Exista multe prejudecati legate de accesarea de fonduri europene. Bineinteles ca birocratia te poate speria initial, dar tocmai acele documente te ajuta sa demonstrezi nevoia ta de finantare si viabilitatea ideii tale.
Concentrarea pe scopul final al proiectului si nu asupra greutatilor iti poate aduce numeroase beneficii, inclusiv terminarea proiectului respectand obiectivele asumate, a bugetului estimat si incadrarea in graficul previzionat al activitatilor.
In ceea ce ma priveste, nu au existat aspecte dificile, ci mai degraba momente in care am simtit ca perserverenta si atentia la detalii pot face diferenta dintre un proiect de succes si un esec.
Care sunt pasii pe care trebuie sa-i parcurgi
Este important sa realizezi dimensiunea proiectului, capacitatea ta operationala si financiara de sustinere a acestuia avand in vedere ca pentru majoritatea proiectelor cofinantarea solicitantului este de 30-50% din valoarea eligibila a proiectului.
Trebuie sa stabilesti ce investitie doresti sa faci, care este obiectul acesteia, care este valoarea ei si cat de mult vrei sa dureze etapele acesteia. In functie de investitia vizata, un studiu de piata te poate ajuta sa clarifici indicatorii pe care ii vei lua in calcul in realizarea planului de afaceri.
Daca nu ai experienta in realizarea de proiecte pentru obtinerea de fonduri europene, o firma de consultanta te poate ajuta, in sensul intocmirii acestui dosar pentru accesarea de finantare europeana sau guvernamentala.
Cum alegi consultantul pe fonduri europene
Cei mai importanti factori pe care trebuie sa-i analizezi la compania de consultanta la care apelezi sunt rata de succes a proiectelor realizate de companie, portofoliul de proiecte realizate, recomandarile primite de la clienti si capacitatea de comunicare a echipei de consultanta si de intelegere a nevoilor tale de business.
Cererea de finantare
Pasul urmator este depunerea cererii de finatare care va cuprinde toate documentele si anexele pregatite pentru a sustine si fundamenta ideea ta de investitie.
Bogdan Hossu, Wise Finance Solutions: Despre arte martiale si afaceri, la 29 de ani
Evaluarea
Ulterior autoritatile deruleaza procesul de evaluare si selectie a proiectului - se verifica conformitatea administrativa, eligibilitatea, se realizeaza evaluarea tehnica si financiara.
Etapa de evaluare a aplicatiei poate dura, in medie, intre 4 si 6 luni. Pe masura ce realizezi investitia, se pot face cereri de rambursare care de la momentul depunerii se solutioneaza in jur de 30 de zile lucratoare. Desigur termenele pot varia de la program la program.
Daca proiectul este acceptat, se semneaza contractul de finantare.
Ce tip de proiecte au mare succes in a atrage fonduri UE
Investitiile realizate in zona productiei sunt cele mai de succes investitii poate si datorita caracterului lor concret si a impactului foarte mare asupra dezvoltarii locale si regionale.
Secretul succesului, insa, ar putea fi o idee buna concretizata intr-un plan de afaceri bine realizat, existenta capacitatii de cofinantare a investitiei si o echipa performanta care sa se ocupe de implementarea proiectului.
"Viata dupa finantare"
Desigur, de cele mai multe ori solicitantul este obligat sa pastreze locurile de munca realizate sau activele achizitionate o anumita perioada. De asemenea, este necesara pastrarea documentatiei proiectului o anumita perioada in eventualitatea realizarii unor verificari ale institutiei finantatoare.
Articol de Bogdan Hossu, fondatorul Wise Finance Solutions
Bogdan Hossu este unul dintre tinerii antreprenori de succes ai Romaniei. Actualele performante au venit insa cu un flux de munca sustinuta incepand inca de la 17 ani. In prezent, Bogdan Hossu are 29 de ani si este fondatorul si directorul Wise Finance Solutions, o companie specializata in consultanta pentru accesarea fondurilor europene si guvernamentale. El a inceput in domeniul graficii 3D si a graficii de televiziune, producand continut pentru mass-media din Marea Britanie. A fondat in 2007 compania Wise Software specializata in solutii business adaptabile oricarei companii din piata. Un factor diferentiator intre Wise Software si alte companii din domeniu este ca aceasta reuseste sa livreze proiecte complexe pentru clientii sai si servicii de consultanta si optimizarea proceselor interne de administrare a datelor.
Wise Finance Solutions a aparut doi ani mai tarziu mai mult dintr-o necesitate. Bogdan Hossu dorea sa acceseze fonduri europene pentru compania de IT si serviciile de consultanta pe care le-a incercat nu i-au oferit suportul de care avea nevoie. A decis sa infiinteze o firma de consultanta, deoarece proiectul initial avea nevoie de semnatura si stampila unei astfel de entitati, si astfel a aparut Wise Finance Solutions. Daca la inceput proiectele porneau de la cateva zeci de mii de euro, in ultimii cinci ani compania si renumele acesteia au crescut, ajungand in prezent la unele de cateva sute de milioane de euro. Avantajul Wise Finance Solutions este ca un proiect nu primeste garantia companiei, daca nu este fezabil si clientul este informat cu privire la problemele pe care le-ar putea intampina. De aceea, WFS are o rata de succes a proiectelor elaborate si depuse de 100%.
Compania condusa de Bogdan Hossu a reusit, in 2013, sa inregistreze o cifra de afaceri de circa 1,3 milioane de euro si, totodata, sa consolideze numele Wise Finance Solutions pe piata de consultanta. Bogdan Hossu si echipa sa de profesionisti au transformat Wise Finance Solutions intr-o companie de consultanta experta in accesarea Fondurilor Structurale, in obtinerea finantarii prin programele nationale si in medierea relatiei dintre potentialii beneficiari si institutiile care coordoneaza implementarea si gestionarea asistentei financiare nerambursabile. Mai mult, Wise Finance Solutions a devenit un partener de incredere pentru acele organizatii care au nevoie in activitatea lor curenta de expertiza in domeniile achizitiilor publice, intermedierii in afaceri, IT&C, administrarea afacerilor, publicitate si inginerie.
Bogdan Hossu a studiat la Academia de Studii Economice din Bucuresti, specializarea Finante, Asigurari Banci si Burse de valori intre 2004 si 2008. In 2008 a inceput un ciclu de masterat in Managementul Afacerilor prin Proiecte la Facultatea de Management din cadrul ASE. Bogdan Hossu are urmatoarele specializari: este membru titular al Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania, manager de proiect acreditat de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, este expert in achizitii publice acreditat de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor. Succesul obtinut pana la 30 de ani de catre Bogdan Hossu arata capacitatea lui foarte buna de analiza a pietei, maturitatea in domeniul consultantei si investitiilor si valorificarea oportunitatilor pe care le au la dispozitie antreprenorii din Romania.