Promovare prin Facebook: Linia fina intre postare si reclama platita

Marti, 18 Noiembrie 2014, ora 16:06
2840 citiri
Promovare prin Facebook: Linia fina intre postare si reclama platita
Foto: Clixfuel

Facebook a decis sa exercite mai mult control asupra mesajelor pe care le considera ca fiind de "promovare excesiva". Insa, pana la urma, nu este fiecare postare de pe Facebook a unui brand o promovare?

Mesajele de promovare excesiva sunt o problema, dupa cum spune Facebook, resimtita de catre utilizatori, care nu doresc sa vada prea multe. Insa aceasta este resimtita si de Facebook, care stie ca pot fi obtinuti multi bani de la companii, scrie Chris Matyszczyk, director de creatie la o companie de publicitate, intr-un articol publicat de CNET.

Acum va fi mai greu pentru branduri sa posteze mesaje "publicitare excesive". Totusi, va fi la fel de usor sa o faca. Doar ca Facebook poate face cu usurinta ca acestea sa dispara.

Adevaratul scop al acestei miscari a Facebook este de a obliga marcile sa plateasca mai multi bani pentru anunturile publicitare "conventionale". Avand in vedere ca firmele spun ca utilizatoii Facebook nu vor avea parte, dintr-o data, de mai multe astfel de anunturi, pretul acestora va creste cu siguranta.

Care ar fi posibilul motiv pentru care o companie sa posteze pe Facebook altceva decat mesaje prin care incurajeaza oamenii sa cumpere produsul lor? Fiecare mesaj corporativ de pe Facebook este, intr-un anumit sens, publicitate.

Daca un brand posteaza informatii despre o campanie de caritate pe care o sustine, este tot un fel de publicitate. Si daca o marca aminteste despre un produs nou, o noua fabrica sau un nou CEO, chiar si de echipa sa de sport, totul este conceput pentru a spori sentimentele pe care oamenii le-ar putea avea fata de brand. Aceste mesaje sunt numite, de obicei, publicitate corporativa.

Publicitatea este sursa de inspiratie a altei persoane

Matyszczyk spune ca a avut o discutie filosofica fascinanta cu cei de la Microsoft pe acest subiect. Compania a postat pe pagina sa de Facebook un film excelent cu o trupa ce canta pe trotuarele din New York, conectata digital prin Skype. Toate laptopurile din videoclip au fost MacBook.

Pentru autorul articolului, acesta a fost un anunt publicitar un foarte bun. Mai exact, a aratat ca noul Microsoft a fost pregatit sa gandeasca dincolo de ecosistemul sau ingust si s-a adaptat modului in care oamenii folosesc hardware si software. Laptopurile prezentate de pe pagina de Facebook a celor de la Microsoft au fost MacBook-uri prezentate intr-o lumina pozitiva, intr-un concert prin Skype. Microsoft a sustinut ca postarea nu a fost publicitara, ci pur si simplu o promovare a filmului.

Filmul original nu face nicio referire la Skype. Regizorul sau, Chris Shimojima, a spus ca "a fost un concept pe care impreuna cu partenerii l-am facut pe propria cheltuiala, fara nicio implicare a firmei. Altfel, ar fi iesit in evidenta logo-urile lor sau ceva de genul 'Skype prezinta'".

"Prima orchestra digitala din lume se sincronizeaza prin Skype", este descrierea Microsoft pentru acest film. Brusc, Microsoft a amintit de propria marca.

Shimojima a spus ca nu a avut nicio idee ca Microsoft va promova filmul. Microsoft a sustinut ca aceasta postare nu a fost un anunt publicitar, deoarece conceptul nu-i apartine, si nici nu a platit pentru acesta. Prin urmare, nu i-a fost chiar favorabil videoclipul. Cine ar putea crede ca Microsoft sustine MacBook?.

Insa continutul este de multe ori "imprumutat" si refolosit pentru tot felul de anunturil publicitare. Multe companii publica non-stop mesaje promotionale, pentru ca simt ca trebuie sa hraneasca fiarele. ("Noi suntem fiara", spune Matyszczyk).

Desi Microsoft a insistat ca pur si simplu a fost "inspirat" de acest film, motivul real al postarii a fost, cu siguranta, evidentierea rolului Skype.

Iar autorul considera ca nu este nimic rau aici si sustine ca marcile ar trebui sa gaseasca noi modalitati de a arata propriile lor produsele in actiune. Facebook ar putea fi locul perfect pentru aceasta promovare. De asemenea, aceasta promovare este complet in conformitate cu conceptul lui Satya Nadella, noul CEO, conform caruia Microsoft vrea sa fie "furnizorul instrumente, furnizorul de platforma".

Daca sustinerea Skype a fost singurul motiv pentru a care a fost postat acest video, va fi considerat de Facebook "promovare". Insa nu poate fi incadrat in randul mesajelor de "promovare excesiva"? Nu a incercat, sustine autorul artiolului, sa convinga utilizatorii sa descarce Skype si foloseasca, chiar si pe MacBook-ul? Daca Microsoft ar fi adaugat si mesajul "descarcati Skype acum", ar fi depasit noile norme ale celor de la Facebook? Este posibil.

Nicio postare pe Facebook nu este publicitate gratuita

Reteaua sociala necesita, in prezent, o atentie constanta, o actiune constanta si o interactiune constanta. Chiar si simpla rostire a numelui unei marci, fiecare auto-expunerea este, intr-un fel, publicitate.

Iar Facebook nu este gratis. Companiile platesc oameni - iar uneori specialisti din afara - ca sa le sustina paginile de social media, sa conceapa mesaje pe care sa le posteze. Aceasta este publicitate, de multe ori o publicitate foarte buna si subtila.

Iar clasificarea unei postari ca fiind mesaj promotional ar putea sa nu fie prea bine vazuta de unele companii. Intr-un fel, acestea spera ca postarile lor de pe social media sa fie mai personale si gratuite. Ca si Microsoft, pot crede ca pot posta ceea ce considera doar un moment de "inspiratie".

Dar cum poate un fan Facebook sau Twitter sa analizeze astfel de lucruri?

In cazul Microsoft, compania a avut control complet asupra a ceea ce a fost publicat. Nu a spus: "Hei, nu vrem MacBook, dar acest film este asa de bun...". Cel care a vazut filmul a gandit ca "Microsoft spune ca Skype poate fi folosit pe MacBook, sau pe orice laptop. OK"

Mesajele postat pe social media de entitati sunt promotionale. Chiar si "Ne place Miley Cyrus" (Sunt atragatoare pentru adolescenti, nu vezi?).

Campaniile electorale ale candidatilor la primaria Vancouver au fost, la alegerile recente, interzise pe social media. Comisia electorala a apelat la un argument simplu: postarile pe social media sunt publicitate, iar canditatii se foloseau de acestea.

Matyszczyk spune ca a purtat discutii cu diverse marci care au obiectat la clasificarea unor videoclipuri de pe YouTube ca fiind "publicitate" si au sustinut ca acestea au fost "filme de promovare", sau "filme virale." Ca si cum intentia nu era aceea de a atrage noi clienri/a promova produsul.

Ce se intampla daca Facebook taxeaza toate postarile marcilor

Ar fi ceva in neregula ca Facebook sa decida ca postarile unui brand sunt, prin definitie, anunturi publicitare? In acest fel, ar putea percepe o taxa pentru fiecare mesaj corporatist, ca in cazul publicitatii conventionale. Marcile ar trebui, apoi, sa decida care pot fi considerate mai rentabile pentru ele. Si ar fi fi mai bine decat ca decizia sa fie luata de acel algoritm misterios, confidential, al Facebook.

Unul dintre sefii de la Facebook, Brian Boland, a spus celor de la New York Times ca scopul noilor norme ale companiei este de a asigura oamenii ca vor vedea numai "continut grozav".

"Cine poate spune ce este minunat?" este o intrebare care are nevoie de un raspuns, ca de altfel si "Cine poate spune ce este un anunt 'prea publicitar'"?

Unii reprezentanti ai agentiilor de publicitate sunt nemultumiti de noua pozitie a Facebook. Jordan Bitterman, directorul de strategie al companie Mindshare, a spus in Times ca "Facebook, spune, de fapt, ca algoritmul lor va fi arbitrul a ceea ce este publicitate si a ceea ce nu este publicitate".

Dar nu este totul publicitate? Facebook doar va alege ce promotii ii plac si care nu. Companiile sunt la fel ca si oamenii. "Pana la urma, nu suntem cu totii prezenti pe Facebook pentru a ne face publicitate?", se intreaba Chris Matyszczyk.

#publicitate facebook , #stiri Facebook