Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Marca si tehnologia vand televizorul

Marca si tehnologia vand televizorul

Romanul alege in continuare in functie de pret, dar acesta nu este criteriul decisiv in achizitie. Posibilitatea de a testa produsul il convinge. Puterea de cumparare il face pe roman mai sofisticat: se uita la marca

produsului, la detaliile tehnice si se asteapta ca vanzatorul sa fie

"la inaltime".

Intrati intr-un magazin de electronice si electrocasnice cu o idee

vaga despre ceea ce ar vrea sa cumpere, cei mai multi dintre romani

sunt interesati in primul rand sa vada cum arata produsul, eventual sa

il testeze, si abia apoi intreaba de pret, potrivit datelor furnizate

de retaileri.

"Apreciez ca 75% din decizia de cumparare este luata in momentul in

care magazinul ii ofera clientului posibilitatea de a vedea si testa

orice produs care il intereseaza. O suprafata mare de expunere si

pregatirea vanzatorilor sunt esentiale", potrivit lui Dragos Simion,

presedintele consiliului de administratie al retailerului Flamingo.

Comportamentul consumatorului roman in fata raftului de electronice s-a

schimbat asadar semnificativ fata de anii trecuti. "Produsele de pret

mic continua sa fie cele mai vandute. Insa creste accelerat zona

produselor de pret mediu, in special in segmentul IT&C. Iar atentia

clientului se muta catre alte aspecte", a apreciat Simion.

Pretul conteaza, dar nu la fel de mult ca in trecut, considera Dan Ostahie, proprietarul lanturilor Altex si Media Galaxy.

"Cele mai importante detalii pe care le cauta consumatorul roman la

produsele IT sunt marca produsului si tehnologia. La produsele albe

(electrocasnice, n.red.) conteaza functionalitatea", subliniaza

Ostahie.

Prestatia vanzatorului face diferenta

Aspectul placut, dar mai ales promptitudinea si cunostintele celui

ce ii vinde un televizor, acestea sunt lucrurile pe care romanul le

apreciaza la vanzator si care il conving sa cumpere un produs.

Pentru ca tinerii pe care ii angajeaza nu au pregatirea necesara,

Flamingo investeste constant in programe de training. "Din pacate, la

putin timp dupa ce ii instruim, pleaca in banci sau la operatorii de

telefonie mobila, care au o rata de profit mai mare si isi permit sa

ofere salarii mai bune", explica managerul de la Flamingo.

Rata anuala de inlocuire a personalului este insa mai scazuta in

comertul cu electronice si electrocasnice decat in restul pietei de

retail.

"Am avut o perioada cu plecari frecvente in 2006, cand nici piata nu

mergea foarte bine. De atunci, rata de plecari se situeaza undeva la

20%", ne-a declarat proprietarul Altex si Media Galaxy, potrivit caruia

programele de instruire vizeaza in special intelegerea nevoilor

clientului. In lanturile internationale de magazine rata de plecari

este chiar si de 80% pe an.

Retailerii vor suprafete mari

In ultimii ani, strategiile de expansiune ale retailerilor au vizat

deschiderea magazinelor cu suprafata mare, de peste 500 de metri

patrati, in detrimentul celor de proximitate.

"Un magazin de mare suprafata iti da posibilitatea de a expune mai

multe produse. Clientul este mai relaxat si poate alege dintr-o gama

mult mai larga", este de parere Dan Ostahie, a carui afacere a incheiat

repozitionarea catre spatii mai largi.

Si Flamingo se apropie cu pasi repezi de finis: a inchis in primul

semestru al acestui an 18 magazine mici pentru a deschide alte cinci,

de peste 1.000 de metri patrati. "E mai rentabil asa. Magazinele de

electronice si electrocasnice devin magazine-destinatie, nu mai sunt

magazine de proximitate", a spus Dragos Simion.

Cresterea puterii de cumparare ii face pe romani mai sofisticati in

privinta produselor electronice si electrocasnice pe care le

achizitioneaza, sunt de parere cei doi manageri.

Cat valoreaza televizoarele si frigiderele pe care le cumparam

2007 1 mld. Euro

2008 1,2 mld. Euro

2009 1,35 mld. Euro

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1441 ori