FMI: Daca agitatia politica va continua, reducem perspectivele economice

Marti, 14 August 2012, ora 09:25
2538 citiri
FMI: Daca agitatia politica va continua, reducem perspectivele economice

Pretul gazelor va creste cu 5% din septembrie, iar reducerea cotei de 24% a TVA este posibila doar prin marirea bazei de impozitare si printr-o eficienta mai mare la colectare. Chiar si in aceste conditii, obiectivele macroeconomice pot fi atinse, doar daca inceteaza agitatia politica. Citeste in continuare care sunt concluziile misiunii FMI in Romania.

Erik de Vrijer, seful misiunii FMI in Romania:

Tarom si CFR - de ce este nevoie de privatizare? Guvernul trebuie sa aduca aceste companii pe bursele de privatizare si cred ca a oferta publica secundara pentru Tarom - 20% din actiuni si pachetul majoritar CFR Marfa raman o prioritate pentru acest an. In acest moment, nu este foarte usor sa vinzi o companie aeriana, este greu sa gasim un partener care sa investeasca in Tarom, dar se vor face eforturi in acest sens

- Urmatoarea misiune a FMI va avea loc la putin timp dupa alegerile parlamentare. In plus, vom mai face vizite scurte, pentru a ne mentione relatiile foarte bune, pe care le avem cu Guvernul, dar nu vor fi evaluari

- Impactul cursului de schimb asupra inflatiei: intervalul de timp este de un trimestru, din momentul in care deprecierea mondei nationale afecteaza pretul, cererea interna, puterea de cumparare a consumatorilor, dar, in mod gradual, va impiedica bancile sa ofere credite pt investitii noi. Factor care contribuie la diminuarea activitatii economice - deprecierea temporara, efect pe scurta durata.

- Importanta anularii sau renegocierii contractelor bilaterale ale Hidroelectrica: trebuie sa fie transparente, in ceea ce priveste vanzarea de electricitate prin platforma OPCOM, un pas important. Insolventa este o actiune foarte drastica si are implicatii si asupra sectorului bancar, si asupra mediului de afaceri per ansamblu. Daca intreprinderile intra in insolventa, se creeaza incertitudine si impredictibilitae. Speram ca procedurile de insolventa vor fi finalizate intr-o maniera potrivita si intr-un timp cat mai scurt

- Daca Romania nu reduce cheltuielile bugetare, ce se intampla? In acest moment nu avem nici un motiv sa ne gandim ca Guvernul nu va fi capabil sa mentina sub control cheltuielile. Ne-am pus de acord asupra unei foi de parcurs in semestrul doi. Sunt increzator in capacitatea Guvernului si a ministrului de Finante, de a mentine bugetul pe drumul cel bun

- Guvernul intentioneaza sa mentina cota unica. Exista o constrangere asupra bugetului, vor fi luate masuri care vor reduce cheltuielile, altfel deficitul va creste

- Privatizarea Transgaz, Oltchim reprezinta conditii necesare pentru inmanarea catre board-ul FMI a scrisorii de intentie. Guvernul trebuie sa arate ca este serios in ceea ce priveste implementarea programului. Este linia pe care Guvernul trebuie sa mearga, sa ne arate ca este hotarat in implementarea politicilor economice. Guvermul poate controla cine va fi consultantul, dar nu cine sunt cumparatorii. Prioritatea este alegerea consultantului, nu neaparat vanzarea, aceasta poate aparea mai tarziu

- Context politic: ce plan B are FMI daca nu inceteaza agitatia politica? Speram ca agitatia nu va mai continua, iar daca se va intampla astfel va trebui sa reducem perspectivele macroeconomice. Presupunem ca situatia politica se va normaliza foiarte curand

- Pachetul de masuri fiscale si intarire a politicilor nu indica acum nevoia de a lua bani din acordul preliminar. Poate in viitor va fi nevoie de acest lucru, dar acum nu

- Arieratele Guvernului - se va emite o ordonanta, care va permite autoritatilor locale sa foloseasca resursele financiare folosite pana acum numai pentru cofinantare, iar administratia centrala va plati arieratele autoritatilor locale, prin folosirea banilor din taxe

- Cu seceta care exista in prezent, ce afecteaza micii fermieri, nu este foarte limpede cum reducerea TVA ii va afecta pe acestia. Este mai bine sa se ofere o subventie decat sa se reduca taxarea. Reducerea TVA ar fragmenta sistemul de TVA.

- Noi credem ca rata actuala de 24% a TVA este ridicata deja si nu ar trebui marita. Daca ne uitam la veniturile din TVA per ansamblu, eficienta este scazuta. Exista si rate mai mici si scutiri: aceste exceptii fac ca ce se colecteaza sa fie mai redus cu 50%, fata de valoarea absoluta care s-ar putea obtine. Exista spatiu de a obtine mai multe venituri din TVA, trebuie luata in considerare marirea bazei de aplicare a TVA. Sunt unele companii care doar primesc TVA, dar nu fac plati. Daca se inchid aceste portite de scapare si TVA-ul se colecteaza amai eficient, poate chiar putem reduce cota de 24%. Pentru taxe, este mai bine sa fie o rata mai mica si toata lumea sa plateasca.

- Calendarul de liberalizare pentru preturile gazelor si electricitatii nu a fost devansat, ne-am pus de acord cu Guvernul pentru aceste date si calendarul ramane asa cum a fost stabilit. In ultimii ani, a existat un mecanism in Romania: daca costul de productie creste, se reflecta in preturile de retail, rezulta o intarziere in ajustarea preturilor la gaze. Preturile la gaze trebuie aliniate

- Cresterea economica: 0,9% prognoza FMI, Guvern 1,2% - cresterea pe termen scurt este dificil de estimat. Suntem convinsi ca tintele fiscale vor fi respectate la sfarsitul anului, daca masurile fiscale vor fi implementate asa cum autoritatile si FMI au decis acum

- In ceea ce priveste cursul de schimb, ne-am uitat la evolutia reala a ratei de schimb. Proiectiile FMI indica o crestere mai mica pe termen mediu, iar aceste metode de stabilizare a cursului de schimb nu sunt foarte exacte. Am folosit mai multe metode, am ajuns la concluzia ca rata de schimb reala este aproape de echilibru. Pentru mine, este limpede ca, daca ne uitam la cursul de schimb actual, mai exista loc pentru o apreciere a leului in viitor.

- Privind in ansamblu, putem spune ca increderea a fost afectata, nu doar in Romania, dar si in zona euro. Exista mai putine intrari de capital, investitiile vor creste mai lent, exista o cerere redusa pentru credite bancare, exista seceta in agricultura. Toate acestea, au dus la revizuirea prognozelor de crestere

- Inflatia este mai mare decat am anticipat noi. Daca punem impreuna PIB si factorul deflationist, per ansamblu produsul intern brut nu va fi foarte afectat

- Probleme piata muncii: somajul ridicat in randul tinerilor si angajarea redusa a persoanelor in varsta. Remedierea: cautarea unor masuri de catre FMI si Guvern pentru cresterea ratei ridicate a locurilor de munca

- Privatizarea intreprinderilor publice trebuie urgentata. FMI nu are o preconceptie despre privatizare. Privatizarea este foarte utila pentru unele unitati, pentru ca presupune un transfer de energie si capital

- In sectorul transporturilor, eforturi majore sunt necesare pentru imbunatatirea investitiilor publice. Retelele de cale ferata si drumuri, sectoare dominate de intreprinderi de stat care nu functioneaza foarte bine, au pierderi, povara pentru economie. Este important sa se introduca managementul profesionist, fara numiri politice, sa se creasca transparenta, sa se publice in mod regulat rapoarte despre eficienta acestor intreprinderi publice. Trebuie acordate subventii pentru intreprinderile cu pierderi mari in fiecare luna

- Exista progrese inregistrate in reforma sectorului energetic, indispensabile pentru a potenta cresterea pe termen lung. Sectorul energetic ar trebuie sa fie profitabil, motorul de crestere al Guvenului

- Cum sa ajungem la o crestere mai ridicata si sa fie create locuri de munca? Desi au fost luate unele masuri importante, ca reforma pensiilor si a pietei muncii, codul muncii, codul ppentru Dialog social, Romania ramane un pic in urma altor tari din Europa

- E important sa ai un mediu de afaceri predictibil si stabil, pentru atragerea de investitii

- Suntem bucurosi sa vedem ca in sectorul financiar, afectat de lipsa de profitabilitate, baza de capital ramane puternica, chiar daca imprumuturile neperformante cresc. Provizioanele sunt de asemenea mari, ceea ce va necesita mentinerea unui sistem bancar sanatos si stabil.

- Am discutat situatia legata de politicile monetare si sectorul financiare. BNR a tintit inflatia cu succes in ultimii ani. E important ca politica monetara prudenta sa continue. BNR trebuie sa ramana atenta asupra starii economiei si sectorului bancar. O rata de depreciere prea rapida, per total, nu ar avea efecte benefice asupra economiei

- In sectorul Sanatatii, Romania chletuieste sume relativ mici din bani, fata de alte tari europene, insa banii nu sunt cheltuiti eficient

- In investitiile publice vedem o problema, multe proiecte sunt demarate, putine sunt finalizate. Am convenit cu domnul ministru al Finantelor sa facem un inventar al proiectelor de investitii intreprinse de autoritatile locale si centrale pentru a selecta acele proiecte care reprezinta intr-adevar o prioritate, pentru a se acorda resursele pentru a fi finalizate. E mai bine sa faci 10 lucruri bune, decat 200 de lucruri pe jumatate si sa risipesti bani cu ele

- Noi credem ca e momentul sa se organizeze o imbunatatire drastica in capacitatea Romaniei de a dobandi fondurile europene. Inseamna coordonare intre toate ministerele, mai degraba decat sa avem fiecare minister in parte care sa isi rezolve singur propriile proiecte

- Unele baze de impozitare sunt realmente mici si exista spatiu pentru a creste eficienta TVA. Exista spatiu in anii urmatori sa devina mai realista

- A existat o crestere a arieratelor foarte legata de alegerile locale. Am convenit asupra unor masuri pentru cresterea disciplinei la nivelul autoritatilor locale

- Este de asemenea important sa se mentina o disciplina stricta in cheltuirea banilor publici, sa nu existe cheltuieli suplimentare pana la alegerile din toamna

- Deficitul de cont curent se va ingusta, ceea ce inseamna intrari de capital mai mici.

- Pentru anul acesta, estimam o crestere econmica in jur de 1%, prognoza exacta fiind e 0,9%, recuperarea afectiva incepand in 2013.

- Am vrut sa ne asiguram ca stabilitatea macroeconomica ramane in parametrii agreati si sa redresam economia. Perceptia ridicata aasupra riscului inseamna costuri de finantare mai mari si un curs mai mare.

- Romania este vulnerabila la criza economica, ce este contagioasa, de altfel. E important ca autoritatile sa se orienteze catre masurile macroeconomice;

Ministerul Finantelor Publice si Fondul Monetar International au finalizat sambata Scrisoarea de intentie si Memorandumul de intelegere, documentele care concretizeaza negocierile care au avut loc in cadrul celei de-a sasea evaluari a acordului dintre FMI si Romania.

In cadrul negocierilor cu FMI, in plan fiscal institutia financiara internationala a agreat plata TVA la incasare si pachetul de masuri privind stimularea crearii de locuri de munca, care vizeaza reducerea CAS pentru firmele care angajeaza someri sub 25 de ani sau peste 55 de ani si cresterea deductibilitatii cheltuielilor de cercetare - dezvoltare ale agentilor economici.

Negocierile cu FMI, un succes pentru Romania?

Totodata, rectificarea bugetara a fost agreata cu Fondul Monetar International (FMI) si prevede a doua treapta de majorare a salariilor bugetarilor, cu 7,4% incepand cu luna decembrie.

Potrivit ministrului Finantelor, Florin Georgescu, in sectorul public nu vor fi reduceri de personal. Cresterea economica pentru 2012 va fi in jurul a 1,2%, inflatia decembrie-decembrie va fi de 3,5%, iar deficitul bugetar se deplaseaza de la 1,85% la 2,2% din PIB, asa cum s-a convenit deja la runda precedenta de negocieri.

Pe de alta parte, termenele pentru privatizari si listari au fost decalate.

In cadrul actualei misiuni s-a convenit si amanarea introducerii coplatii in sistemul de sanatate.

A sasea misiune de evaluare a Fondului Monetar International /FMI/ pentru acordul preventiv cu Romania a inceput in 31 iulie la Bucuresti.

Vizita FMI s-a desfasurat in acelasi timp cu cea a delegatiilor Comisiei Europene si Bancii Mondiale.

Acordul dintre Romania si FMI a inceput la 31 martie 2011 si este unul de tip preventiv, ridicandu-se la 3,1 miliarde DST (3,6 miliarde de euro), reprezentand aproximativ 300% din cota pe care Romania o are la Fond.

OMV Petrom va livra dividende de 2,6 miliarde lei din profitul net de anul trecut. Ce randament au avut acțiunile producătorului de petrol la BVB
OMV Petrom va livra dividende de 2,6 miliarde lei din profitul net de anul trecut. Ce randament au avut acțiunile producătorului de petrol la BVB
OMV Petrom a informat piaţa de capital că adunarea generală ordinară a acţionarilor societăţii a decis pe 24 aprilie distribuirea unui dividend brut de 0,0414 lei pe acţiune din profitul...
Bursa de Valori Bucureşti distribuie acţionarilor dividende de 12,5 milioane de lei pe 2023. Cum a crescut valoarea acțiunilor BVB în ultimul an
Bursa de Valori Bucureşti distribuie acţionarilor dividende de 12,5 milioane de lei pe 2023. Cum a crescut valoarea acțiunilor BVB în ultimul an
Bursa de Valori Bucureşti (BVB), operatorul pieţei de capital din România, a anunţat că acţionarii societăţii au aprobat miercuri, 24 aprilie distribuirea unor dividende de 12,5 milioane de...
#concluzii fmi, #concluzii misiune FMI, #evaluare fmi, #conferinta de presa FMI , #Acord FMI