Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ministrul Transporturilor are planuri mari: Eliminarea pierderilor, printre prioritati

Ministrul Transporturilor are planuri mari: Eliminarea pierderilor, printre prioritati


Cresterea contractarii fondurilor europene alocate Romaniei in transporturi cu pana la 80% si eliminarea pierderilor companiilor din subordine sunt prioritatile ministrului Transporturilor Relu Fenechiu.

Acesta a acordat vineri un interviu Agerpres in care a vorbit despre reorganizarea ministerului, privatizarile companiilor CFR Marfa, CFR Calatori si TAROM, dar si despre modul in care va functiona viitoarea companie pentru administrarea drumurilor nationale si programul de reabilitare a retelei de drumuri nationale din Romania pana in 2020.

Domnule ministru, cum veti reorganiza aparatul central al ministerului si companiile din subordine, avand in vedere ca Executivul a anuntat reducerea aparatului administrativ acolo unde acesta este excedentar?

Eu din 1990 am condus companii private si in aceste companii m-am calauzit dupa niste principii de eficientizare a acestora. Consider ca intr-o organizatie trebuie sa lucreze atatia oameni cat este nevoie pentru a desfasura o activitate optima. Astazi nu va pot spune ca voi reduce aparatul ministerului sau numarul angajatilor din companii cu 10, 20 sau 50%.

Eu va voi spune ca voi reduce numarul de angajati din companii atat cat va fi nevoie pentru ca institutia sa fie rentabila si sa functioneze la capacitate maxima.
Deocamdata, in urma analizelor pe care le-am facut, la aparatul central al ministerului vor fi reduse aproximativ 10 la suta din posturi, atat de conducere cat si de executie.

La companii nu am facut inca o analiza, companiile din subordinea ministerului sunt multe, sunt companii, regii, multe alte forme institutionale, unde, bineinteles ca vom face analizele de rigoare si vom proceda la eficientizarea activitatii. Avem si management privat in unele companii care, bineinteles, va veni cu programele de eficientizare necesare.

Inteleg ca este posibil chiar sa creasca numarul de personal, punctual, acolo unde este nevoie?

La unele companii ar putea chiar sa creasca, de exemplu la fonduri europene si la control cred ca vom suplimenta numarul de posturi. Eu imi doresc ca si TAROM sa fie dezvoltata, nu restructurata, sa devina o companie care sa castige piete, care sa creasca numarul de aparate de zbor, si atunci acolo se poate lucra altfel, va trebui ca acesti oameni sa lucrez mai mult, ba chiar sa mai angajam oameni.

Vorbeati de planuri de management. Ce veti face daca aceste planuri propuse de noile echipe manageriale nu vor fi satisfacatoare?

Vor pleca acasa.

Care sunt prioritatile dumneavoastra ca ministru?

Am doua prioritati, nu stiu daca este una mai importanta decat cealalta, este vorba despre atragerea fondurilor europene intr-un procent cat mai apropiat de suta la suta daca se poate si pentru aceasta am discutat cu cei care gestioneaza aceasta chestiune in minister, cu domnul Marcel Bolos (n.r. - responsabilul cu fondurile europene in Ministerul Transporturilor) si am cautat impreuna solutiile pentru a grabi atragerea fondurilor europene.

A doua prioritate este eliminarea pierderilor din companii. Avem mult prea multe companii in acest minister care produc pierderi, avem mult prea multe regii institutii care ar putea avea profit mult mai mare in conditiile nu s-ar mai fura, in conditiile in care managementul ar fi performant.

La absorbtia fondurilor europene suntem undeva la 11%, cum vedeti evolutia in acest domeniu pe proiectele finantate prin POS-T?

Avem aici doua etape. Etapa de pana la sfarsitul anului, cand trebuie contracta tot si apoi timing-ul decembrie 2015 cand trebuie sa fie terminate toate lucrarile si trasi toti banii. Voi face tot posibilul sa ma duc spre suta la suta, chiar daca acum ministerul sta cel mai prost din toate axele de finantare.

Putem avea in acest an un grad de absorbtie de 50%?

Daca nu putem avea spre 70 - 80% la contractare anul acesta inseamna ca nu mi-am facut treaba.

Sunt discutii in aceste zile cu privire la organigrama ministerelor. In noua organigrama a Ministerului cati secretari de stat veti avea?

Vor mai fi inca doi si vor fi trei secretari de stat. Veti vedea marti daca vor fi sau nu monocolori.

Cum veti aborda negocierile cu Fondul Monetar International, mai ales ca multe companii din transporturi sunt subiect de negociere?

Chiar acum m-am despartit de colegii din minister pe care i-am rugat sa imi faca un raport cu stadiul actual si termene precise de rezolvare a unor obiective pe care le am in plan. Eu consider ca anumite societati pot fi privatizate, anumite societati doar eficientizate.

Intentia mea este insa sa privatizam societatile doar atunci cand aceste devin interesante pentru piata. A privatiza o societate atunci cand ea este in faliment sau inregistreaza pierderi foarte mari este o greseala, o abordare nerecomandata de niciun manual de management si atunci astept sa vad o decizie finala din partea CSAT cu privire la privatizarea CFR Marfa.

Propunerea mea este ca aceasta societate sa nu fie privatizata decat intr-un procent de maximum 20%. Pana atunci doresc sa numim un management performant, un management privat la aceasta companie, sa o aducem sa joace corect, cinstit si in termenii concurentiali.

TAROM si CFR Calatori sunt si ele pe lista. Cum vedeti privatizarea acestor companii?

In ceea ce priveste TAROM, am discutat deja cu noul manager si cu cei din CA. Vreau sa vad planul de management si sper din toata inima sa se reduca progresiv pierderile care sunt de 50 de milioane de euro pe anul trecut si sa aducem societate sa fie interesanta pentru piata.

O vad privatizata intr-un procent de pana in 70 - 80%. Eu nu obisnuiesc sa inventez roata, ci sa cercetez ce au facut alte tari din jurul nostru, care au facut performanta in acest domenii si vreau sa va spun pentru toti cei care nu stiu aproape toate companiile aeriene din Europa sunt private si aproape toate tarile europene importante au companii de transport feroviar de marfa de stat, asa incat daca va veni FM-iul si va spune ca nu e corect sa ramane de stat CFR Marfa eu voi merge pana acolo incat o sa ii intreb pe fiecare din ce sunt si ii voi trimite sa vada cum este la ei in tara.

Si in cazul CFR Calatori vedeti o privatizare majoritara?

CFR Calatori trebuie sa fie privatizata, nu va putea fi o companie performanta pana nu va veni un operator puternic care sa aduca material rulant performant, mic consumator de combustibil care sa poata concura real pe piete.Asa consider ca este bine. Astept consultarile cu ceilalti colegi din Guvern, va trebui sa ma consult si cu primul ministru si voi lua o decizie.

Cum va fi reorganizata CNADNR si ce parte din companie va ramane la Ministerul Transporturilor?

CNADNR astazi este la departamentul marilor proiecte, iar intr-un termen care va fi decis de proceduri componenta drumurilor nationale din aceasta companie se va intoarce la Ministerul Transporturilor.

Exista un proiect pe care eu il agreez, acela ca Compania de Drumuri Nationale, va fi cu siguranta o companie, sa se ocupe de intretinerea si repararea drumurilor care va trebui sa fie acoperita din taxa de drum, iar Ministerul printr-o autoritate, directie publica din minister, se va ocupa de proiectele de infrastructura rutiera. Autoritatea de management este autorizata la Ministerul Transporturilor si aici ramane.

Proiectele incepute de Metrorex vor fi continuate, veti avea in buget fondurile necesare?

Pot sa va spun ca am promisiunea primului ministru si al ministrului de Finante ca vor fi alocati toti banii care vor putea fi cheltuiti pentru investitii la linia de metrou.

Exista deja o suma alocata, este de vreo patru ori mai mare decat anul trecut, chiar de sase ori mai mare. In conditiile in care vor fi cheltuiti acesti bani vor fi asigurate si celelalte fonduri pentru continuarea proiectelor.

Cand va incepe modernizarea Garii de Nord, planificata de atatia ani?

Vreau sa imi permiteti sa studiez bine aceasta chestiune. Este o investitie uriasa care trebuie facuta in primul rand respectand cu strictete legislatia romaneasca si europeana si, in al doilea rand, trebuie facuta tinand cont de cele mai bune conditii calitate - pret. De aceea in momentul in care voi avea solutia legala si eficienta pe masa va voi informa de urgenta.

Cum vor evolua lucrarile la Coridorul IV de transport feroviar?

Vreau ca in acest mandat sa finalizam peste 90% din coridorul IV Feroviar.

Veti acorda o mai mare atentie proiectelor feroviare?

Relu Fenechiu: Una din marile probleme cu care m-am confruntat a fost ca am investit 100 milioane de euro pentru modernizarea liniei ferate Bucuresti - Constanta, ar trebui sa facem doua ore si uneori si cinci ore din cauza furturilor masive din infrastructura feroviara, de componente.

Am vorbit cu primul ministru si a fost de acord sa asiguram paza acestei linii de cale ferata cu Jandarmeria. Printr-o ordonanta o sa fie declarata de importanta strategica si atunci Jandarmeria va asigura paza pe acest tronson, cel pe care avem cele mai multe proiecte.

Cum veti aborda programul de achizitie cu fonduri europene a unor utilaje de deszapezire?

Putem face acest program prin realocarea fondurilor europene se poate face cu acordul Comisiei. Daca vor ramane bani de pe anumite axe iau in calcul posibilitatea transferului lor de pe Axa 3, unde exista o componenta, cred ca este vorba de investitii pentru siguranta circulatiei, si unde am putea sa achizitionam aceste accesorii de deszapezire, accesorii si utilaje.

Ideea mea este sa luam un numar de freze puternice in urma unor solicitari facute de specialistii de la Directiile Regionale de Drumuri si Poduri /DRDP/-uri in conditii extreme, cate doua pe regiune.

Si de asemenea, am o propunere sa cumparam lame pentru deszapezire, sa facem niste contracte punctuale cu societati de constructii din zonele afectate, care au in dotare camioane cu tractiune integrala , le montam in fata un accesoriu unde sa poata fi prinsa aceasta lama. Apoi aceste camioane pot fi utilizate doar in perioadele in care nu fac fata utilajele din contractele de intretinere.

Azi se cere un numar de utilaje, pentru ca firmele care au contracte de deszapezire sa aiba un numar exact pentru care se plateste o chirie lunara, fie ca stau sau ca nu stau. Cu cat sunt mai scumpe, cu atat chiria lunara este mai mare.

Daca le cer companiilor sa aiba in cele 300 de statii de interventie din tara cate doua sau trei freze ca avem un cost urias de deszapezire si aceste freze sa nu mai fie folosite. Noi avem 10 - 20 de zile de viscol maxim si trebuie gasita solutia eficienta in care sa apelam la aceste firme pe care le platim cu ziua.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 2908 ori