De ce locul colegilor de munca nu este printre prietenii din Facebook

Miercuri, 03 Noiembrie 2010, ora 14:46
3923 citiri
De ce locul colegilor de munca nu este printre prietenii din Facebook

Prieteniile care se leaga la locul de munca se transfera in mod natural in mediul online, in ziua de astazi. Mai mult decat atat, exista manageri care considera Facebook drept o cale catre coeziunea echipelor si apropierea membrilor. Luand in considerare proportiile pe care Facebook le-a dobandit cu cei peste 500 de milioane de utilizatori, trebuie sa iti pui totusi la cale un plan bine gandit pentru a-ti pastra imaginea impecabila si in mediul online.

Fie ca esti de acord sau nu cu politica Facebook de transparenta totala, nu poti sa ignori existenta ei.

In ceea ce priveste atitudinea pe care trebuie sa o ai fata de colegii de munca in cadrul retelei sociale, cel mai bine este sa interactionezi cu ei cat mai corect si potrivit pentru riscurile pe care ti le asumi in mediul online.

Invata sa spui "nu"

Pentru a fi scutit de orice neplaceri profesionale, evita sa adaugi colegi in lista de prieteni pe Facebook.

Daca te temi sa nu ofensezi pe cineva, poti explica gestul ca pe o reactie care tine de politici profesionale, nimic personal.

Aceasta atitudine te-ar putea pune in fata multor confruntari, insa este cea mai buna alegere, potrivit specialistilor.

Alternativele care iti raman sunt sa legi prietenii cu toti membrii companiei care te abordeaza, sau sa ii "ranesti" pe cei a caror cerere de prietenie o refuzi, si niciuna din cele doua nu iti este favorabila.

In plus, refuzul te poate scuti de complicatiile care pot aparea in urma celor care nu sunt invitati la evenimentele pe care le postezi, in urma relatiilor amoroase la birou incheiate sau plecari din companie.

Discutiile pe care le ai cu unii colegi pe Facebook ar putea ajunge la clienti sau chiar in presa, iar insultele si parerile partinitoare iti pot aduce acuzatii de defaimare, de aceea specialistii te sfatuiesc sa te gandesti de doua ori inainte sa amesteci mediul profesional cu viata personala.

Fa-ti un cont separat

Un cont separat, special pentru contactele profesionale, iti permite sa pastrezi legatura cu persoanele din companie, fara sa fii criticat ca postezi informatii pe Facebook in timpul companiei.

Daca alegi aceasta varianta, cel mai probabil vei prefera sa iti setezi profilul personal de Facebook astfel incat sa fie conectat la o adresa de mail fara nicio legatura cu numele tau sau compania la care lucrezi.

In acest mod, cei care iti cauta numele pe Google vor avea acces la profilul “oficial”, nu cel personal.

Nu apela la selectii evidente

Nu ai cum sa iti alegii colegii pe care ii vrei intre prieteni  si cei pe care nu ii vrei, fara sa dezamagesti pe cineva, de aceea specialistii te sfatuiesc sa creezi legaturi cu toti, daca decizi sa iti folosesti profilul personal.

Tine minte ca refuzul de a adauga pe cineva in lista de prieteni creeaza un disconfort social, in aceeasi masura ca si stergerea cuiva din lista, care insa aduce si o veritabila ofensa pentru persoana in cauza.

Tot ce poti sa faci este sa induri postarile lor sau, in cel mai rau caz, sa iti ajustezi setarile astfel incat postarile lor sa nu mai apara in News Feed-ul tau.

Evita prieteniile cu subordonatii

Unele companii incurajeaza apropierea intre sefi si subordonati pentru a trece mai usor de barierele formale.

Tine minte insa ca acceptand acest lucru, vei invada un spatiu personal si relaxat, ocupandu-l cu standarde business si generand senzatia de “spionaj” intre angajati.

Un alt aspect pe care trebuie sa il iei in considerare este riscul la care te expui cand pui in acelasi loc subordonatii cu colegii de liceu si prietenii de distractie.

O gluma nepotrivita sau o poza compromitatoare postata intamplator de o cunostinta ar putea sa iti distruga respectul pe care l-ai acumulat din partea superiorilor dar si autoritatea in fata subordonatilor.

Ai grija ce scrii pe Facebook

Retelele sociale favorizeaza comunicarea in grup si nu asigura intimitatea unei conversatii telefonice sau a programelor de Instant Messaging, de aceea trebuie sa fii de doua ori mai atent la gandurile pe care le expui publicului.

Evita sa te plangi de seful insuportabil, de colegii ineficienti sau clientii pretentiosi.

Fii atent la alegerea cuvintelor, la subiectele pe care le abordezi si chiar orele la care postezi mesaje pe Wall, acestea din urma fiind dovada pentru companie ca te ocupi de alte probleme in orele de munca.

Chiar daca ai senzatia ca acest lucru seamana cu reprimarea dreptului la opinie, discretia reprezinta o aptitudine profesionala esentiala, iar Facebook poate fi spatiul ideal in care sa o dezvolti.

In momentul in care ai postat ceva pe profilul tau, controlul informatiei nu iti mai apartine si oricand cineva se poate folosi de ea, iar tie nu iti mai ramane decat sa minti sau sa accepti consecintele.

Separa prietenii in functie de mediul caruia apartin

Daca accepti sa fii prieten cu colegii de munca fara sa iti faci un cont separat, ti-ar putea fi de folos sa iti imparti cunostintele in liste de prieteni.

Listele iti permit sa setezi diferite nivele de discretie si sa fii mai selectiv cu informatiile care sunt vizibile colegilor de la birou.

De asemenea, listele sunt utile atunci cand nu vrei sa fii vazut de catre colegii care incearca in mod constant sa poarte discutii cu tine si care iti irosesc timp pretios intr-o zi de munca.

Poti selecta chiar si indivizii care au permisiunea de a vedea ce postezi tu pe profil.

Sub casuta in care adaugi textul, pe partea dreapta, langa butonul de "Share" exista un buton de unde poti selecta cui impartasesti informatiile.

Tot aici ai posibilitatea sa adaptezi vizibilitatea postarilor in functie de grupurile pe care ti le-ai creat, in functie de retelele in care vrei sa apara sau daca vrei sa iti apara doar tie.

Cu ajutorul acestor setari, poti exclude chiar si anumite persoane, nu doar grupuri, insa trebuie sa fii constient ca informatiile care nu sunt setate pot fi vazute nu doar de cei care detin un cont Facebook, ci de absolut oricine, de pe internet.

In plus, gandeste-te de doua ori inainte de a selecta la status optiunea “In a relationship” cu o persoana din aceeasi companie.

Unele companii nu agreeaza astfel de relatii si ai putea avea de suferit profesional pe urma acestei alegeri.

Fii cat mai discret

Ajusteaza-ti setarile de confidentialitate cat mai corect, pentru ca desi tu ai impresia ca impartasesti informatii doar cu prietenii tai, motoarele de cautare au acces la informatiile de pe Facebook daca nu iti pui la punct setarile.

Cauta informatii despre tine in mod regulat pe Google pentru a-ti da seama ce pot afla colegii, sefii  sau potentialii angajatori si cizeleaza aspectele care te defavorizeaza.

Reprezentantii Facebook sustin ca pentru a te identifica  si a crea conexiuni, utilizatorii au nevoie de acces la informatiile tale de baza .

Desi inca informatiile nu sunt disponibile pentru publicitate, nimic nu va impiedica Facebook sa recurga la aceasta practica, in viitor, de aceea specialistii te sfatuiesc sa iti ajustezi setarile cat mai atent.

Alege cu atentie pozele

Tine minte ca poza de profil va aparea in motoarele de cautare in orice conditie si gandeste-te de doua ori inainte sa alegi o imagine lipsita de profesionalism.

Ai grija la tinuta pe care o ai si mai ales la mesajul pe care il transmiti despre tine.

Etichetarea in poze este de asemenea periculoasa pentru imaginea ta profesionala, pentru ca nu ai de unde sa stii cine te eticheteaza intr-o postura nepotrivita care va aparea mereu in profilul tau.

Nu poti controla cine te eticheteaza sau cui ii este permisa vizualizarea pozei, dar iti poti seta profilul astfel incat sa fii anuntat oridecate ori esti etichetat si poti de asemenea sa indepartezi eticheta, atunci cand consideri ca iti afecteaza imaginea.

Da-ti seama cand discutia trebuie scoasa din mediul online

Situatiile delicate pot fi controlate mult mai bine prin discutii personale, pentru ca oamenii sunt mai receptivi la criticile constructive obtinute in intimitate.

Mai mult decat atat, daca stii cum sa coordonezi conflictele interpersonale vei reusi sa iti mentii reputatia in fata superiorilor si eviti situatia in care o mica neintelegere ia proportii grave.

Chiar si opiniile tale cele mai profunde ar trebui tinute departe de mediul online pentru ca acesta favorizeaza, prin natura lui, judecata dupa aparente.

Fii cat mai profesionist

Incearca sa iti abordezi colegii de munca pe Facebook cu acelasi profesionalism cu care i-ai aborda la birou, sau chiar mai tacticos, avand in vedere ca nu poti controla cine vede comentariile de pe profilul tau.

Nu iti exprima frustrarile pe wall si nu scrie nimic din ce nu ai spune unei persoane in fata, pentru ca tonul nu poate fi citit si totul devine interpretabil, in acest mod.

Incearca sa accesezi Facebook cat mai rar de la birou, asta te va scuti de ochii indidscreti ai sefilor dar si de reactii necontrolate exprimate online, care ti-ar putea pune o amprenta grea asupra intregii tale cariere.

#colegi, #munca, #facebook, #prieteni, #job, #retea sociala , #stiri Facebook