România ar putea pierde fonduri europene pentru transporturi, arată Consiliul Concurenței. Ce soluții propun oficialii căilor ferate

Luni, 20 Noiembrie 2023, ora 23:14
0 citiri
România ar putea pierde fonduri europene pentru transporturi, arată Consiliul Concurenței. Ce soluții propun oficialii căilor ferate
CNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanţată. FOTO CFR Călători

Accesarea fondurilor europene trebuie să reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizării infrastructurii feroviare, în vederea creşterii siguranţei şi a calităţii serviciilor de transport de călători şi marfă pe calea ferată, se arată într-un studiu realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenţei. Potrivit acestuia, România ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, în condiţiile în care nu va atinge ţintele stabilite prin Pactul verde european şi Strategia UE pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă.

„Accesarea fondurilor europene trebuie să reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizării infrastructurii feroviare, în vederea creşterii siguranţei şi a calităţii serviciilor de transport de călători şi marfă pe calea ferată”, se arată în studiul realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenţei.

CNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanţată, ceea ce împiedică întreţinerea, repararea şi reînnoirea liniilor de cale ferată şi duce la creşterea restricţiilor de viteză şi la degradarea reţelei feroviare. Aceste probleme au un impact direct asupra siguranţei şi a timpului de transport pe calea ferată.

În acest context, este importantă recuperarea întârzierilor privind lucrările de întreţinere, reparare şi reînnoire şi este vitală alocarea fondurilor necesare pentru a se respecta graficele de realizare a acestor lucrări, prevăzute în documentele destinate dezvoltării sectorului feroviar.

În ce condiții ar putea România să piardă fonduri europene pentru transporturi

În plus, România ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, în condiţiile în care nu va atinge ţintele stabilite prin Pactul verde european şi Strategia UE pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă.

Astfel, CNSDF recomandă alocarea unui buget corespunzător pentru finanţarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii, pentru a încetini procesul de degradare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant. Rezultatele s-ar traduce prin creşterea calităţii serviciilor, a siguranţei circulaţiei pe calea ferată şi a competitivităţii transportului feroviar, în raport cu alte moduri de transport.

Ca urmare, CNSDF recomandă prioritizarea finanţării europene, pentru modernizarea reţelei feroviare din România.

Priorități în modernizarea transporturilor în România

Punctualitatea trenurilor de marfă s-ar putea îmbunătăţi prin realizarea de Centre de Management ale Traficului (CMT) zonale pe liniile cu trafic semnificativ, cum sunt coridoarele feroviare europene care străbat România. Mai mult, implementarea CMT zonale va stimula traficul multimodal de marfă din ţară, printr-o bună coordonare între administratorul infrastructurii feroviare şi operatorii terminalelor de marfă situate pe cele două coridoare europene, Rin – Dunăre şi Orient / Est – Mediteranean.

De asemenea, realizarea şi implementarea „Sistemului de telegestiune a energiei electrice” este importantă pentru dezvoltarea sectorului feroviar, întrucât va oferi posibilitatea operatorilor de transport feroviar de a selecta furnizorul de energie electrică pe baze concurenţiale. Astfel, necesarul de energie electrică de tracţiune va fi corect estimat, ceea ce va determina o reducere a costurilor de transport pe calea ferată.

În ceea ce priveşte infrastructura feroviară din Portul Constanţa, finalizarea lucrărilor de reparaţie şi deblocarea celor 47 de linii închise din cadrul portului vor fluidiza traficul şi vor reduce timpul de aşteptare al operatorilor de transport feroviar.

De asemenea, CNSDF recomandă stabilirea de reguli şi responsabilităţi clare în sarcina gestionarilor de infrastructură prin includerea indicatorilor de performanţă în contractele încheiate de CFR SA cu gestionarii de infrastructură, verificarea îndeplinirii acestora şi a modului în care au fost cheltuite sumele încasate de către gestionari din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare.

...citeste mai departe despre "România ar putea pierde fonduri europene pentru transporturi, arată Consiliul Concurenței. Ce soluții propun oficialii căilor ferate" pe Ziare.com

Patru oferte pentru supravegherea lucrărilor la un important segment din Autostrada A1. Ultimele două licitații pentru contractul de 85 de milioane de lei au fost anulate
Patru oferte pentru supravegherea lucrărilor la un important segment din Autostrada A1. Ultimele două licitații pentru contractul de 85 de milioane de lei au fost anulate
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a primit patru oferte pentru contractul de supervizare a lucrărilor de la secțiunea Tigveni-Curtea de Argeș a...
Planul României de a reduce deficitul, aprobat de UE. Ministru: „Putem investi 450 de miliarde de lei în următorii trei ani”
Planul României de a reduce deficitul, aprobat de UE. Ministru: „Putem investi 450 de miliarde de lei în următorii trei ani”
Miniștri de economie și finanțe din statele membre ale UE au aprobat marți, 21 ianuarie, planul bugetar-structural al României, a anunțat Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și...
#fonduri europene, #fonduri europene Romania, #infrastructura, #infrastructura Romania dezvoltare, #infrastructura feroviara, #cai ferate, #Portul Constanta , #Stiri Macroeconomie

Curs valutar

1 EUR = 4.9768 RON

0.0004

1 USD = 4.7609 RON

-0.0465
  1. 900.000 de români loviți într-o țară vestică: Cea mai mare criză din ultimii 80 de ani, valuri de concedieri
  2. Acum este evident pentru toată lumea că România este în faliment, susține Florin Cîțu. Ce instituții sunt vinovate de acest "genocid economic"
  3. De la București la Chișinău, pe autostradă. Când va fi posibilă "minunea": "Lucrările vor demara la începutul lunii februarie"
  4. Europa în fața unei crize profunde. Avertismentul unui antreprenor român: „Dacă până acum Europa era în disputa cu Rusia, acum SUA vor începe o confruntare cu UE”
  5. Cea mai recentă măsură de pe masa Guvernului Ciolacu, o „bombă cu ceas". Un cunoscut economist român pune „tunurile" pe alianța PSD+PNL+UDMR: „Scamatorie fiscală, demnă de o țară din lumea a treia"
  6. O firmă din China își închide fabrica din România și concediază aproape 500 de oameni. Chinezii începuseră producția de doar trei ani, cu ajutor financiar de la statul român
  7. Lovitură primită de Trump chiar în prima zi de la inaugurare. O principală sursă a averii lui este în picaj
  8. Companiile de stat care riscă să fie închise. Marcel Ciolacu, ultimatum pentru firmele care ies pe roșu
  9. Donald Trump începe războiul comercial cu Uniunea Europeană. "UE este foarte rea pentru noi. Ne tratează foarte rău"
  10. Bulgaria a atins linia de finiș înaintea României. Cum a reușit: aderarea la euro, inflație scăzută, datorii mici și deficit ușor de gestionat