Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum au crescut fondurile europene competitivitatea infractionala

Cum au crescut fondurile europene competitivitatea infractionala


Incalcarea regulilor de achizitii publice, inselaciunea, falsul si uzul de fals sunt printre cele mai intalnite infractiuni savarsite de beneficiarii de fonduri europene. Cu asa palmares, nu e de mirare ca reprezentantii UE se mai gandesc pana in toamna daca vor debloca banii pentru Competitivitate, dedicati mediului de afaceri.

Reprezentantii Comisiei Europene vor veni in Romania in luna septembrie pentru o misiune de audit care vizeaza Programul Sectorial Operational Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE). In urma controlului, se va decide daca programul, presuspendat in toamna anului trecut, va fi suspendat sau deblocat. Practic, de un an, CE nu mai face plati prin program, tara noastra riscand sa piarda 1, 26 de miliarde de euro.

"Au fost probleme legate de unele companii care au fost implicate, din pacate, pe tot ceea ce inseamna circuit al banului european, si anume de la pregatirea de proiecte, evaluarea selectiei si verificarea de cheltuieli, ceea ce nu se poate accepta in sistemul de fonduri publice. Desigur, acest lucru s-a eliminat, structurile statului avizate au facut deja verificari in acest sens, iar unele dintre situatii au fost trimise catre solutionare mai departe, la DNA si nu numai. Am curatat, sa spunem, sistemul din acest punct de vedere si speram ca in viitor sa nu se mai intample", a declarat la inceputul lunii, Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene.

Creativitatea beneficiarilor care au vrut sa insele sistemul este remarcabila, oferind suficiente motive de ingrijorare inspectorilor europeni. Totusi, o parte dintre beneficiarii care au savarsit infractiuni au ingrosat teancurile de dosare de la DNA.

ADR Sud Muntenia, care are calitate de Organism Intermediar pentru POS CCE din martie, a publicat cateva studii de caz cu cele mai intalnite tipuri de infractiuni pe bani europeni. Documentul se bazeaza pe informatii furnizate de Departamentul de Lupta Antifrauda (DLAF) si evidentiaza faptul ca achizitiile publice incorecte, falsul in acte si inselaciunea reprezinta punctele fierbinti ale proictelor europene.

Nereguli in procedura de achizitii publice

Conform cererii de finantare, depusa electronic de catre firma cu nume generic SC M SA la OI, societatea in cauza a aplicat pentru obtinerea unei asistente financiare nerambursabile pentru un proiect cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), prin POSCCE.

Autoritatea de Management a acordat o finantare nerambursabila de 6.000.000 RON (60% din valoarea totala eligibila a proiectului) reprezentand 4.980.000 RON (valoare eligibila nerambursabila din FEDR) si 1.020.000 RON (valoare nerambursabila din bugetul national).

Echipa de control a constatat ca nu au fost respectate etapele procedurii de achizitie, intrucat nu a fost elaborata documentatia de atribuire, nu a publicat anuntul de intentie intr-un ziar national/local si nu a transmis invitatii de participare la cel putin 3 potentiali ofertanti si ca achizitiile pentru realizarea primului obiectiv s-au facut prin atribuire directa.

Salarii "umflate"

Tot in cazul firmei SC M SA, se atesta nereal faptul ca directorul de proiect, specialist din strainatate, a fost prezent in institutia gazda pentru implementarea proiectului corespunzator normei de timp pentru care a fost angajat, desi in perioada respectiva acesta nu era prezent in tara.

Astfel, depunerea pontajului aferent perioadei respective, prin care se atesta orele de lucru ale directorului de proiect pentru implementarea proiectului corespunzator normei de timp pentru care a fost angajat, in vederea justificarii si autorizarii cheltuielilor de personal printre care si cele cu numitul director de proiect, in valoare de 45.000 RON, poate intruni elementele constitutive ale infractiunii de tentativa de obtinere pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene.

Vechi la pret de nou

O alta companie a cumparat utilaje second hand (interzis in proiectele pe fonduri europene), prezentandu-le ca fiind noi.

Inspectorii au constatat insa, in cadrul unei vizite de control, ca utilajele achizitionate sunt vechi, provin de la aceeasi societate si au fost achizitionate la suprapret, prin vanzari succesive ale aceluiasi utilaj, atat ca piese componente, cat si ca utilaj asamblat, pentru acestea fiind prezentate documente inexacte sau falsificate.

Constatarile au fost transmise catre DNA in vederea efectuarii de cercetari privind savarsirea infractiunilor prevazute la art. 20 Cod Penal raportat la art. 181 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare.

Coruptie si inselaciune

Beneficiarul SC V SRL a depus o cerere de finantare, pentru un proiect estimat la 1.000.000 RON, pentru modernizarea si diversificarea productiei, atat din punct de vedere calitativ cat si cantitativ, astfel incat sa se poata crea premisele dezvoltarii unor schimburi comerciale cu alte state.

Compania SC X SRL a castigat licitatia pentru oferirea de servicii publicitare si a emis doua facturi in valoare de 300.000 RON. Din analiza extraselor de cont a rezultat ca, dupa ce furnizorul declarat castigator a incasat de la beneficiar contravaoarea serviciilor prestate, in aceeasi perioada de timp, acesta a transferat din acelasi cont sume de bani in valoare totala de 300.000 RON, catre SC V1 SRL, societate al carei asociat si administrator este acelasi cu cel al SC V SRL. Conform acestor extrase de cont, sumele de bani transferate au ca justificare de plata, existenta unor servicii de consultanta.

Din verificari a rezultat ca societatea comerciala in cauza a fost identificata si desemnata de catre beneficiar, fara a respecta prevederile legale.

Totodata, pentru serviciile prestate a fost emisa o factura in valoare de aproximativ 300.000 RON. In urma analizei documentare a rezultat ca, in realitate, au fost efectuate cheltuieli in suma de 40.000 RON.

Fapta administratorului SC V SRL, de a atasa la cererea de plata documente financiare prin care a atestat in mod nereal sume de bani cheltuite cu ocazia derularii misiunii economice, precum si omisiunea de a furniza Autoritatii Contractante date privind sumele de bani cheltuite, ambele actiuni avand ca scop obtinerea pe nedrept a unor sume de bani din bugetul comunitatii europene, poate intruni elementele constitutive ale tentativei la infractiunea de coruptie si inselaciune.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1871 ori