Creditul in magazin moare, dar nu se preda

Marti, 26 August 2008, ora 00:45
1714 citiri
Creditul in magazin moare, dar nu se preda

Creditele facile, de tipul creditului doar cu buletinul introdus in urma cu cinci ani, i-au determinat pe romani sa nu se mai uite la costurile ridicate si sa faca imprumuturi direct in magazine. Afacerile cu produse bancare ale retailerilor de electronice si electrocasnice au inflorit in ultimul an: circa 30% dintre clienti fac credit direct in magazine, aceasta fiind cea mai mare pondere de pana acum.

Noile norme de creditare aprobate saptamana

trecuta de BNR si care vor incepe sa fie aplicate din octombrie ingreuneaza

procesul.

 

Pentru a acorda credite, Altex sau Flamingo

– prin institutiile financiare nebancare cu care colaboreaza – vor calcula

gradul de indatorare la creditele acordate populatiei pe baza unor venituri cu

cel mult 20% peste cele declarate la Fisc in anul anterior, si nu doar in functie

de adeverinta de salariu sau alte documente, precum in prezent.

 

Deja retailerul Altex reactioneaza si spune

ca va scoate pe piata in curand o alta forma de creditare, cardul de credit.

 

Afacerile cu produse bancare ale

retailerilor de electronice si electrocasnice au inflorit, insa noile norme de

creditare le vor da dureri de cap

 

Produsele cumparate cu credit direct din

magazin au atins un record in acest an. Din octombrie, noile norme ale bancii

centrale vor reduce cu un sfert aceste tipuri de achizitii.

 

Unul din trei romani ajunge cu portofelul

gol in magazinul de electronice si electrocasnice, ceea ce nu il impiedica insa

sa plece cu portbagajul plin. Solutia vine de la retaileri, care au lansat tot

felul de instrumente de finantare, plecand de la faimosul "credit cu

buletinul". Noile norme de creditare ale BNR, care fac inutila adeverinta

de salariu, ar putea reduce la un sfert numarul acestor tipuri de achizitii.

 

"Circa 35% din vanzarile noastre de

electronice si electrocasnice sunt realizate prin creditele pe care le oferim in

magazine", ne-a declarat Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo. Cifra

reprezinta un record in retailul de pana acum cu electronice si electrocasnice.

 

Compania lucreaza in parteneriat cu institutia

financiara nonbancara Cetelem. Simion estimeaza ca pana in 2010 vanzarile pe

credit ar urma sa scada drastic, in parte pe fondul preferintei tot mai

accentuate a romanilor pentru solutii de economisire.

 

Daca acum poti cumpara aragazul doar cu

adeverinta de salariu, din toamna vei primi creditul doar dupa consultarea

Fiscului.

 

In curand, si cu cardurile de credit

 

Circa 25% dintre clientii Altex si Media

Galaxy folosesc instrumentele de finantare oferite in magazine. Asa se face ca

Altex a mers dincolo de creditarea oferita pentru produsele din magazinele

proprii si a lansat un credit de nevoi personale ce poate fi folosit pentru

orice achizitie, nu neaparat pentru electronice sau electrocasnice, ca pana

acum. Este primul retailer care ataca piata bancara.

 

In scurt timp, retailerul se va lansa si pe

carduri de credit, dupa cum ne-a declarat Dragos Sirbu, directorul general al

Credex, societatea de credit de consum membra a grupului Altex. "Atuul

Altex sunt reteaua de distributie si brandul familiar consumatorilor", sustine

Sirbu.

 

Noile norme de creditare aprobate de BNR la

sfarsitul saptamanii trecute si care ar urma sa intre in vigoare in octombrie

pun bariere produselor de creditare obtinute facil, de tipul "creditului

cu buletinul", a carui perioada de glorie a fost intre 2003 si 2005, dar

ale carui "derivate" exista si azi pe piata.