Germania impiedica rezolvarea problemelor din zona euro

Vineri, 12 Martie 2010, ora 09:34
1290 citiri
Germania impiedica rezolvarea problemelor din zona euro

De la fondarea republicii federale, Germania a avut doua obiective strategice: un sistem financiar sanatos si integrarea europeana. Moneda euro este reprezentarea fizica a acestor obiective, care, in prezent, au intrat in conflict unul cu altul.

Care ar fi decizia corecta: sa ii ajuti pe cei care au gresit, accentuand coeziunea zonei euro, dar punand in pericol stabilitatea monetara? Sau sa ii lasi sa intre in incapacitate de plata, intarind stabilitatea monetara, dar slabind uniunea? Inainte de a exista o unica moneda, Germania putea evita aceasta dilema: tarile necompetitive pur si simplu isi devalorizau moneda.

Din pacate, crede analistul Martin Wolf, intr-un comentariu pentru Financial Times, Germania crede ca raspunsul corect este ca fiecare tara sa devina o tara similara ei. Insa Germania poate fi Germania - adica o economie cu disciplina fiscala, cerere interna destul de slaba si exporturi uriase - tocmai pentru alte tari nu sunt asa.

Ideea ca tarile aflate in dificultate se afla in aceasta situatie din propria vina este usor de acceptat, mai ales in cazul Greciei. Potrivit ultimelor date de la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) arata ca datoriile publice erau de 115% din PIB, anul trecut, iar deficitul de 12,7% din PIB.

FMI sau FME?

Astfel, acesta este un caz clasic pentru Fondul Monetar International. In mod normal, FMI ar oferi lichiditati, in schimbul unor masuri fiscale aspre. Totusi, guvernul german se opune interventiei unei institutii din afara UE pentru a impune conditii unei tari care isi imparte finantele cu Germania.

In schimb, oficialii germani sugereaza crearea unui Fond Monetar European, care ar indeplini acelasi rol.

In plus, nemtii vor sa impuna si penalizari, cum ar fi suspendarea fondurilor europene tarilor care nu au disciplina fiscala, suspendarea dreptului de vot in sedintele ministeriale si chiar scoaterea in afara zonei euro. O idee mai putin controversata este acordarea unor amenzi deja existente in pactul de stabilitate si crestere al UE.

Infiintarea FME ar necesita un nou tratat, la fel si excluderea din institutiile din zona euro (desi o tara nu poate fi oprita sa foloseasca moneda in sine). Iar penalizarea tarilor aflate in dificultate financiara s-a dovedit ineficienta in trecut. Astazi, majoritatea statelor membre ar trebui amendate, daca s-ar aplica aceasta masura.

Nu dati vina pe indisciplina fiscala

Exista o problema si mai importanta: notiunea ca marea amenintare este indisciplina fiscala. Excesele fiscale din prezent nu sunt rezultatul indisciplinei fiscale, ci a indisciplinei private.

Raportul dintre veniturile si cheltuielile din zona privata, guvernamentala si sectoarele straine trebuie sa fie zero. In 2006, insa, Germania, Olanda si Austria aveau surplusuri private imense, raportate de PIB, in timp ce sectoarele private din Portugalia, Irlanda, Grecia si Spania aveau deficite mari.

Asfel, parea ca exista un control: Irlanda si Spania chiar aveau surplusuri fiscale, in timp ce surplusurile din Germania si Olanda erau afectate de iesirea capitalului din tarile respective. Per total, se observa un dezechilibru privat, dar si iluzia unei stabilitati, tarile respectand, mai mult sau mai putin, conditiile UE.

Apoi a lovit criza, iar sectorul privat s-a restrans masiv. Pana in 2009, sectorul privat din toate statele membre avea surplusuri, deci toate erau ca Germania. Insa unele aveau si deficite bugetare imense. In Irlanda si Spania, de exemplu, situatia este dramatica. Pe termen scrut, este imposibil sa modifici bilanturile externe rapid, mai ales cand nu exista cerere pe pietele interne din tarile cu surplusuri.

Germania trebuie sa se schimbe

Acum, Germania insista ca fiecare tara sa-si elimine deficitele fiscale cat de repede posibil. Dar acest lucru se poate intampla doar daca se imbunatateste situatia conturilor curente sau daca bilanturile private se deterioreaza. In ultimul caz, ar trebui sa se reia cheltuielile bazate pe creditare.

Insa, daca se alege primul caz, sunt doua optiuni: sa se deterioreze conturile curente din alte tari din zona euro sau intreaga zona sa adopte strategia surplusurilor.

Practic, rezultatul unor astfel de operatiuni fiscale ar fi o incetinire a economiilor cu deficite mari, pe termen lung, avand in vedere lipsa competitivitatii din aceste tari si cererea scazuta pe celelalte piete. Iar, daca populatia tarilor respective nu va fi de acord cu aceste masuri, ar exista si problema unor tulburari de ordin politic.

Altfel spus, din cauza surplusurilor din sectorul privat si contul curent al Germaniei, celelalte tari din zona euro nu au cum sa-si elimine deficitele fiscale, decat daca sunt pregatite sa traiasca in criza timp de multi ani.

Problema ar putea fi rezolvata prin trecerea surplusurilor in plan extern, insa acest lucru ar fi extrem de dificil de explicat partenerilor la nivel global. O alta solutie ar fi o politica monetara expansionista a Bancii Centrale Europene, care a reusit sa majoreze cheltuielile in tarile cu surplus si a ridicat inflatia Germaniei cu mult peste media din zona euro.

Germania este intr-o capcana pe care si-a intins-o singura, crede analistul Martin Wolf. Vrea ca vecinii sai sa-i semene, insa acest lucru nu este posibil.

Acum, cand "balonul" sectorului privat a explodat, ar putea exista un dezastru fiscal. Pentru ca zona euro sa devina mai asemanatoare Germaniei, Germania in sine trebuie sa fie mai putin ca ea insasi.

 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#cheltuieli, #euro, #germania, #probleme, #rezolvare, #zona , #stiri FMI