LinkedIn a lansat o noua caracteristica saptamana acesta, butonul "Apply with LinkedIn", menita sa stimuleze ultilizatorii sa foloseasca din ce in ce mai mult reteaua pentru a gasi un job.
Peste hotare a aparut deja un buton albastru de aplicare pe site-urile a peste 1000 de companii. In Romania, insa, cei care cauta un job prefera inca varianta clasica, cea a agentiilor de recrutare si nici companiile nu dispun inca de un astfel de buton.
Daniela Serban, director de recrutare Succes TGM, spune ca in Romania candidatii prefera agentiile de recrutare pentru consultanta care li se ofera cu privire la aptitudinile lor si declara cu nu are incredere in retelele sociale precum LinkedIn sau Facebook pentru ca mediul online nu le permite angajatorilor sa fie complet sinceri.
“Tot telefonul ramane de baza pentru recomandarile de la angajatori”, este de parere reprezentantul Succes TGM.
Ce inseamna butonul “Apply with LinkedIn”
Vicepresedintele de product management LinkedIn, Adam Nash, a declarat ca incepand de luni, un buton albastru a inceput sa apara alaturi de ofertele de joburi de pe site-urile a peste 1.000 de companii, potrivit publicatiei Forbes.
Caracteristica le permite candidatilor sa aplice pentru un job doar accesand un link, in loc sa completeze un formular de aplicatie alcatuit din mai multe pagini, sa scrie o scrisoare de intentie si sa trimita si un CV.
Link-ul transmite comaniei sub forma de e-mail datele candidatului care aplica si il trimite pe angajator direct la profilul de LinkedIn al acestuia.
Pana acum, utilizatorii de LinkedIn cautau persoanele pe care le cunosteau din companiile in care voiau sa se angajeze, folosind casuta de “search”. Acum, insa, o simpla apasare a butonului “Apply” pe profilul companiei iti aduce pe ecran oamenii pe care ii cunosti sau contacte ale acestor oameni, care lucreaza in cadrul respectivei companii.
Specialistii Forbes ii sfatuiesc, totusi, pe utilizatori sa nu abuzeze de butonul “Apply”. Tot varianta clasica, in care ii contactezi pe cunoscuti fie prin e-mail, fie prin telefon, ramane cea mai potrivita. O intalnire ulterioara este chiar indicata, astfel vei putea afla personal detalii despre companie, dar si despre cel care face angajarile acolo.
Dupa ce ai aflat suficiente informatii despre angajator poti sa ii trimiti un e-mail si sa ceri o intalnire fata-in-fata.
Un sondaj recent a aratat ca aproape 90% din companii intentioneaza sa utilizeze retelele sociale precum Linkedin sau Facebook pentru a gasi oamenii potriviti pentru joburile pe care le ofera, tocmai de aceea activitatea pe aceste site-uri este din ce in ce mai importanta, cu rezerva ca latura umana a cautarii nu trebuie sa dispara complet.
Pentru a afla care este situatia LinkedIn in Romania, Bloombiz a stat de vorba cu Nicoleta Turcanu, General Manager AVA Human Resources, care ne-a explicat in detaliu ce inseamna platforma pentru angajatorii dar si pentru candidatii romani.Care este impactul LinkedIn asupra recrutarilor din Romania?
Linkedin s-a dovedit a fi “mana cereasca” pentru recrutarea la senior si top level.
Agentiile de recrutare profita din plin de platforma, la fel ca si departamentele de resurse umane interne.
Si cunoastem cazuri tot mai dese de aplicanti care isi schimba jobul strict prin intermediul Linkedin.
Platforma este insa utila strict pentru pozitiile de senior level si top management, si in general pentru zona serviciilor.
Personalul de executie pe constructii nu poate fi gasit pe LinkedIn, asa cum nu vom gasi nici o secretara, sau un contabil.
Vom gasi insa un manager de proiect, un director de vanzari sau un CFO.
Care este raportul dintre agentii si platformele online de recrutare, precum LinkedIn? Poate fi vorba de o concurenta?
Linkedin este un instrument indispensabil agentiilor de recrutare. Am folosit deci termenul “instrument”, asa ca nu vorbim neaparat de concurenta.
Avand in vedere insa ca si departamentul resurse umane intern se foloseste de platforma si ca LinkedIn le permite candidatilor sa aiba acces direct la persoanele de decizie din copmaniile pe care le targeteaza se poate spune ca Linkedin “a furat” din painea agentiilor de recrutare.
Se pierde insa din vedere un aspect important : agentia de recrutare nu se ocupa doar de gasirea candidatilor ; noi ii si evaluam (sub aspect tehnic, al personalitatii, al compatibilitatii cu organizatia si cultura angajatorului), le testam interesul si motivatia pentru post (permitandu-i angajatorului sa economiseasca timp se resurse proprii), ii pregatim pentru intalnirea cu potentialul angajator, ii sfatuim la semnarea contractului si oferim garantie angajatorului in cazul demisiei candidatului angajat.
Iar Linkedin nu face asta. In concluzie, platforma LinkedIn e un ajutor pretios pe zona de sourcing dar, in acelasi timp, si un concurent redutabil, fiind accesata si de clientii traditionali ai agentiilor, si anume departamentul de resurse umane intern.
Dar concurenta se opreste strict la sourcing. Pentru restul procesului de recrutare, succesul sau insuccesul agentie va depinde de compententa consultantilor sai, de metodologia folosita si de un pic de noroc (ca si inainte de linkedin).
Ce prefera angajatorii: agentiile de recrutare sau LinkedIn?
Angajatorii prefera sa economiseasca bani, asa ca tentatia LinkedIn e mare pentru ca este o solutie gratuita.
Dar dupa cum stie orice recrutor, ca sa ai success recrutand pe LinkedIn nu e suficient sa iti creezi un profil. Trebuie sa ai vizibilitate, credibilitate si “greutate”.
Acest lucru presupune timp (pe care angajatorii nu il au), expertiza in abordarea directa (greu de obtinut daca nu traiesti din asta).
“Greutatea” se refera la apartenente la o organizatie mare, sau un brand, de unde si motivul pentru care “marcile” recruteaza cu succes pe Linkedin.
Companiile medii sau mici prefera de regula siturile de joburi, si anume postarea de anunturi. In piata de astazi acestea ne asigura cantitate dar nu si calitate.
Cam 80% dintre clientii care ne abordeaza o fac in urma unor experiente de trista amintire cu anunturile de joburi.
Dintre clientii care ne-au abordat, 80% “si-au prins deja urechile” cu anunturile de joburi.
Dintre acestia doar 17% au incercat si LinkedIn pentru aici vorbim de un demers proactiv care presupune automat competente de vanzare pe care nu oricine le poseda.
Ca sa concluzionez, brandurile mari fac apel la anunturi, la recomandari, la LinkedIn si abia apoi la agentiile de recrutare.
Companiile mici si medii incearca un anunt, una sau doua recomandari, si apoi dau fuga la consultant; am observat o placere aproape de beatitudine in a “pasa” responsabilitatea recrutarii catre agentie. Iar clientii straini se folosesc de Linkedin pentru a-si alege o agentie.