate doua astfel de outleturi, in cartierul bucurestean Militari.



 



Liderul chilipirurilor vine la anul



 



Si tot anul viitor isi va face aparitia in
Romania si lantul suedez H&M, adevarat rai al hainelor ieftine si cel mai
extins lant de imbracaminte de pe continent. Ovidiu Buta, fashion editor la
revista "Elle" este increzator ca cele doua centre vor avea succes.
"Turismul de shopping functioneaza, sunt convins ca vom gasi si in Romania,
la un moment dat, haine la preturi bune", a spus Buta.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4929 ori