Creditele facile, de tipul creditului doar cu buletinul introdus in urma cu cinci ani, i-au determinat pe romani sa nu se mai uite la costurile ridicate si sa faca imprumuturi direct in magazine. Afacerile cu produse bancare ale retailerilor de electronice si electrocasnice au inflorit in ultimul an: circa 30% dintre clienti fac credit direct in magazine, aceasta fiind cea mai mare pondere de pana acum.
Noile norme de creditare aprobate saptamana
trecuta de BNR si care vor incepe sa fie aplicate din octombrie ingreuneaza
procesul.
Pentru a acorda credite, Altex sau Flamingo
– prin institutiile financiare nebancare cu care colaboreaza – vor calcula
gradul de indatorare la creditele acordate populatiei pe baza unor venituri cu
cel mult 20% peste cele declarate la Fisc in anul anterior, si nu doar in functie
de adeverinta de salariu sau alte documente, precum in prezent.
Deja retailerul Altex reactioneaza si spune
ca va scoate pe piata in curand o alta forma de creditare, cardul de credit.
Afacerile cu produse bancare ale
retailerilor de electronice si electrocasnice au inflorit, insa noile norme de
creditare le vor da dureri de cap
Produsele cumparate cu credit direct din
magazin au atins un record in acest an. Din octombrie, noile norme ale bancii
centrale vor reduce cu un sfert aceste tipuri de achizitii.
Unul din trei romani ajunge cu portofelul
gol in magazinul de electronice si electrocasnice, ceea ce nu il impiedica insa
sa plece cu portbagajul plin. Solutia vine de la retaileri, care au lansat tot
felul de instrumente de finantare, plecand de la faimosul "credit cu
buletinul". Noile norme de creditare ale BNR, care fac inutila adeverinta
de salariu, ar putea reduce la un sfert numarul acestor tipuri de achizitii.
"Circa 35% din vanzarile noastre de
electronice si electrocasnice sunt realizate prin creditele pe care le oferim in
magazine", ne-a declarat Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo. Cifra
reprezinta un record in retailul de pana acum cu electronice si electrocasnice.
Compania lucreaza in parteneriat cu institutia
financiara nonbancara Cetelem. Simion estimeaza ca pana in 2010 vanzarile pe
credit ar urma sa scada drastic, in parte pe fondul preferintei tot mai
accentuate a romanilor pentru solutii de economisire.
Daca acum poti cumpara aragazul doar cu
adeverinta de salariu, din toamna vei primi creditul doar dupa consultarea
Fiscului.
In curand, si cu cardurile de credit
Circa 25% dintre clientii Altex si Media
Galaxy folosesc instrumentele de finantare oferite in magazine. Asa se face ca
Altex a mers dincolo de creditarea oferita pentru produsele din magazinele
proprii si a lansat un credit de nevoi personale ce poate fi folosit pentru
orice achizitie, nu neaparat pentru electronice sau electrocasnice, ca pana
acum. Este primul retailer care ataca piata bancara.
In scurt timp, retailerul se va lansa si pe
carduri de credit, dupa cum ne-a declarat Dragos Sirbu, directorul general al
Credex, societatea de credit de consum membra a grupului Altex. "Atuul
Altex sunt reteaua de distributie si brandul familiar consumatorilor", sustine
Sirbu.
Noile norme de creditare aprobate de BNR la
sfarsitul saptamanii trecute si care ar urma sa intre in vigoare in octombrie
pun bariere produselor de creditare obtinute facil, de tipul "creditului
cu buletinul", a carui perioada de glorie a fost intre 2003 si 2005, dar
ale carui "derivate" exista si azi pe piata.