Dupa intrarea Slovaciei in zona euro, in ianuarie 2008, extinderea blocului comunitar va lua, cel mai probabil, o pauza indelungata, din cauza crizei economice care a inasprit conditiile de trecere la euro, arata un studiu realizat de Reuters, preluat de NewsIn.
Iata situatia actuala a tarilor din acest spatiu, in ceea ce priveste planurile de intrare in zona euro, clasificarea fiind facuta dupa marimea produsului intern brut (PIB).Deficitul bugetar al Poloniei va atinge anul acesta 6,6% din PIB, potrivit Comisiei Europene, peste limita superioara impusa prin Tratatul de la Maastricht, de 3%. Guvernul se asteapta anul acesta la un deficit de 4,6%.
Totodata, Polonia nu a reusit sa intruneasca conditiile impuse prin acelasi tratat nici in ceea ce priveste inflatia, care atinsese in mai o rata anuala de 3,6%, peste obiectivul bancii centrale de 2,5%. Totusi, datoriile publice ale Poloniei se mentin sub limita de 60% din PIB, impusa prin Tratat.
Cehia
Guvernul ceh este condus de un cabinet interimar care nu prevede intrarea in zona euro pana dupa 2015, iar alegerile din octombrie nu vor schimba, cel mai probabil, aceasta perspectiva. Niciunul dintre cele principalele partide politice nu pune prea mare pret pe euro la ora actuala.
Partidul Civic Democrat de dreapta, care a condus ultimul guvern, a anuntat ca vrea ca Cehia sa intre in zona euro, dar numai atunci cand economia va fi suficient de convergenta cu regiunea, pentru ca pasul sa fie benefic.
In acelasi timp, Partidul Social Democrat a dorit o intrare cat mai rapida in zona euro, dar acum anunta ca, din cauza crizei, adoptatea euro este o problema lasaa pe plan secundar, pentru ca guvernul are nevoie imediata sa creasca cheltuielile pentru sprijinirea cresterii economice.
Cehia nu va putea sa tempereze deficitul bugetar major sub limita de 3% din PIB cel putinpana in 2012 si nu a intrat in anticamera zonei euro. Totusi, Cehia poate intruni criteriile in ceea ce priveste datoriile guvernamentale, inflatia si rata de schimb.
Romania
Romania vrea sa intre in zona euro in 2014, ceea ce i-ar permite statului sa foloseasca moneda unica incepand cu 2015. Statul vrea sa intre in mecanismul ERM-2 in 2012. Aceste planuri nu au fost schimbate de ultimele dezvoltari macroeconomice.
Noul membru al Uniunii Europene (UE) intampina probleme in temperarea deficitului bugetar sub plafonul impus prin Tratatul de la Maastricht pana in 2011, de la peste 5% in 2008. O adevarata problema pentru Romania o reprezinta si inflatia, in ciuda scaderii cererii din cauza crizei globale.
Unii analisti sunt de parere Romania s-ar putea confrunta cu probleme si in ceea ce priveste limita impusa pentru rata dobanzii, din cauza inflatiei care ar putea creste o data cu revenirea economica. Multi economisti sunt de parere ca intrarea Romaniei in zona euro va fi decalata cu cel putin un an din cauza problemelor in atingerea limitelor.
Ungaria
Ungaria vrea sa intre in zona euro "cat mai curand posibil", dar nu intruneste niciun criteriu din cauza politicilor fiscale relaxate conduse intre 2002 si 2006 si a reformelor insuficiente. Inaintea izbucnirii crizei financiare, jucatorii de pe piata estimau ca Ungaria va intra in zona euro in 2013-2014, cel mai devreme. Acum, statul ar putea adopta euro in 2014.
Guvernul Ungariei nu are niciun termen oficial pentru intrarea in zona euro.
Bulgaria s-a confrunta cu o inflatie de peste 10% in ultimii doi ani, care s-ar putea tempera la aproximativ 3% la finalul lui 2009. De asemenea, deficitul major de cont curent a afectat obiectivele Sofiei in ceea ce priveste intrarea in anticamera zonei euro.
Statul nu are niciun obiectiv in ceea ce priveste intrarea in zona euro.
Statele Baltice
Fostele state sovietice Letonia, Lituania si Estonia au trebuit sa amane planurile ambitioase de adoptare a euro dupa ce economiile lor au fost afectate de criza financiara, intrand in recesiune. Toate trei raman foarte vulnerabile si se confrunta cu probleme in ceea ce priveste revenirea cresterii, in timp ce finantele sunt controlate.
Letonia a recurs la ajutor international pentru stabilizarea bugetului si a aprobat la mijocul lunii iunie reduceri drastice ale cheltuielilor, dar si-a mentinut rata de schimb a monedei nationale, fixata in functie de ERM-2 pentru sustinerea planurilor de adoptarea a euro.
Lituania a facut reduceri bugetare pentru controlarea deficitului, dar in ciuda acestora, anul acesta deficitul este estimat intre 5 si 7% din PIB, sub limita impusa.
Estonia a redus, la randul sau, cheltuielile bugetare de anul acesta, dar banca centrala a anuntat la mijlocul lunii iunie ca acestea trebuie reduse si mai puternic pentru mentinerea deficitului sub 3% in 2009 si 2010.
Estonia vrea sa adopte euro pe 1 ianuarie 2011, in timp ce Letonia tinteste spre 2013. Lituania nu a formulat o tinta anume, dar guvernul vrea sa intruneasca toate criteriile impuse prin Tratatului de la Maastricht pana in 2011, pentru ca mai apoi sa adopte moneda europeana in 2012 sau 2013.