Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ruxandra Ogrendil, capital raising expert si Managing Partner, Pathfinder Management & Consulting

Ghid practic pentru finantarea afacerii: Cum strangem banii pentru o achizitie

Ghid practic pentru finantarea afacerii: Cum strangem banii pentru o achizitie


Ne-am obisnuit sa vorbim despre fuziuni si achizitii, ideea nu mai sperie pe nimeni, dar iata ca in continuare vedem cum companiile romanesti se vand catre Investitori financiari sau strategici din afara tarii.

Mirajul banilor este puternic, tranzactiile pot implica milioane de Euro, deci este natural sa ne gandim sa crestem o afacere pentru a o vinde scump.

Poate aici este si un punct slab al economiei romanesti - nu facem afaceri de dragul afacerilor, ci de dragul castigurilor rapide. Nu exista inca nici mentalitatea si nici educatia care sa sustina acele afaceri solide ce se predau cu mandrie generatiei urmatoare. Afacerile de familie sunt inca la prima generatie de antreprenori, in rare cazuri - si acelea fortate de imprejurari - au trecut catre a doua generatie. Putini antreprenori locali se gandesc la extindere regionala si chiar si mai putini la extinderea prin achizitii.

De cativa ani astept sa vad achizitii de companii realizate de antreprenori sau companii romanesti. Tocmai pentru acesti motiv, doresc sa vorbesc despre modul in care se pot finanta achizitiile din surse externe. Cu speranta ca voi elimina macar aceasta bariera din calea antreprenorilor locali dornici de expansiune rapida.

In practica de specialitate se intalneste termenul de "leveraged buy-out"', respectiv acea achizitie ("buyout") finantata printr-o combinatie de surse proprii si imprumuturi din surse externe ("leverage"). Cu alte cuvinte, daca o companie doreste sa faca o achizitie, nu este necesar sa dispuna de toti banii necesari tranzactiei, ci, in anumite situatii, este suficient sa contribuie cu parte din suma, urmand ca pentru diferenta sa recurga la surse externe.

Proportiile difera de la caz la caz; functie de soliditatea companiei care realizeaza achizitia, dar si de potentialul business-ului consolidat, contributia proprie se situeaza in medie intre 40% - 50%. Pentru diferenta, se poate recurge la imprumuturi:
bancare - finantare specifica acestui tip de tranzactii, numita "acquisition finance"
tip mezzanine - finantare careia i-am dedicat un articol anterior.

O alta posibilitate este atragerea in firma ce face achizitia a unui fond de investitii, care sa realizeze o infuzie de capital in schimbul preluarii unei parti semnificative din afacere. Este o varianta mai costisitoare, din perspective randamentului asteptat de orice fond de investitii, dar care poate elimina problema garantiilor pe care o banca le-ar solicita si in acest caz.

Problema finantarii astfel rezolvata, poate da senzatia ca lucrurile sunt mai simplu de rezolvat. Din contra. Documentatia, inclusiv cea de finantare, este specifica acestor tranzactii, iar structura tranzactiei implica mai multe elemente. Ca atare, rolul consultantilor in astfel de tranzactii devine tot mai evident.

Consultantii M&A, in afara de limbajul si cerintele specifice tranzactiilor "leveraged buy-out", cunosc piata mult mai bine, astfel incat pot identifica sursele externe de finantare, pot indruma si sustine antreprenorii si companiile implicate, imbunatatind calitatea si viteza de desfasurare a procesului si crescand astfel sansele de finalizare cu succes a tranzactiilor in care participa.

Articol semnat de Ruxandra Ogrendil, capital raising expert si Managing Partner, in cadrul Pathfinder Management & Consulting - o companie dinamica, specializata in activitati de consultanta financiara, in principal asistenta in fuziuni si achizitii (M&A) si atragere de finantari sub forma de capital sau imprumuturi.

Ruxandra detine o experienta semnificativa in activitatea de M&A, precum si o buna cunoastere a mecanismelor de finantare atat sub forma de equity (capital), cat si sub forma de imprumuturi bancare si non-bancare. A participat intr-o gama larga de proiecte - M&A, atragere capital, finantari, situatii de turnaround - vizand companii cu cifra de afaceri anuala de la 3.000.000 Euro pana la 500.000.000 Euro.

Nu in ultimul rand, Ruxandra sprijina tinerii antreprenori si promoveaza principii solide de etica, eficienta si excelenta in afaceri prin intermediul asociatiilor si programelor in care se implica, precum Romanian Business Leaders si Femei in Afaceri.


Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4805 ori