Inca o vara fara reduceri adevarate

Luni, 18 August 2008, ora 03:42
5362 citiri
Inca o vara fara reduceri adevarate

Ajunse intr-un centru comercial de tip outlet, hainele costa chiar si cu 80 la suta mai putin decat in timpul sezonului. Si in acest an suntem nevoiti sa mergem in strainatate dupa haine ieftine, intrucat nu avem outleturi suficient de bogate in oferte.

O lege invechita a reducerilor, marfa

insuficienta si goana dupa profit a comerciantilor de imbracaminte fac din Romania

o piata atipica pentru cumparaturi.

 

Magazinele de haine din Romania nu cunosc

ideea de chilipir. Se vand fie „chinezarii", fie haine foarte scumpe, daca

raportam pretul la puterea de cumparare. Conceptul de „outlet" - magazine in

care sunt vandute mai ales haine din sezoanele trecute, la preturi cu pana la

80% mai mici -, se dezvolta cu mare lentoare, in principal din cauza preturilor

mari ale terenurilor, dar si pentru ca un astfel de business nu pare sa fie

foarte rentabil in Romania.

 

Industria de imbracaminte - redusa ca volum

si ca vanzari, o legislatie restrictiva si preferinta retailerilor de a-si

deschide propriile magazine monobrand cu haine la preturi reduse fac din Romania

cea mai inapoiata tara din perspectiva comertului cu produse de marca iesite

din sezon.

 

Francizele nu se lasa

 

Majoritatea producatorilor de articole de imbracaminte

au preferat sa intre pe piata locala prin intermediul francizelor, pentru care

ideea de outlet este echivalenta cu un profit mai mic. "Proprietarul unei

francize va accepta cu greu sa duca hainele din sezonul trecut intr-un outlet.

Nu este avantajos pentru afacerea lui", considera Florin Oprea, directorul

general al Stefanel in Romania.

 

Pe de alta parte, companii precum Inditex,

cel mai mare retailer de imbracaminte din Europa, proprietarul marcilor Zara,

Pull&Bear sau Bershka, nu obisnuiesc sa faca parte dintr-un outlet. "Cand

se intampla totusi, in cazuri foarte rare, preferam sa trimitem hainele din

sezoanele trecute in centre mari, precum cel de langa Viena", explica

Lucian Dorobantu, country manager al Inditex in Romania.

 

Retailerii isi fac propriile outleturi

 

Unii dintre retaileri, precum Elmec Romania,

importatorul marcilor Nike, Converse si Miss Sixty, au decis pe de alta parte sa

mearga pe cont propriu in dezvoltarea outleturilor. "Avem doua astfel de

centre pana acum si vom mai deschide inca doua anul viitor, cel mai probabil

tot in Bucuresti", ne-a declarat Malina Soare, directorul de marketing al

Elmec Romania.

 

Si Stefanel vinde hainele intr-un outlet de

mici dimensiuni, in cadrul galeriei comerciale Auchan din cartierul bucurestean

Titan. Aici ajunge circa 15-20% din marfa prezentata initial in Stefanel.

 

Pe de alta parte, nici volumul marfurilor

nu este suficient de mare, astfel incat "resturile" sa fie insemnate

cantitativ. "Daca exista un punct comun al retailului de haine si de mobila,

cu siguranta tine de inexistenta unor astfel de centre comerciale", ne-a

declarat Dan Sucu, proprietarul lantului Mobexpert. "Se explica prin lipsa

unui volum suficient de marfa. Spre deosebire de haine insa, mobila are in Romania

cel mai mic pret din Uniune", continua el.

 

Legea nu le permite

 

O problema legislativa restrictioneaza functionarea

outleturilor in forma in care au devenit ele celebre in alte tari. Conform

legilor care reglementeaza comertul, nu poti sa scazi pretul produselor sub cel

de achizitie decat in perioada de 90 de zile destinata reducerilor, adica la inceputul

anului si din august pana in septembrie.

 

"Legislatia este invechita, asemenea

prevederi nu mai exista in alte state europene. Aceasta lege loveste in primul

rand in centrele comerciale de tip outlet, unde pretul afisat este frecvent sub

cel de achizitie", ne-a declarat managerul de la Stefanel. In iarna vor fi

inaugurate doua astfel de outleturi, in cartierul bucurestean Militari.

 

Liderul chilipirurilor vine la anul

 

Si tot anul viitor isi va face aparitia in

Romania si lantul suedez H&M, adevarat rai al hainelor ieftine si cel mai

extins lant de imbracaminte de pe continent. Ovidiu Buta, fashion editor la

revista "Elle" este increzator ca cele doua centre vor avea succes.

"Turismul de shopping functioneaza, sunt convins ca vom gasi si in Romania,

la un moment dat, haine la preturi bune", a spus Buta.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...